Depressie en (vrienschaps)relaties

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 apr 2005 12:45

Ja dat doe ik nu ook :) Hananja, ik reageerde eigenlijk op Javaca ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 11 apr 2005 13:32

hananja schreef:Ik denk dat ik het de volgende keer nog wel zou proberen te stoppen. Jij kan je vriendin niet tegenhouden pinda's te eten, want ze kan er heel makkelijk aan komen.. ik denk ook niet dat ik haar dan tegen zou houden. Maar op het moment dat ik die vriendin die (in)slaappil weigerde was ik dus de enige die die dingen in de wijde omtrek had, dus kon ze niet op een andere manier dan door mij die pil krijgen... Dus had het een zeker nut dat ik die pil weigerde... De volgende keer dat ik evt op iemands medicijnen zal 'passen' wil ik wel graag de bijsluiter lezen van tevoren en wat meer achtergrond info hebben over de medicijnen....
Ook zal ik nu wat beter nadenken over de gevolgen als ik nog een keer gevraagt zou worden iemands medicijnen te beheren....

Dit doe ik wel, maar met dingen die makkelijk verkrijgbaar zijn is dat soms ook.
Ook kan je niet 24/7 bij iemand zijn, ze is uiteindelijk verantwoordelijk voor zichzelf, al zou ik het mezelf nooit vergeven als er iets gebeurd wat ik had kunnen voorkomen.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Nels
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nels » 11 apr 2005 13:37

ik heb ook een vriendin die depressief is...ik herken ook wel alle dingen die hierboven beschreven zijn...ik wil haar wel helpen...maar ik zou niet echt weten hoe...behalve dan, dat ik altijd met een luisterend oor voor haar klaar staat en voor haar bidden en gelukkig begrijpt ze ook wel...dat ik niet echt veel meer kan doen...en ze waardeert ook wel...dat ik er wel altijd ben om naar haar te luisteren...en dat vind ik wel voldoende. Ook omdat ze door haar depressie al veel vrienden is kwijtgeraakt...
Vorige week heeft ze tegen me gezegd...dat ze het leven nu echt niet meer aankan...ze wilt dus zelfmoord plegen en ze kan er ook niet meer over praten, zegt ze...ik voel me er wat machteloos onder...ook omdat ze steeds zegt, dat ik haar maar moet vergeten...
De waarheid is slechts een perceptie van de werkelijkheid...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 apr 2005 13:56

Dan kun je twee dingen doen, of zeggen 'nou doe maar, pleeg maar zelfmoord, ik zal je toch niet missen' (confrontatie) of haar gedwongen op laten nemen.

en BID

Nels
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nels » 11 apr 2005 14:58

Raido schreef:Dan kun je twee dingen doen, of zeggen 'nou doe maar, pleeg maar zelfmoord, ik zal je toch niet missen' (confrontatie) of haar gedwongen op laten nemen.

en BID

ik weet niet of dat eerste nu echt wel zo verstandig is...dan denkt ze misschien dat het me idd niks kan schelen...en het daarvoor voor haar des te meer een reden is om het wel te doen...

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 11 apr 2005 15:59

AikonGirl schreef:
Annemieke86 schreef:Ik heb een week geleden een vrouw ontmoet die is psychisch zwak. Toch is het een lieve vrouw.

Dat woordje "toch" klinkt wel erg raar.
Alsof het eigelijk niet kan dat je lief en psychisch zwak tegelijk zou zijn.
Ik bedoelde het niet zo :wink: Het is gewoon een lieve vrouw! Maar ze kunnen ook in zichzelf zijn en dat ze contacten afstoten. Ik doelde meer op die kant.. :)
Afbeelding

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 11 apr 2005 20:49

Raido schreef:Dan kun je twee dingen doen, of zeggen 'nou doe maar, pleeg maar zelfmoord, ik zal je toch niet missen' (confrontatie)

Autsj. Dat zou ik nou net niet doen!
Sterker nog, dat moet je nooit doen.

en BID

Dat dan weer wel.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 12 apr 2005 07:51

Raido schreef:Dan kun je twee dingen doen, of zeggen 'nou doe maar, pleeg maar zelfmoord, ik zal je toch niet missen' (confrontatie) of haar gedwongen op laten nemen.

Dit werkt alleen bij bepaalde mensen. De shock is vrij groot.
Vaak is het ook goed om de gevolgen te laten zien. Vrienden en familie die onderuit zullen zakken bijvoorbeeld.

Gedwongen opname is hier in NL erg moeilijk.

Raido schreef:en BID

Dat is natuurlijk altijd goed, al is het af en toe zo tegen de klippen op.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 10:44

Ik ken die personen niet waar jullie het bij herkennen, bij mij hielp het in iedergeval wel.

Nels
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nels » 12 apr 2005 10:58

ik weet bijna wel zeker..dat zoiets zeggen bij haar juist averechts zal werken...ze heeft al zo vaak gezegd..dat ze zich door zoveel mensen in de steek gelaten voelt...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 11:31

Praat met haar over 'en daarna' ...

Elsie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Elsie » 12 apr 2005 12:57

of zeg dat je hem/haar dan zult missen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 apr 2005 15:20

Hum ik denkt dat heel erg per persoon veschillend is, de ene persoon zal je geloven als je dat zegt, de andere niet. Wees voorzichtig met opmerkingen, zowel positief als negatief. Ga niet dreigen met de hel (of hemel) maar wees eerlijk tegenoover iemand.

Zeg dat je altijd bij hem/haar blijft

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 12 apr 2005 18:25

Elsie schreef:of zeg dat je hem/haar dan zult missen

het is waarschijnlijk goed bedoelt maar uit eigen ervaringen weet ik dat de een dit niet goed opvat en de ander wel. als je het niet goed op vat dan heb je waarschijnlijk hele grote probelemen....... :oops:
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

Elsie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Elsie » 12 apr 2005 18:51

Maar ik zei het ook uit ervaring. Maar ja. Ik denk zeker dat het per persoon verschillend is. Het ene moment komt het bij mij ook beter over dan de andere keer. Het ligt er ook aan wie het zegt en hoe het gezegd wordt. Maar goed, ik zal hier even niet zo ingewikkeld gaan doen hier. Jullie snappen mij vast niet.

Verder is het per persoon verschillend hoe je moet reageren. Daar is niet echt een standaard lijstje voor.

Maar ik weet wel dat het supermoeilijk is om zo'n vriend/vriendin te hebben. Je kan niks goed doen en alles wordt afgekraakt. Mensen, laat je daardoor alsjeblieft :!: niet ontmoedigen! Laat die persoon niet in de steek en blijf het proberen. Ik weet dat het ontzettend veel energie kost, maar (ook al is het niet te merken) die persoon zal er toch van opknappen. (helaas) ervaring...

Terug naar “Archief”