bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 07 apr 2003 12:12

hijwel schreef:lees deze meditatie maar eens door: http://home-1.filternet.nl/~fn005227/Ja%20maar.doc.

Hier staat duidelijk in dat je van nature niet wil. Maar dat je hier nooit en dan ook nooit achter verschuilen moet. Maar God moet zoeken tot dat je hem gevonden hebt.

:wink: Hijwel ik ben het vandaag is helemaal met je eens!! Wij willen zelf zeker niet, maar we mogen dat inderdaad niet als excuus gebruiken, want als je gaat denken van, o als ik bekeerd word word ik het toch wel, kan je ook op een stoeltje gaan zitten wachten en dat mag zeker niet, Zoek God terwijl hij te vinden is.....toch?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 apr 2003 12:30

Maranatha schreef:
hijwel schreef:lees deze meditatie maar eens door: http://home-1.filternet.nl/~fn005227/Ja%20maar.doc.

Hier staat duidelijk in dat je van nature niet wil. Maar dat je hier nooit en dan ook nooit achter verschuilen moet. Maar God moet zoeken tot dat je hem gevonden hebt.

Ja dat staat in dat stuk, maar nu concreet waar zijn de schriftplaatsen die jij bedoeld.

Ik kan er wel ff een paar texten uitvissen (kan je zelf ook wel doen hoor :wink: )

Zomaar een paar texten.

Johannus 5:
40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
41 Ik neem geen eer van mensen;
42 Maar Ik ken ulieden, dat gij de liefde Gods in uzelven niet hebt.

Fil. 2:12,13
Werkt uwszelfs zaligheid met vrezen en beven, want het is God die in u werkt, beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Het is heel belangrijk dat we onze onmacht leren kennen en daarmee naar God gaan. Maar ons niet achter onze onmacht verschuilen. Je kan zoeken en je zult het vinden. en het zou u gegeven worden.

het gaat dus om de nood van de genade.
Ik zeg ulieden dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over een zondaar die zich bekeert meer dan over negen en negentig rechtvaardigen die de bekering niet van node hebben (Luk. 15:7).

Dus aleen dank je wel zeggen lijkt me niet. Het moet de nood van je leven zijn.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 apr 2003 12:31

Ikke21 schreef:

:wink: Hijwel ik ben het vandaag is helemaal met je eens!! Wij willen zelf zeker niet, maar we mogen dat inderdaad niet als excuus gebruiken, want als je gaat denken van, o als ik bekeerd word word ik het toch wel, kan je ook op een stoeltje gaan zitten wachten en dat mag zeker niet, Zoek God terwijl hij te vinden is.....toch?

Ach ja over sommige dingen kunnen we het nog wel eens worden :wink:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 07 apr 2003 12:41

hijwel schreef:
Ikke21 schreef:

Ach ja over sommige dingen kunnen we het nog wel eens worden :wink:

Toch fijn dat dat nog kan!! Maar goed laten we bij het onderwerp blijven!!

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2003 16:14

hijwel schreef:
joris schreef:weet je, ik zeg het nog maar weer eens. Dit is zo'n ongelooflijk luxe probleem waar wij mee bezig zijn!
in mijn gemeente, vanmorgen weer, mensen die in de gemeente komen en zo ongelooflijk kapot zijn gemaakt door de zonde in de wereld en de zonde in hun eigen leven. En in de gemeente krijgen ze genezing van GOd! Alleen al de aanwezigheid in de dienst is zo intensgeweldig! En deze mensen kruipen bijna op hun knietjes naar God toe, zo voelen ze dat ze Hem nodig hebben!
Soms ben ik daar wel jaloers op, ik als christen opgevoed groot kind. Om zo'n overtuigde stap te zetten, geweldige ervaring moet dat zijn en een geweldige drive voor de rest van je leven!!!!!

Daarom omdat mensen van buiten de kerk die genade van GOd zo goed kunnen voelen en merken en dat ze weten dat ze God zo nodighebben. Is het dan geen ongeloof van ons dat we ons bezig houden met theorien over bekeerd zijn?
Neem aan wat je gegeven wordt en kijk niet of je het toch nog zo lang mogelijk zonder God kan redden! Al kan je dan nog zo de zonden benadrukken in je kerkdiensten, dat zegt nog niet dat je je ook echt zondaar voelt! Ikb en bang dat de kerken van vandaag aan elkaar hangen van traditie en bijgeloof. En dat de kerken leeglopen als we hier onderdrukking of tegenslag krijgen. We piepen nu al over de tegendruk van ongelovigen. Het geloof heeft je nog geen druppel bloed gekost zegt Paulus in Romeinen.

