Bioscoop...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 09:51

Marnix schreef:Precies.... en denk bijvoorbeeld aan Hosea die met een hoer moest trouwen om het volk Israel wat duidelijk te maken, aan Ezechiel die een heleboel dagen/nachten alleen maar op zijn zij mocht liggen...

Wat een teamwork he Jas ;)

ach voor een keertje. :)
Wat overigens niet wil zeggen dat we dan ook maar met een hoer moeten trouwen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Berichtdoor joepie » 12 apr 2005 09:56

Je verwijt anderen nogal eens dat ze recht praten wat krom is: ik moet zeggen dat jij dat ook aardig goed beheerst.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 apr 2005 10:54

niet aanvallend bedoeld maar werkt God dan tegen zijn eigen wet in JAs?

iK ZEG NIET DAT IK DAT ZO ZIE.....MEER EEN CONSTATERING.....

(ik denk nl dat zulke films wel okay zijn)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 11:33

joepie schreef:Je verwijt anderen nogal eens dat ze recht praten wat krom is: ik moet zeggen dat jij dat ook aardig goed beheerst.

Sorry, maar ik begrijp dat verwijt echt niet. Wat praat ik dan krom? Kun je daar misschien wat duidelijker in zijn? Omdat ik het niet met je eens ben, is het krom?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 11:35

essieee schreef:niet aanvallend bedoeld maar werkt God dan tegen zijn eigen wet in JAs?

iK ZEG NIET DAT IK DAT ZO ZIE.....MEER EEN CONSTATERING.....

(ik denk nl dat zulke films wel okay zijn)

Waarom zou God tegen Zijn eigen wet inwerken? Ik begrijp niet wat je bedoelt. Ik vind die film niet het aanbidden van gesneden beelden als je dat bedoelt. Dat argument slaat nergens op.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 apr 2005 11:35

Marnix schreef:Maja, je haalt twee dingen door elkaar:

- Alleen geloven als je bevestigd krijgt (zien) dat het echt zo is.
- Het uitbeelden van het evangelie

Hoe kom je toch bij dat gepraat over wonderen en tekenen? Zie je The Passion dan als een wonder of een teken?

Je tekst uit Korinthe snap ik dan ook totaal niet. Niet met mooie woorden maar puur met het evangelie: Jezus Christus en die gekruisigd. Wat laat de film zien, welk verhaal vertel de film? De kruisiging van Jezus Christus. Geen wijsheid van mensen.... maar wat God deed! Niet door kracht, niet door geweld, maar door de Geest. En die werkt ook door de film heen, dat hebben veel mensen ervaren. Zou je alsnog mijn vraag willen beantwoorden wiens werk dat is?

Jullie doen maar lekker waar je zin in hebt, want daar gaat het toch weer om. Ik doe even niet mee. Prediker schreef : Het oog raakt niet verzadigd van kijken, het oor niet van horen, en daarom hou ik het maar bij het eenvoudig gepredikte Woord, dat zal het uiteindelijk toch moeten doen. Dat mag iedereen dom en ouderwets vinden, maar zolang ik meen dat de Heere hieraan Zijn beloften koppelt, wijk ik er niet van af, succes of niet.

Verder heb ik niet zo veel meer te zeggen hierover.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 12:28

Maja de Bij schreef:

Hoe kom je toch bij dat gepraat over wonderen en tekenen? Zie je The Passion dan als een wonder of een teken?

Je tekst uit Korinthe snap ik dan ook totaal niet. Niet met mooie woorden maar puur met het evangelie: Jezus Christus en die gekruisigd. Wat laat de film zien, welk verhaal vertel de film? De kruisiging van Jezus Christus. Geen wijsheid van mensen.... maar wat God deed! Niet door kracht, niet door geweld, maar door de Geest. En die werkt ook door de film heen, dat hebben veel mensen ervaren. Zou je alsnog mijn vraag willen beantwoorden wiens werk dat is?

Jullie doen maar lekker waar je zin in hebt, want daar gaat het toch weer om. Ik doe even niet mee. Prediker schreef : Het oog raakt niet verzadigd van kijken, het oor niet van horen, en daarom hou ik het maar bij het eenvoudig gepredikte Woord, dat zal het uiteindelijk toch moeten doen. Dat mag iedereen dom en ouderwets vinden, maar zolang ik meen dat de Heere hieraan Zijn beloften koppelt, wijk ik er niet van af, succes of niet.

