mijn hart is zwart

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

mijn hart is zwart

Berichtdoor joris » 07 apr 2003 16:26

stelling: mijn hart is zwart. ontleend aan Kaw.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 apr 2003 16:29

Wil je me dan volledig citeren :?: Wacht ff, ik zoek ff de hele tekst op.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 apr 2003 16:32

Kaw schreef:Zwarte of witte kleding... Wat doet er toe?

We hebben voor God een zwart hart maar door Zijn Genade wil Hij het wit aanzien in het bloed van Christus.
Moeten we dus een zwart hart hebben? Als ik mezelf aanzien wel, maar als ik opkijken naar Christus wordt mijn hart vervult met Zijn licht en heerlijkheid en kan ik niet anders dan een wit hart hebben.
Waar kies je dan voor: Laten zien dat je beseft dat je van jezelf een zwart hart hebt? Of laten zien dat je in Christus een wit hart mag hebben? Ik denk dat het een persoonlijke keuze is die niemand mag bekritiseren. Wat ik wel erg vind is dat in sommige ger. gem. kerken verplicht is om in het zwart aan het avondmaal te gaan. Ik denk dat ik eens een zwarte bovenkant en een witte broek aandoe. Mijn hart is zwart, maar Degene die me daar aan het avondmaal brengt is wit.

Jezelf citeren is best duf... :wink:

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2003 17:04

oke, maar ik wil niet dat de discussie gaat over alles wat jij er al in legt. Gewoon over de stelling alleen. Anders krijg je weer geblaat over 'wat is genade' 'wat is bekering' wat is enz'.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 apr 2003 17:07

Oke, hier is mijn antwoord. Mijn hart is zwart, maar door Zijn Genade wil God het door Christus' bloed als wit (schoon) aanzien.

Kate
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kate » 07 apr 2003 17:31

Kaw schreef:Oke, hier is mijn antwoord. Mijn hart is zwart, maar door Zijn Genade wil God het door Christus' bloed als wit (schoon) aanzien.

Kaw, ik ben het helemaal met je eens!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 apr 2003 17:44

Kaw schreef:Oke, hier is mijn antwoord. Mijn hart is zwart, maar door Zijn Genade wil God het door Christus' bloed als wit (schoon) aanzien.

Hmm, ik hoop dat de discussie uitblijft... Ik ben het er ook mee eens, en ik "vrees" voor diegenen die het er niet mee eens zijn...

arjan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor arjan » 07 apr 2003 18:09

He, ik dacht bijna dat Joris dit gedichtje ging citeren:

Mijn hart is zwart.
Mijn hart is rood.
Mijn hart is hard.
Mijn hart is dood.

Maar ieder hart...
Mijn hart is rood.
Maar ieder hart...
Mijn hart is dood!

Maar ieder hart...
't zij hard of dood,
of zwart of rood,
wordt wit in Mijnen dood.

Het wordt toegeschreven aan Marsman (ja die!) maar dat is weer bestreden door andere geleerden. Whatever, het is een toepasselijk gedichtje, toch?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 apr 2003 18:18

Ik was niet bekent met dat gedicht, maar ik vind het heel mooi! Ook om te zien dat blauw het rood overneemt. Zo nam God mijn hart ook over. Een wonder van Genade!

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2003 23:51

Maar ieder hart...
't zij hard of dood,
of zwart of rood,
wordt wit in Mijnen dood.

hier bne ik het niet mee eens. Verharde harten verdwijnen in de Jordaan of onder de stad Sodom en Gomorra, of die gaan op excursie naar Babel.

God maakt door zijn dood. Verhard is namelijk bewust hard zijn, dus antichristelijk. Gods genade is groot, maa rmensen die zich tegen Gods Geest verzetten daarvoor is geen vergeving staat in de bijbel.

Halleluja, door JEzus dood in mijn hart ROOD, ..... van de liefde! God is AGAPE, en Hij zegt: mijn agape geef ik u! Dus je hebt nu als hetgoed is Gods liefde in je hart, dus is je hart ROOD van de liefde!

joepie

Berichtdoor joepie » 08 apr 2003 07:54

Misschien goed om eens de psalm te lezen van David over zijn zonde die hij bedreven had met Badseba.
Psalm 51:9 Ontzondig mij met hysop, dan ben ik rein, was mij, dan ben ik witter dan sneeuw.

En wat dacht je dan van Jesaja 1:18 Komt toch en laat ons tezamen richten, zegt de Here; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren ze rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.

Niks zwart dus maar wit! Boven dit perikoopje staat: Bekering beter dan offers.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2003 08:23

Ons hart is zwart en kan wit gewassen worden door God.....onze zonde zijn dan vergeven, maar ook dan is ons hart eigenlijk nog steeds zwart want wij blijven zondigen keer op keer!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 08:41

TheKeimpe schreef:

Hmm, ik hoop dat de discussie uitblijft... Ik ben het er ook mee eens, en ik "vrees" voor diegenen die het er niet mee eens zijn...

Ik hoopte het ook... Gaan we het dan toch beleven?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 08 apr 2003 08:44

waarom willen jullie hier dan geen discussie over voeren? Dat is toch niet zo'n probleem??

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 08 apr 2003 08:46

Wat is er te discuseren? Iedereen weet toch dat zijn vleselijke hart zwart is, maar dat zijn Geestelijke hart wit is?

Terug naar “Archief”