Zijn wij bereid om zo radicaal voor Christus te kiezen dat we durven te sterven voro het kruis? Voor christus? De boodschap die we vanochtend in de gemeente meekregen. Diep, indringend en o zo nodig, ook voor mij.

Ben ik bekeerd? niet belangrijk! Gods heerlijkheid moet doorgaan! En daar wil ik aan mee helpen!!! Als dat bekeerd heet, prima, als ik dan niet bekeerd ben, ook prima!!!!
God vraagt niet: heb je je optijd bekeerd/ Maar: wat heb jij voro mij gedaan?

Het gaat toch ook niet om de teorieen om bekeert te worden. Maar het is wel doe vraag hoe wordt ik weer verzoend met God.

Ben ik bekeerd? niet belangrijk?
Ik snap jou opvatting niet helemaal? Het maakt niet uit of je bekeerd ben, alf je goede diensten heb bewezen in Gods kongkrijk.
zegt je dit iets? : zoekt eerst het koninkrijk van God en al de dingen zullen u toegeworpen worden.
Dus eerst de bekering en de rest volgt vanzelf als gevolg van de liefde.
Je moet toch eerst verzoend zijn met Christus voordat er een wederzijde liefde kan zijn.

Zoek eerst het koninkrijk van God. Dan weet je dus waar je naar op zoek bent. Zoek de dingen van het koninkrijk, lijkt mij. Steeds h35 koninkrijk van God zoeken dan zal je gezegend worden, dat is de boodschap van de hele bijbel. Dat doen wat past bij het koninkrijk, dus leven zoals GOd het wil. Niet miere-ennen over onze theorieen: liefde voor God, liefde voor elkaar, dat vraagt GOd!

an die arbeit!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 apr 2003 17:34

'Van nature willen we niet.'
Soms ervaar ik dat inderdaad heel sterk, maar dat is juist op momenten dat ik God zoek. Klinkt paradoxaal, maar aan de ene kant verlang ik naar God en aan de andere kant is er iets in mij dat het tegenwerkt. Maar om nu te stellen dat het verlangen door de Geest komt en de tegenwerking uit mezelf... dat vind ik altijd zo negatief! Er zijn ook negatieve geesten in deze wereld en ik denk dat zowel geestelijke krachten als mijn eigen geest invloed hebben op mijn verlangens. Het komt dus niet helemaal door mezelf dat ik naar God verlang en het komt ook niet helemaal door mezelf dat er een tegenwerkende kracht in me is.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 07 apr 2003 18:50

hijwel schreef:Ik kan er wel ff een paar texten uitvissen (kan je zelf ook wel doen hoor :wink: )

Zomaar een paar texten.

Johannes 5:

Werkt uwszelfs zaligheid met vrezen en beven, want het is God die in u werkt, beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Het is heel belangrijk dat we onze onmacht leren kennen en daarmee naar God gaan. Maar ons niet achter onze onmacht verschuilen. Je kan zoeken en je zult het vinden. en het zou u gegeven worden.

Ik zeg ulieden dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over een zondaar die zich bekeert meer dan over negen en negentig rechtvaardigen die de bekering niet van node hebben (Luk. 15:7).

Ah eindelijk waar ik je hebben wil. Niet zomaar klakkeloos gedachtes op dit forum kwakken, maar stevig onderbouwd. Dan ben je direct een stuk geloofwaardiger.

Je aanhaling van Johannes is een sterk punt.
Kijk je iets kritischer naar de tekst dan valt een aantal dingen op.
Degene die aangesproken werden zijn de Joden. Yeshua wijst hen op het feit dat zij ijverig de Thora en de profeten bestuderen en er theologische verhandelingen op na houden. Ondanks dat hebben ze niet gezien dat Yeshua de messias was, omdat hun beeld van de messias niet klopt met de werkelijkheid. Door op de werken te focussen zijn zij liefdeloos geworden, terwijl het God's bedoeling was dat zij (de joden) een beeld werden van de komende messias. Dit is ook een boodschap naar ons toe. Zijn wij als die farizeers die het leven uit de bijbel halen met onze gedachten.
Een directe vrucht van een verkeerd beeld van de messias is dat de liefde verdwenen is. God is liefde en wie lief heeft heeft God's Thora vervuld. Niet door neerslachtig gedoe en te blijven in de onzekerheid dat wij nog fouten maken. Maar ons uitstrekken hetgeen voor ons is en dat is Zijn komst.

