Empathie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Voda

Berichtdoor Voda » 12 apr 2005 01:04

Peerten schreef:Wil je empatisch worden? Ga toneelspelen. Je wordt je daardoor eerst bewust van je eigen gevoelens en dan kun je ze bij anderen ook snel zien en meevoelen.

vind ik een hele goeie tip :!:

Nels
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nels » 12 apr 2005 21:26

ik denk dat ik ook wel dat ik het aardig ben...tenminste ik heb al vaak gehoord dat ik me goed kan inleven in iemand zijn of haar situatie of dat ik juist datgene omschrijf wat ze op dat moment voelen...en daarom is het waarschijnlijk ook zo..dat nogal mensen met zijn of haar problemen naar mij toekomen...
Ik denk dat dat bij mij zo komt, omdat ik nogal een gevoelig persoontje ben en verder omdat ik nogal aardig wat meegemaakt heb en daardoor als iemand me wat verteld, altijd eigenlijk zoek naar ervaringen van datgene in mijn eigen leven...en me daardoor goed kan voorstellen en indenken en soms ook wel eens echt weer voel, hoe diegene zich moet voelen...om zo medeleven te betuigen of eventueel adviezen te geven, wat ik zou doen in die situatie...
De waarheid is slechts een perceptie van de werkelijkheid...

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 12 apr 2005 21:28

Nels schreef:ik denk dat ik ook wel dat ik het aardig ben...tenminste ik heb al vaak gehoord dat ik me goed kan inleven in iemand zijn of haar situatie of dat ik juist datgene omschrijf wat ze op dat moment voelen...en daarom is het waarschijnlijk ook zo..dat nogal mensen met zijn of haar problemen naar mij toekomen...
Ik denk dat dat bij mij zo komt, omdat ik nogal een gevoelig persoontje ben en verder omdat ik nogal aardig wat meegemaakt heb en daardoor als iemand me wat verteld, altijd eigenlijk zoek naar ervaringen van datgene in mijn eigen leven...en me daardoor goed kan voorstellen en indenken en soms ook wel eens echt weer voel, hoe diegene zich moet voelen...om zo medeleven te betuigen of eventueel adviezen te geven, wat ik zou doen in die situatie...

eigen ervaringen spelen inderdaad vaak een belangrijke rol. ik zou je wel willen adviseren om op te passen dat je niet te snel je eigen ervaringen wil vertellen aan iemand die zijn/haar verhaal aan jou aan het vertellen is.. empathie houdt met name in dat je de ander in het centraal zet

Nels
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nels » 12 apr 2005 21:33

tinos schreef:
Nels schreef:ik denk dat ik ook wel dat ik het aardig ben...tenminste ik heb al vaak gehoord dat ik me goed kan inleven in iemand zijn of haar situatie of dat ik juist datgene omschrijf wat ze op dat moment voelen...en daarom is het waarschijnlijk ook zo..dat nogal mensen met zijn of haar problemen naar mij toekomen...

eigen ervaringen spelen inderdaad vaak een belangrijke rol. ik zou je wel willen adviseren om op te passen dat je niet te snel je eigen ervaringen wil vertellen aan iemand die zijn/haar verhaal aan jou aan het vertellen is.. empathie houdt met name in dat je de ander in het centraal zet

ik bedoelde het ook in de trant dat ik mijn eigen ervaring spiegel aan die van de ander...om zo diegene te begrijpen...maar niet om erover te vertellen...
De waarheid is slechts een perceptie van de werkelijkheid...

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 13 apr 2005 11:48

Nels schreef:
tinos schreef:

ik bedoelde het ook in de trant dat ik mijn eigen ervaring spiegel aan die van de ander...om zo diegene te begrijpen...maar niet om erover te vertellen...

ja dat begreep ik ook uit je verhaal.. het was een advies, niet alleen voor jou maar ook voor anderen.. ik merkte bij mezelf dat dat een grote valkuil is

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Empathie

Berichtdoor Ness » 07 jul 2005 14:22

Misschien een beetje vreemd, maar empathie is niet alleen het in kunnen leven in een ander... Het is ook het voorvoelen van dingen, zoals het voelen van een raar gevoel wanneer je oma met spoed in het ziekenhuis wordt opgenomen, terwijl je er kilometers vanaf zit... of het voelen dat er iets ergs gebeurt in de wereld, een aanslag bijvoorbeeld. Tenminste, mij is altijd verteld dat dit een erg sterke vorm van empathie is. :? Maar na wat jullie allemaal schrijven weet ik niet of ik dit nou onder helderziendheid, intuïtie of empathie moet schuiven... kan iemand me helpen?
Desnoods wil ik met nog wel meer voorbeelden uitleggen wat ik precies bedoel, als ik niet helemaal duidelijk ben... :?
RPG!
music is the art of living

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 07 jul 2005 16:26

ik dacht dat ik met mijn voorgaande definities goed zat.. ik ga even kijken voor je :)

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 07 jul 2005 18:24

Heb net al mn SPW4 boeken in de kast gesmeten, omdat het nu lekker vakantie is, maar goed, haal ze nog ff voor de dag.

