Marnix schreef:En de bijbel laat vaker zien dat er mensen door "spektakel" tot geloof komen. Als God ook zo wil werken, waarom wil jij daar dan niet aan? Waarom zou God geen mensen tot geloof kunnen brengen door een film over Hem... maar wel door een preek over Hem? Dacht je dat emoties die door een film opgeroepen zijn niet van de Geest kunnen komen maar de reactie van mensen door een preek wel?
Ik gun iedereen zijn mening, hoor.
Maar toch overtuigen dit soort argumenten mij in het geheel niet.
Ik moet bijvoorbeeld denken aan de gelijkenis van de arme Lazarus en de rijke man. Dan zegt de Heere :
Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen.
Ik geloof niet in spektakel. Staat er ook niet : niet door kracht, noch door geweld, enz.. Wat dacht je van Elia bij Horeb als de Heere pas in de stilte verschijnt. Wat dacht je bijvoorbeeld van 1 Korinte 2:
1Ook ben ik, toen ik tot u kwam, broeders, niet met schittering van woorden of wijsheid u het getuigenis van God komen brengen.
2 Want ik had niet besloten iets te weten onder u, dan Jezus Christus en die gekruisigd.
3 Ook kwam ik in zwakheid, met veel vrezen en beven tot u;
4 mijn spreken en mijn prediking kwam ook niet met meeslepende woorden van wijsheid, maar met betoon van geest en kracht,
5 opdat uw geloof niet zou rusten op wijsheid van mensen, maar op kracht van God.
Is het trouwens echt zo dat de wonderen van de Heere zo bevordelijk werkten? In Johannes 4:48 zegt Hij :
Jezus zeide dan tot hem: Indien gijlieden geen tekenen en wonderen ziet, zult gij niet geloven.
Hier deelt Hij m.i. bepaald geen compliment uit.
Nogmaals ieder z'n mening hoor, maar dit vind ik. Verkondig het evangelie, leg de schriften uit die wijs kunnen maken tot zaligheid en -zo sprak Maja- hou het eenvoudig.