De aanhaling uit lucas vindt ik een beetje een rare eend in de bijt, want het stuk verhaalt over een zondaar en dat zijn wij niet.

1 Corinthe 1:2 aan de gemeente Gods te Korinte, aan de geheiligden in Christus Jezus, de geroepen heiligen met allen, die allerwege de naam van onze Here Jezus Christus aanroepen, hun en onze Here:

Wij zijn geheiligd in Yeshua. Wij zijn voor God geen zondaars meer, maar heiligen.

12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen , werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:
13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Precies wat ik bedoel, ik kan het omdat hij in mij is. Dit niet alsof ik een vrijbrief heb om te zondigen, maar met ontzag voor de Here.
Hij, Yeshua geeft vrijheid en rust, die de huidige wereld te boven gaat.

Geprezen zij de naam van de Here, die zich niet schaamde voor ons te sterven, omdat Hij ons lief had.

Zo hier komt er nog 1 van mijn kant
Romeinen 8:15-16
15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba , Vader.
16 Die Geest getuigt met onze geest , dat wij kinderen Gods zijn.

amen, halleluja, abba, wat letterlijk betekent Papa.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 apr 2003 18:57

Maranatha schreef:De aanhaling uit lucas vindt ik een beetje een rare eend in de bijt, want het stuk verhaalt over een zondaar en dat zijn wij niet.

Quote:
1 Corinthe 1:2 aan de gemeente Gods te Korinte, aan de geheiligden in Christus Jezus, de geroepen heiligen met allen, die allerwege de naam van onze Here Jezus Christus aanroepen, hun en onze Here:

Wij zijn geheiligd in Yeshua. Wij zijn voor God geen zondaars meer, maar heiligen.

Uhmm, voor wij tot bekering kwamen waren we zondaars, en nu zijn we (ik in ieder geval wel) het nog. De oude mens is niet dood, en steekt telkens weer de kop op. Gelukkig ziet God de Vader ons aan in Christus, als Borg. Toch moeten we dagelijks weer met een "zwart hart" tot Christus komen, als een kind wat weer eens gedaan heeft wattie niet mocht van zn vader...

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 07 apr 2003 19:06

TheKeimpe schreef:Uhmm, voor wij tot bekering kwamen waren we zondaars, en nu zijn we (ik in ieder geval wel) het nog. De oude mens is niet dood, en steekt telkens weer de kop op. Gelukkig ziet God de Vader ons aan in Christus, als Borg. Toch moeten we dagelijks weer met een "zwart hart" tot Christus komen, als een kind wat weer eens gedaan heeft wattie niet mocht van zn vader...

Waar heb je dat gelezen in de bijbel dat wij zondaars blijven?

Wat die oude mens betreft hetvolgende:
Romeinen 6:6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn;

Deze zin staat in de voltooid tegenwoordige tijd. Door het aannemen van de genade hebben wij ons oude mens zijn afgelegd. Als je dat nog niet gedaan hebt, zou ik dat nog maar rap doen. En eh, denk je dat je werkelijk bekeerd bent als je je oude mens nog niet afgelegd hebt?
heb jij zijn hartstochten al gekruisigd aan het kruis van Golgotha?

Het hart van een heilige is niet 'zwart', maar berouwvol omdat hij weer over de scheef is gegaan. De enige die een zwart hart hebben zijn Satan en zijn trawanten en de zondaars, maar niet de heiligen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 apr 2003 19:17

Maranatha,

lees Romeinen 7 maar, ik citeer alleen vers 24:
"Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?"

Dit is tegenwoordige tijd.

Lees 1 Joh. 1&2 Ik citeer 1 vers 8:
"Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet."