Inlevingsvermogen vergroten:

- je eigen ervaringen
- de ervaringen van anderen
- verhalen en boeken waarin iemands persoonlijke ervaringen centraal staat. (ook een belangrijke!!) :D

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 07 jul 2005 18:35

Geloof dat ik wel redelijk empatisch ben.
Ik ben het altijd al wel geweest (volgens mijn omgeving) en ben daarom uiteindelijk bij sph terecht gekomen. Deze opleiding heeft mijn empatisch vermogen verder versterkt en doen groeien.

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Ness » 07 jul 2005 18:39

naomi schreef:Geloof dat ik wel redelijk empatisch ben.
Ik ben het altijd al wel geweest (volgens mijn omgeving) en ben daarom uiteindelijk bij sph terecht gekomen. Deze opleiding heeft mijn empatisch vermogen verder versterkt en doen groeien.

Ja... maar wat bedoel je dan precies met empathie? Hetzelfde als ik in mijn vorige reactie zei? Of alleen het invoelen of meevoelen met anderen?
RPG!

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 07 jul 2005 18:45

ik heb hier even een definitie van eq (emotioneel quotient) zoals je ziet staat empathie daar ook bij vermeld.. wat ik al dacht is dat de dingen die jij noemde volgens mij bij intuïtie horen en het zijn absoluut geen 'empathie-verschijnselen'.

De meest aanvaarde definitie van de term is die van Peter Salovey van Yale Universiteit. Goleman neemt deze defintie over in zijn boek. We vinden er 5 vermogens in terug, en overlopen even samen met jouw hoe goed je er intuïtief in bent:

Kennis van de eigen emoties: Herken je je gevoelens terwijl ze optreden? Kan je je herinneren in welke emotionele toestand je op een bepaald moment was? (bv. Wat zijn je gevoelens als je wandelt, als je in een vergadering zit, als je iemand een opmerking maakt?

Het reguleren van emoties: Welke emoties kunnen je helpen, en in welke context zijn ze voor jouw het effectiefst? Kan je de gewenste emotionele toestand bereiken, o.a. door je een gebeurtenis te herinneren dat je die emotie sterk ter beschikking had? (bv. Stel je bent kwaad op een collega. Eerder dan emotioneel te reageren, denk je even terug aan een zeer rustig moment, misschien wel iets dat zich voordeed tijdens je laatste vakantie. Dit helpt je op een rustiger manier te reageren.)

Zelfmotivatie: Hoe wend je emoties aan om blijvend je doelen te bereiken? Wat is je persoonlijke missie? Wat zijn voor jouw belangrijke waarden? Hoe wordt dit gereflecteerd in je plannen? Wat zijn de risico’s dat je plannen mislopen, en wat zou het effect zijn op je motivatie?

Het onderkennen van andermans emoties: Welke non-verbale elementen merk je op? Hoe goed is je vermogen om je in andermans emoties in te leven (empathie)?

Het omgaan met relaties: Wat weet je in feite van je gesprekspartner? Hoe pak jij conflicten aan? Hoe flexibel ben je in de omgang en hoe pas jij je aan aan je gesprekspartner?

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Empathie

Berichtdoor Ness » 07 jul 2005 18:49

Hey, bedankt :D maarre... wat ik vertelde hoort ook niet bij intuïtie... tenminste... er is mij meerdere malen verteld dat dat geen intuïtie is... dus wat is het dan, helderziendheid? :?
RPG!

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 07 jul 2005 18:51

tja maybe.. sommige mensen hebben dat heel sterk, die voelen dat er iets aankomt.. bij jou klinkt het zo dat je het heel precies weet.. helderziendheid maybe, ik hou het toch op een soort zesde zintuig als intuïtie

Ness
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Empathie

Berichtdoor Ness » 07 jul 2005 18:52

Okey... thanx :) ik zit namelijk met een aantal vragen over dit soort dingen... vandaar...
RPG!

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 07 jul 2005 18:54

maar dit is mijn mening he :) ik ben geen expert

Terug naar “Archief”