Hein schreef:Vooraf: misschien val ik middenin de discussie en spreek ik te breed.
Toch wil ik graag ingaan op wat hierboven geschreven is.Pas later is die visie van brandhout voor de hel opgekomen. Hoewel ik me aan de zijde van de oudvaders schaar, is de andere visie, hoe onplezierig en huiveringwekkende die ook op ons overkomt, niet per definitie onbijbels. Daar moet ik eerlijk in zijn.
De visie dat een kind wat gedoopt wordt brandhout is voor de hel is niet per definitie onbijbels? Dat is ze wel. Ik zou haast zeggen dat het richting blasfemie gaat. De kinderen zijn in het verbond Gods begrepen (volgens het formulier) Zo je wilt ze staan in elk geval binnen het erf van het verbond. Het is ongeloof van het zuiverste ras om dit niet als onbijbels te betitelen. God beloofd, God zegt toe, HIJ WIL het kind toeeigenen hetgeen het IN CHRISTUS HEEFT. voor mij is zulk evangelie en bediening van de doop niet meer heenwijzend naar het klare, heldere water wat de zonden afwast. Maar een troebele modderpoel van somberheid en klein denken van en over God.
Ik ben het niet met de stelling eens maar ook niet met jou. Een kind kan nog zo in het verbond begrepen zijn, als het niet wederomgeboren wordt is het niet goed. Daar komt bij; men gaat niet verloren, men is verloren.
Heb je het trouwens op mij voorzien vandaag?