Ik snap ook jouw punt wel. Als ik voor mezelf spreek is het zo: de Passion deed bij mij iets wat het gepredikte woord in deze tijd niet doet. Verbreken. Ik lees nu veel oudvaders en daar heb ik dat ook bij. Met wat ik in de kerk hoor heb ik dat helaas niet. Ik zeg dus niet dat die film voor iedereen goed is om te zien, maar voor mij was hij dat wel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 apr 2005 12:33

jas schreef:
Maja de Bij schreef:

Ik snap ook jouw punt wel. Als ik voor mezelf spreek is het zo: de Passion deed bij mij iets wat het gepredikte woord in deze tijd niet doet. Verbreken. Ik lees nu veel oudvaders en daar heb ik dat ook bij. Met wat ik in de kerk hoor heb ik dat helaas niet. Ik zeg dus niet dat die film voor iedereen goed is om te zien, maar voor mij was hij dat wel.

Vreemd, ik heb in de kerk waar ik zo graag kom echt het gevoel dat de Heer in beeld en woord in mij werkt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 13:02

Optimatus schreef:
jas schreef:
Maja de Bij schreef:

Vreemd, ik heb in de kerk waar ik zo graag kom echt het gevoel dat de Heer in beeld en woord in mij werkt.

Ja, inderdaad vreemd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 apr 2005 14:13

Maja de Bij schreef:Jullie doen maar lekker waar je zin in hebt, want daar gaat het toch weer om.

Dit vind ik wel een erg flauw verwijt, wat net iets te vaak gebruikt wordt in een bepaalde hoek.. :?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 14:44

Maar is het niet een klein beetje zo? Ik doe wat ik wil, en zoek daar wel een tekst bij ;) ja ik ken me zelf.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 15:10

Raido schreef:Maar is het niet een klein beetje zo? Ik doe wat ik wil, en zoek daar wel een tekst bij ;) ja ik ken me zelf.

Nee, althans ik spreek voor me zelf. Ik heb geen tekst gezocht om de film te legitimeren, ik heb er ook geen gevonden om het af te keuren. Dat film afgodendienst is, zoals Joepie stelt, is gewoon onzin. Loop dan maar met je ogen dicht over straat ook. Benieuwd hoelang je dat volhoudt. Splatsjjjjjjjjjjj.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 15:16

Jij bent een uitzondering ;-) ik heb geen tekst gevonden waardoor het wel of niet mag. Ik heb gewoon geen film nodig waarin Jezus gekruisigd wordt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 12 apr 2005 18:36

Raido schreef:Jij bent een uitzondering ;-) ik heb geen tekst gevonden waardoor het wel of niet mag. Ik heb gewoon geen film nodig waarin Jezus gekruisigd wordt.

God kan met een kromme stok, rechte slagen uitdelen hoor. Of je het nu zelf nodig denkt te hebben of niet.
En als het dan gaat om The Passion, ik geloof niet dat je daar naar toe kan gaan als christen, maar ik geloof wel dat God ook die film kan gebruiken om mensen wakker te schudden. Jas heeft verteld dat die film hem heeft wakker gemaakt en zo zullen er meer zijn. Ik heb ook geen film nodig, maar ik had een bepaald boek nodig. Of beter gezegd, ik had het niet nodig maar God vond dat ik het nodig had.

De weg die God met Zijn kinderen gaat is geen ABC 'je. En dan mag een ieder zich gelukkig prijzen als ze onder de verkondiging van Gods woord geraakt worden. Maar dat neemt niet weg dat God ook wel eens andere manieren kan gebruiken om mensen tot Zijn Woord te brengen of terug te brengen.

