mag een meisje een broek aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mag een meisje een broek aan?

Ja, wat maakt de kleding nu uit?
39
35%
Ja, zolang het maar duidelijk een damesbroek is.
19
17%
Nee, niet in onze (kerkelijke) cultuur.
11
10%
Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
42
38%

Totaal aantal stemmen: 111

joris

Berichtdoor joris » 08 apr 2005 09:34

Anglia schreef:Ik draag een rok dus vooral uit respect maar het gezag-aspect speelt in mijn situatie zeker nog mee. Daarbij moet je bedenken dat ik nog een jonger (puber)zusje heb dus ik vind ook dat ik het niet kan maken om hier thuis in een broek rond te gaan stampen, dan wil zij het ook want ze doet alles na wat ik doe, zo ongeveer... Heb dus ook nog een beetje opvoedkundige functie :P
respect voor wat?

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 08 apr 2005 10:52

Voor mijn ouders, en ook voor hun opvattingen ook al sta ik daar in dit geval niet achter.
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 08 apr 2005 13:52

johannes1 schreef:nu kan je daarover gaan discusseren, maar de reformatorische standpunt is een man een broek en de vrouw een rok. onderscheid in kleding, man kort haar, vrouw lang haar, onderscheid in haar. enz enz.

Pffff... er zijn genoeg refovrouwen die een broek hebben en die kort haar dragen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 13:56

Acire schreef:
johannes1 schreef:nu kan je daarover gaan discusseren, maar de reformatorische standpunt is een man een broek en de vrouw een rok. onderscheid in kleding, man kort haar, vrouw lang haar, onderscheid in haar. enz enz.

Pffff... er zijn genoeg refovrouwen die een broek hebben en die kort haar dragen.

De vraag is wel of je dan nog van een refovrouw kunt spreken. Even los van of het wel of niet mag.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2005 14:07

Volgens sommigen misschien niet nee.. maar de vraag is dan weer of een dergelijk oordeel wel klopt, en of iemand die zo oordeelt over iemand zichzelf wel een refo kan noemen :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 08 apr 2005 20:40

Ik ben het gansch zeer eens met Anglia. Voorheen zat ik in dezelfde situatie als zij. Ben inmiddels een studentje op kamers en draag in de week wel eens een broek. Maar waarom zou ik, als ik in het weekend naar m'n ouders ga, geen rok aantrekken? Voor mij geen enkele moeite. Ze zouden het niet heel erg vinden als ik in een broek aan kwam zetten (ik zou nog wel naar binnen mogen :mrgreen: ), maar ik zou het een beetje flauw van mezelf vinden als ik juist als ik naar m'n ouders ging een broek zou aantrekken. Puur gewoonte en een beetje respect. Tja.
(Erger zou het zijn wanneer ik als ik in broek door Gouda liep een ouderling van onze kerk tegen zou komen :| )

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 apr 2005 12:12

jas schreef:
Acire schreef:

De vraag is wel of je dan nog van een refovrouw kunt spreken. Even los van of het wel of niet mag.

Hm...wat IS een refo(man)(vrouw) eignlijk.
Ik ben wel reformatorisch, maar niet refo, das n verschil. Ik snap ook wel dat het woord refo een afkorting is van reformatorisch, maar in de hedendaagse samenleving ben je een refo als je een rok draagt (en dat bedoel ik helemaal niet als negatief ofzo)
:D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 12:19

MissF schreef:
jas schreef:
Acire schreef:

Hm...wat IS een refo(man)(vrouw) eignlijk.
Ik ben wel reformatorisch, maar niet refo, das n verschil. Ik snap ook wel dat het woord refo een afkorting is van reformatorisch, maar in de hedendaagse samenleving ben je een refo als je een rok draagt (en dat bedoel ik helemaal niet als negatief ofzo)
:D

Ja dat klopt wat je zegt. Refo is meer een aanduiding voor de etalering van een religie geworden dan dat het op de religie zelf slaat.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 09 apr 2005 12:56

Airke schreef:(Erger zou het zijn wanneer ik als ik in broek door Gouda liep een ouderling van onze kerk tegen zou komen :| )
Ik zou juist blij zijn als ik in een grote stad als Gouda eens een broeder of zuster in het geloof tegen zou komen!
:lol: :lol:

Wat mij betreft mag een vrouw best een broek aan. Maar als man heb ik ook zoiets van: laat die vrouwen dat zelf maar uitzoeken.... niet te veel mee bemoeien als man...