Natuurlijk moeten we ons hier niet bij neerleggen, maar het is de praktijk dat ik niet volmaakt ben. En in de Bijbel kom ik niet een mens tegen die volmaakt was, nadat hij tot geloof gekomen was. Denk aan Petrus, die er een dubbel leven op na hield (zie handelingen). Denk aan David, die keer op keer in de zonde viel (met als positief bijgevolg dat wij nu een prachtpsalm hebben, psalm 51...)

Wat betreft mijn hart, misschien heb je wel gelijk dat ik niet mag zeggen dat dat zwart is, mijn vlees is zwart, maar een "nieuw hart" is niet zwart...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 apr 2003 19:36

Maranatha schreef:
hijwel schreef:Ik kan er wel ff een paar texten uitvissen (kan je zelf ook wel doen hoor :wink: )

Zomaar een paar texten.

Johannes 5:

Ah eindelijk waar ik je hebben wil. Niet zomaar klakkeloos gedachtes op dit forum kwakken, maar stevig onderbouwd. Dan ben je direct een stuk geloofwaardiger.

Je aanhaling van Johannes is een sterk punt.
Kijk je iets kritischer naar de tekst dan valt een aantal dingen op.
Degene die aangesproken werden zijn de Joden. Yeshua wijst hen op het feit dat zij ijverig de Thora en de profeten bestuderen en er theologische verhandelingen op na houden. Ondanks dat hebben ze niet gezien dat Yeshua de messias was, omdat hun beeld van de messias niet klopt met de werkelijkheid. Door op de werken te focussen zijn zij liefdeloos geworden, terwijl het God's bedoeling was dat zij (de joden) een beeld werden van de komende messias. Dit is ook een boodschap naar ons toe. Zijn wij als die farizeers die het leven uit de bijbel halen met onze gedachten.
Een directe vrucht van een verkeerd beeld van de messias is dat de liefde verdwenen is. God is liefde en wie lief heeft heeft God's Thora vervuld. Niet door neerslachtig gedoe en te blijven in de onzekerheid dat wij nog fouten maken. Maar ons uitstrekken hetgeen voor ons is en dat is Zijn komst.

De aanhaling uit lucas vindt ik een beetje een rare eend in de bijt, want het stuk verhaalt over een zondaar en dat zijn wij niet.

12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen , werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:
13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Precies wat ik bedoel, ik kan het omdat hij in mij is. Dit niet alsof ik een vrijbrief heb om te zondigen, maar met ontzag voor de Here.
Hij, Yeshua geeft vrijheid en rust, die de huidige wereld te boven gaat.

Geprezen zij de naam van de Here, die zich niet schaamde voor ons te sterven, omdat Hij ons lief had.

Zo hier komt er nog 1 van mijn kant
Romeinen 8:15-16
15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba , Vader.
16 Die Geest getuigt met onze geest , dat wij kinderen Gods zijn.

amen, halleluja, abba, wat letterlijk betekent Papa.

goedenavond,

Het lijkt me een goed idee om de ideeen van bijde kanten eens samen te vatten. Want ik snap zo langzamerhand niet echt wat de verschillenen en overeenkomsten zijn. Want hier moet zeker uit te komen zijn want God houd niet van verdeeldheid.

Laten we ff de stellingen op een rijtje zetten. Want van je verhaal kan ik jammer genoeg niet percies opmakken wat jou gedachtegoed is.

Bekering een keuze?
Hebben wij de wil om ons eigen te bekeren?
Als wij die wil dan hebben hoe gebeurt die bekering dan?
Hebben wij het over de eerste bekering of over de dagelijkse bekering?

Mischien zijn er nog veel meer dingen waarvan we van mening verschillen
Ik hoop dat je het voor mij duidelijk op een rijtje weet te zetten.
En ik hoop dat dit voor mij ook nog een eeuwigheids waarde mag hebben. Want al zoekende ben ik er nog niet uit.

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 07 apr 2003 19:42

TheKeimpe schreef:Maranatha,

lees Romeinen 7 maar, ik citeer alleen vers 24:
"Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?"

Dit is tegenwoordige tijd.

Maar niet voltooid zoals het stuk dat ik aangaf, want de apostel gaat verder met:
romeinen 7:25-8:1
25 Gode zij dank door Jezus Christus , onze Here! Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.
1 Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn.

