Raido schreef:Jij bent een uitzondering

ik heb geen tekst gevonden waardoor het wel of niet mag. Ik heb gewoon geen film nodig waarin Jezus gekruisigd wordt.
God kan met een kromme stok, rechte slagen uitdelen hoor. Of je het nu zelf nodig denkt te hebben of niet.
En als het dan gaat om The Passion, ik geloof niet dat je daar naar toe kan gaan als christen, maar ik geloof wel dat God ook die film kan gebruiken om mensen wakker te schudden. Jas heeft verteld dat die film hem heeft wakker gemaakt en zo zullen er meer zijn. Ik heb ook geen film nodig, maar ik had een bepaald boek nodig. Of beter gezegd, ik had het niet nodig maar God vond dat ik het nodig had.
De weg die God met Zijn kinderen gaat is geen ABC 'je. En dan mag een ieder zich gelukkig prijzen als ze onder de verkondiging van Gods woord geraakt worden. Maar dat neemt niet weg dat God ook wel eens andere manieren kan gebruiken om mensen tot Zijn Woord te brengen of terug te brengen.
Ik moet opeens denken aan de geboorte van Jezus.
Ik plak nu even een deel van enkele "gedachten" die ikzelf deze kerst in een dienst heb mogen uitspreken. (uiteraard vertaald van het Spaans naar het Nederlands dus vergeef me spellingsfouten)
Maar op hetzelfde moment zijn er nog drie mannen onderweg gegaan. Mannen die wij "heidenen" zouden noemen.
Heidenen die toekomst voorspelden door naar de sterren te kijken. En opeens zagen ze een ster. En ze hebben er een boodschap aan. Die fonkelende ster die daar opeens verschijnt motiveert hen om op weg te gaan. Ze hebben geen engel gehoord, geen preek, geen evangelisatie. Nee het is de natuur die ze op het spoor zet. Gek, helemaal niet, heeft David het jaren geleden al niet gedicht in Psalm 19. “De hemelen verkondigen Gods eer en het uitspansel het werk Zijner handen.’
Met hun ogen gericht op de ster komen ze in Jeruzalem. Tenslotte is dat toch de stad waar de tempel staat. Daar waar de wet en de profeten onderhouden worden. Jeruzalem ligt maar een paar kilometer verwijderd van Bethlehem.En zo komen ze vlak bij de vervulling van de Wet.Vlak bij Jezus. Ze zijn er nog niet, maar ze zijn er vlakbij. Ze zoeken eerst verkeerd en komen bij Herodes aan. Ach ze weten niet beter. Een koning hoort in een paleis. Dan worden de schriftgeleerden en hogepriesters ingeschakeld. Die kennen de profeten immers uit het hoofd. Ze zijn er al snel achter dat die magiërs naar Bethlehem moeten. Dat vinden ze in Micha 5: 1. We hebben het daarstraks horen lezen. Maar het licht van de ster dat de wijzen de ogen opende zien ze niet. De tekst van Micha blijft hun donker. De wijzen zijn gestuurd door de natuur. Maar ze moeten nog een klein stapje verder geholpen worden door het Woord. Een Woord dat ze onvoorwaardelijk geloven en ze reizen verder. Ze moeten immers eer bewijzen, huldigen, vieren.
Is het niet een treurige gedachte dat mensen die door ons afgeschreven zijn uitgerekend nu als eerste de weg naar de kribbe volgen. Een stelletje afgeschreven herders en een paar goddeloze heidenen zijn notabene de eersten die hulde brengen aan Jezus Messias.
-----------
Moet je als christen naar "The Passion"? Nee, dat denk ik niet.
Kan "The Passion" mensen naar het Woord brengen? Zeker weten.