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 apr 2005 14:09

jas schreef:
Acire schreef:

Haha, we zitten hier op REFOweb!
En aan de keuzes te zien in de poll, zijn er maar weinig mensen die kiezen voor het feit dat je geen broek aan mag als vrouw. Dus dan is hier bijna niemand 'refo' meer...

Onzin om die broek te verbieden. Heb ik al vaker gezegd, zo dacht ik er een jaar geleden niet over, maar ik heb toch al wat meer levenservaring opgedaan :wink:
M'n ouders zijn het er ook wel mee eens dat je als vrouw best een broek aan mag doen (ze vinden het tenminste geen groot probleem), alleen ligt het ons zo niet omdat ik geen zussen heb ofzo...

Ach, ooit zullen de mensen die een broek voor vrouwen verbieden nog wel eens inzien dat die keuze totaal niet belangrijk is, en eigenlijk nergens op te gronden is. Traditie verdwijnt ooit nog wel...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2005 14:26

Inderdaad. Kortom, er zijn 2 conclusies mogelijk:

1. Dat een broek pure mannenkleding is is geen reformatorisch standpunt meer.
2. Er zijn nog maar bar weinig echte refo's over.

Overigens, als je geen refo bent als je een broek voor vrouwen best vindt kunnen, moet er maar weer een nieuw kerkgenootschap worden opgestart. Wat dachten we van de ex-reformatorische broek-respecterende gereformeerde gemeente?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 apr 2005 14:45

Marnix schreef:Inderdaad. Kortom, er zijn 2 conclusies mogelijk:

Overigens, als je geen refo bent als je een broek voor vrouwen best vindt kunnen, moet er maar weer een nieuw kerkgenootschap worden opgestart. Wat dachten we van de ex-reformatorische broek-respecterende gereformeerde gemeente?

Lol :D :D
Blijven er idd bar weinig refo's over... ik zit op een reformatorische school (zo noemen ze dat dan), maar als ik zie hoeveel meisjes er 's middags wegfietsen met een broek aan (op school moeten ze een rok aan)... Dan zou dus de halve school geen refo meer zijn...
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 10 apr 2005 09:10

Marnix schreef:Inderdaad. Kortom, er zijn 2 conclusies mogelijk:

hahah hij s goed ;)
Achnaja, ik pas me wel aan bij activiteiten van kerk (je wilt niet weten hoe vaak ik al te laat ben gekomen bij cathe omdat k bedacht dat k me nog moest omkleden..)

Dan moet k gelijk weer aan iets anders denken.. Het komt ook heel uitnodigend over als je zegt dat je niet christelijke vrienden mee wilt nemen en er dan gelijk wordt gevraagd of ze toch zeker wel een rok (en hoed natuurlijk..) aandoen.. :roll:
Owow.. wat zullen hun zich er welkom voelen.. K ga ze voorlopig niet meenemen or.. dan willen ze dalijk nooit meer iets met heel christendom te maken hebben. Maar goed.. dit wordt beetje offtopic geloof k..

André

Berichtdoor André » 10 apr 2005 12:49

Wil iemand mij het verschil uitleggen tussen keuze mogelijkheid 1 en 4?
Of mogelijk 4 in andere woorden uitleggen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2005 13:37

1.Kleding maakt niet uit
2. Het kan wel uitmaken, de een kan wel broeken dragen, bij een ander zou dat niet goed voelen.

Tweede optie zal ook denk ik veel worden gekozen door mensen die zelf wel rokken dragen maar er geen probleem mee hebben als anderen gewoon een broek dragen.

Terug naar “Archief”