Ik moet opeens denken aan de geboorte van Jezus.
Ik plak nu even een deel van enkele "gedachten" die ikzelf deze kerst in een dienst heb mogen uitspreken. (uiteraard vertaald van het Spaans naar het Nederlands dus vergeef me spellingsfouten)

Maar op hetzelfde moment zijn er nog drie mannen onderweg gegaan. Mannen die wij "heidenen" zouden noemen.
Heidenen die toekomst voorspelden door naar de sterren te kijken. En opeens zagen ze een ster. En ze hebben er een boodschap aan. Die fonkelende ster die daar opeens verschijnt motiveert hen om op weg te gaan. Ze hebben geen engel gehoord, geen preek, geen evangelisatie. Nee het is de natuur die ze op het spoor zet. Gek, helemaal niet, heeft David het jaren geleden al niet gedicht in Psalm 19. “De hemelen verkondigen Gods eer en het uitspansel het werk Zijner handen.’
Met hun ogen gericht op de ster komen ze in Jeruzalem. Tenslotte is dat toch de stad waar de tempel staat. Daar waar de wet en de profeten onderhouden worden. Jeruzalem ligt maar een paar kilometer verwijderd van Bethlehem.En zo komen ze vlak bij de vervulling van de Wet.Vlak bij Jezus. Ze zijn er nog niet, maar ze zijn er vlakbij. Ze zoeken eerst verkeerd en komen bij Herodes aan. Ach ze weten niet beter. Een koning hoort in een paleis. Dan worden de schriftgeleerden en hogepriesters ingeschakeld. Die kennen de profeten immers uit het hoofd. Ze zijn er al snel achter dat die magiërs naar Bethlehem moeten. Dat vinden ze in Micha 5: 1. We hebben het daarstraks horen lezen. Maar het licht van de ster dat de wijzen de ogen opende zien ze niet. De tekst van Micha blijft hun donker. De wijzen zijn gestuurd door de natuur. Maar ze moeten nog een klein stapje verder geholpen worden door het Woord. Een Woord dat ze onvoorwaardelijk geloven en ze reizen verder. Ze moeten immers eer bewijzen, huldigen, vieren.

Is het niet een treurige gedachte dat mensen die door ons afgeschreven zijn uitgerekend nu als eerste de weg naar de kribbe volgen. Een stelletje afgeschreven herders en een paar goddeloze heidenen zijn notabene de eersten die hulde brengen aan Jezus Messias.

-----------
Moet je als christen naar "The Passion"? Nee, dat denk ik niet.
Kan "The Passion" mensen naar het Woord brengen? Zeker weten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2005 18:38

joepie schreef:Ik denk dat wat jullie aanhalen iets anders is dan wat er met de Passion gebeurde.

Ik hoef alleen maar te denken aan het gebod: Tweede gebod:
Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid van de vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

En de Passion is een aardig gesneden beeld geworden.

Om u daarvoor neer te buigen

Ik heb The Passion nog nooit vereerd, noch ervoor geknield noch offers gebracht.

Dus... het is totaal niet in strijd met dit gebod.

Dus Essie, God werkt niet tegen Zijn eigen wet in... The Passion gaat helemaal niet tegen de wet in. Net zo min als een schilderij van Jezus (denk bijvoorbeeld aan Rembrand) of een afbeelding in de kinderbijbel dat doet.

Zareb, ik snap het beeld van de kromme stok dan ook niet... ik vind die vergelijking krom aangezien de film niet tegen het tweede gebod ingaat.

Maja schreef: Ik doe even niet mee. Prediker schreef : Het oog raakt niet verzadigd van kijken, het oor niet van horen, en daarom hou ik het maar bij het eenvoudig gepredikte Woord, dat zal het uiteindelijk toch moeten doen. Dat mag iedereen dom en ouderwets vinden, maar zolang ik meen dat de Heere hieraan Zijn beloften koppelt, wijk ik er niet van af, succes of niet.

Beetje jammere reactie. Je bent het niet met iemand eens die een andere mening heeft maar die niet heeft om zijn eigen gedrag goed te praten, maar die mening op de bijbel baseert. Daarnaast is de film pijnlijk om te zien, ik heb er niet voor mijn plezier naar gekeken en er ook geen plezier aan beleefd, in tegendeel... en toch ben ik blij dat ik hem heb gekeken want ik heb er wel van geleerd en ben geraakt... niet door de film maar door het evangelie van Jezus die stierf voor mijn zonden, omdat de film dat uitbeelde en van dat lijden een klein beetje liet zien.
Laatst gewijzigd door Marnix op 12 apr 2005 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”