kenmerk tussen de Ware kerk en de evangelische richting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Weetje
Verkenner
Verkenner

kenmerk tussen de Ware kerk en de evangelische richting

Berichtdoor Weetje » 11 apr 2005 18:59

Heey, kheb eigelijk de volgende vraag:
Wat zijn nou eigelijk de kenmerken tussen de Ware kerk en de evangelische richting??
khoop dat jullie me kunne helpen

Alvast bedankt

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 11 apr 2005 19:29

Is dat een tegenstelling? Ik denk als je Evangelisch bent dat goed is. Ik begrijp je probleem niet.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 11 apr 2005 19:53

wat is de Ware kerk dan...?
stomp niet af, blijf slijpen

André

Berichtdoor André » 11 apr 2005 20:00

gurl schreef:wat is de Ware kerk dan...?
De ware kerk bestaat niet daar zijn we het inmiddels wel overeens.
Er zijn meerdere ware kerken.
@ de topic starter kun je je vraag ook iets concreter maken?

mw
Moderator

Re: kenmerk tussen de Ware kerk en de evangelische richting

Berichtdoor mw » 11 apr 2005 20:34

Weetje schreef:Heey, kheb eigelijk de volgende vraag:
Wat zijn nou eigelijk de kenmerken tussen de Ware kerk en de evangelische richting??

Alvast bedankt

proef ik hier een anti-evangelische richting gevoel?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2005 22:41

Oke, bij deze niet mijn visie maar de visie van veel mensen die de drie formulieren van (on)enigheid op een bepaalde manier onderschrijven:

Volgens artikel 29 is een van de kenmerken van de ware kerk: Het juist bedienen van de sacramenten. Tja, dan kom je vervolgens uit op de doop, evangelische gemeenten kennen de kinderdoop niet die n de NGB wordt onderschreven, dus voldoen charismatische kerken op dat punt niet aan dit kenmerk van de ware kerk, daarnaast kennen ze ook de tucht niet.

Toch vind ik dat je niet kan zeggen: Evangelische kerken zijn dus valse kerken. Als je aan het eind van artikel 29 namelijk gaat kijken naar de kenmerken van de valse kerken durf ik te stellen dat evangelische kerken ook niet aan de kenmerken van de valse kerken voldoen.

Tja, dan lijk je vast te lopen. Zijn het ware kerken op basis van het feit dat ze niet aan de kenmerken van de valse kerken doen, valse kerken omdat ze niet voldoen aan de kenmerken van de ware kerk(en) of iets er tussenin? Het feit dat de NGB spreekt over de ware kerk (in enkelvoud) is dan wel opvallend. In die tijd had je allicht ook geen andere kerken die onder dat kopje zouden kunnen vallen. De tijd van nu is heel anders dan de tijd waarin de NGB werd geschreven, daarom denk ik dat je niet zomaar met artikel 29 in de hand etiketjes "waar" en "vals" kan gaan plakken.

Ik zie evangelische kerken ook als ware kerken, omdat de mensen daar volgens God Woord willen leven. Er kunnen dan wel verschillen zijn maar van het "aan eigen verordeningen meer waarde toekennen dan aan Gods woord" zoals dit artikel het ongeveer zegt, is dan in ieder geval geen sprake.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 apr 2005 01:25

Weetje schreef:Wat zijn nou eigelijk de kenmerken tussen de Ware kerk en de evangelische richting??

Wat bedoel je eigenlijk?

Kenmerken van de ware kerk? Overeenkomsten van de ware kerk en de evangelische richting? Verschillen tussen de ware kerk en de evangelische richting?

(en dan idd nog de vraag: wat is de ware kerk eigenlijk?)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 11:17

De kenmerken der ware kerk, te weten de zuivere prediking van het Evangelie, de zuivere bediening der sacramenten en de uitoefening van de tucht (NGB, art. 29).

Dat gaat uit van het refodom waar dat zuiver dus staat voor kinderdoop, avondmaal en de tucht. Volgens mij is er namelijk geen tucht onder de evangelische kerken.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 12 apr 2005 11:50

Nouh volgens mij is dat buitengewoon eenvoudig.

Je kunt de NGB erbij halen. Ik zou liever in dit forum lezen iets als galaten 5. De ware kerk is slechts te herkennen aan haar vruchten. Immers aan de vruchten kent men de boom.

Liefde, Barmhartigheid, matigheid, kuisheid en zoek Galaten maar erbij.

Dan heb je ook gelijk de kenmerken van de valse kerk: ontuchtigheid, roekeloosheid, hoererij en zo kan je doorgaan.