Geen veroordeling meer, alleen zondaars komen in het oordelen, maar degenen die Yeshua hebben aangenomen zijn vrij. en degene die de schuld zijn kwijtgescholden zijn heilig verklaard door God. Halleluja.

TheKeimpe schreef:Lees 1 Joh. 1&2 Ik citeer 1 vers 8:
"Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet."

Dat klopt want dan gaan wij niet meer de weg die een heilige moet gaan. En bevuilen we ons weer met zonden, en moeten wij weer terugkeren om ons te heiligen, maar niet geheel, want wie geheel gereinigd is behoefd zich alleen de voeten te wassen.

TheKeimpe schreef:Natuurlijk moeten we ons hier niet bij neerleggen, maar het is de praktijk dat ik niet volmaakt ben. En in de Bijbel kom ik niet een mens tegen die volmaakt was, nadat hij tot geloof gekomen was. Denk aan Petrus, die er een dubbel leven op na hield (zie handelingen). Denk aan David, die keer op keer in de zonde viel (met als positief bijgevolg dat wij nu een prachtpsalm hebben, psalm 51...)

Geeft de bijbel dan aan dat je volmaakt wordt als je Hem aanneemt. Nee, want dit is een proces. Een land dat net in oorlog is geweest, moet wvan de grond worden herbouwd en dat is ook met ons het geval.

TheKeimpe schreef:Wat betreft mijn hart, misschien heb je wel gelijk dat ik niet mag zeggen dat dat zwart is, mijn vlees is zwart, maar een "nieuw hart" is niet zwart...

Maar rood gereingid met het bloed van Yeshua Messias.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 07 apr 2003 19:51

Geeft de bijbel dan aan dat je volmaakt wordt als je Hem aanneemt. Nee, want dit is een proces. Een land dat net in oorlog is geweest, moet wvan de grond worden herbouwd en dat is ook met ons het geval.

Hai,

wat ik in deze discussie lees is toch wel dat je zoveel uit jezelf hebt. In jezelf blíjf je niets hebben! Maar in Christus ben je als je door Hem wedergeboren bent volmaakt!
Stralend, zonder vlek of rimpel!
Dat bén je al! Je hébt alles al! Je hoeft niets meer te volbrengen want de Heere heeft alles al volbracht. Wij kunnen uit onszelf hélemaal niets.

'En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht.' Kol 2:10

Groetjes Chloë

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 07 apr 2003 20:08

Chloë schreef:hai,

wat ik in deze discussie lees is toch wel dat je zoveel uit jezelf hebt. In jezelf blíjf je niets hebben! Maar in Christus ben je als je door Hem wedergeboren bent volmaakt!
Stralend, zonder vlek of rimpel!
Dat bén je al! Je hébt alles al! Je hoeft niets meer te volbrengen want de Heere heeft alles al volbracht. Wij kunnen uit onszelf hélemaal niets.

'En gij zijt in Hem volmaakt, Die het Hoofd is van alle overheid en macht.' Kol 2:10

Groetjes Chloë

Daar zeg ik Halleluja op!!
Eindelijk een die ziet en aanvaard heeft en dankbaar is. Het melk ben je al te boven gegroeid leer verder en neem vast voedsel tot je dat is het ware leven.
Hebreeen 6:1 Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God,

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2003 23:26

kijk, daarom durfde ik dus de stelling aan, of was he tin een van de andere topics die op het zelfde onderwerp als hier uitkomt, dat veel stiekum toch niet in de genade durven geloven!!!!

Ik geloof dat het zo is zoals Maranatha zegt, dat ons oude ik aan het kruis gestorve is. Natuurlijk zondigen we nog, maar het is nietnormaal!!!! Ik denk dat het voor Jezus en God steeds weer een slag in het gezicht is als ik dat zo oneerbiedig mag zeggen dat wij steeds maar weer zeggen dat we niets van onszelf kunnen meebrengen. Ben ik daar voor gestorven? denk ik dat Jezus dan denkt. Ik hoef je niets tegeven, want je hebt alles al, zei de vader tegen de trouwe gehoorzame, slaafse rebelse zoon in de gelijkenis van de lieve vader.

Je oude mens is dood, niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij! Je bent gestorven aan het kruis, begraven en opgestaan in een nieuw leven!!!!! Misschien is het leuk om eens een dopelingencursus te volgen in een evangeliegemeente?

Terug naar “Archief”