Dan nog een vraag? de tucht wordt in de gereformeerde gezindte evenmin uitgevoerd???? Ja er is censuur maar dat heeft nauwelijks concreet gestalte. De tucht is in 1e instantie je broeders en zusters in liefde vermanen. Als je niet vermaand wil worden en zelf niet vermaand is dat reden tot bezinning. Lees Hebreen er op na. WE hebben erlkaar nodig. We moeten acht op elkaar hebben met het grondwoord LIEFDE. dat is wat anders dan de sociale controle die er vaak heerst.
Laatst gewijzigd door Hein op 12 apr 2005 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 apr 2005 11:51

Raido schreef:De kenmerken der ware kerk, te weten de zuivere prediking van het Evangelie, de zuivere bediening der sacramenten en de uitoefening van de tucht (NGB, art. 29).

Dat gaat uit van het refodom waar dat zuiver dus staat voor kinderdoop, avondmaal en de tucht. Volgens mij is er namelijk geen tucht onder de evangelische kerken.

Mijn ervaring is dat er in evangelische gemeenten vaak meer tucht is dan in een gemiddelde refo-kerk (soms zelfs bij het onaangename af). Overigens kent de PKN geen zuivere prediking, staan de sacramenten al tijden op de tocht en van de tucht merk je al helemaal niets :mrgreen: :cry:
Dus laten we niet te hard schelden op de evangelischen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 apr 2005 11:57

Maja de Bij schreef:
Raido schreef:De kenmerken der ware kerk, te weten de zuivere prediking van het Evangelie, de zuivere bediening der sacramenten en de uitoefening van de tucht (NGB, art. 29).

Mijn ervaring is dat er in evangelische gemeenten vaak meer tucht is dan in een gemiddelde refo-kerk (soms zelfs bij het onaangename af). Overigens kent de PKN geen zuivere prediking, staan de sacramenten al tijden op de tocht en van de tucht merk je al helemaal niets :mrgreen: :cry:

Geldt dat voor elke gemeente in de PKN of ligt dat meer divers?
Generalisaties zijn gemakkelijk te maken, zowel naar de ene kant als naar de andere.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 apr 2005 13:35

elbert schreef:
Maja de Bij schreef:

Geldt dat voor elke gemeente in de PKN of ligt dat meer divers?
Generalisaties zijn gemakkelijk te maken, zowel naar de ene kant als naar de andere.

Wat denk je zelf? Binnen de PKN zijn zoveel verschillen.
Evangelischen zijn juist erg bezig met persoonlijk geloof, is mijn indruk. Die zou ik eerder christenen noemen dan de soms slappe hap in de PKN, al zitten daar natuurlijk ook een heleboel 'echte' christenen ;)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 12 apr 2005 14:23

Mijn vraag was een retorische. 8)

En verschillen zijn er binnen de evangelische beweging ook.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 16:33

Ziet nu dat hij PKN schreef, ik bedoelde Evangelisch..

even een paar dingen van de hardcore/diehard-evangelische gemeentes

doop met de Heilige Geest
De doop met de H.G. vormde het zekere bewijs dat ieamnd een bepaalde niveau van geloofsleven heeft bereikt. Dat niveau ligt boven het niveau van de wedergeboorte, geloof en reachtvaardiging. Vreemd is alleen dat die opvatting nergens in de Bijbel voor komt, dat je een tweede zegen voor je geloofsleven nodig hebt.

Gaven van de Geest
Met de tweede zegen (doop in de H.G.) komen de speciale gaven van de Geest), bijvoorbeeld het spreken in tongen dit is een bewijs dat je gedoopt bent met de H.G.

Gezag van de Bijbel
De bijbel is van kaft tot kaft Gods Woord, wel is er het gevaar van biblicisme dat vaak voor komt in de Evang.Kringen.

Belijdenis geschriften worden niet erkend
Het is niet Bijbels dus niet goed ookal zijn er zoveel fantastische dingen in de geschriften (samenvatten van de waarheid, doorgeven, dwalingen bestrijden en de eenheid van de kerk uidrukken).

Het geloof is een keuze? Paulus zegt 25 jaar naar zijn bekering, ik ellendig mens... of wordt de zonde als een gepasseerd station beschouwd?

Maar ook de evangelische medechristenen kunnen bij de ware kerk horen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

The Intolerant Truth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Intolerant Truth » 12 apr 2005 17:29

Weetje schreef:Heey, kheb eigelijk de volgende vraag:

Alvast bedankt

Haha, de ware kerk! :D

O wacht, ja die bestaat.
Tis alleen niet de pkn, vpe, baptisten, vrijgemaakt, rkk, en alle andere kerken.

Terug naar “Archief”