hijwel schreef:Ik kan er wel ff een paar texten uitvissen (kan je zelf ook wel doen hoor

)
Zomaar een paar texten.
Johannes 5:
40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
41 Ik neem geen eer van mensen;
42 Maar Ik ken ulieden, dat gij de liefde Gods in uzelven niet hebt.
Fil. 2:12,13
Werkt uwszelfs zaligheid met vrezen en beven, want het is God die in u werkt, beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Het is heel belangrijk dat we onze onmacht leren kennen en daarmee naar God gaan. Maar ons niet achter onze onmacht verschuilen. Je kan zoeken en je zult het vinden. en het zou u gegeven worden.
het gaat dus om de nood van de genade.
Ik zeg ulieden dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over een zondaar die zich bekeert meer dan over negen en negentig rechtvaardigen die de bekering niet van node hebben (Luk. 15:7).
Dus aleen dank je wel zeggen lijkt me niet. Het moet de nood van je leven zijn.
Ah eindelijk waar ik je hebben wil. Niet zomaar klakkeloos gedachtes op dit forum kwakken, maar stevig onderbouwd. Dan ben je direct een stuk geloofwaardiger.
Je aanhaling van Johannes is een sterk punt.
Kijk je iets kritischer naar de tekst dan valt een aantal dingen op.
Degene die aangesproken werden zijn de Joden. Yeshua wijst hen op het feit dat zij ijverig de Thora en de profeten bestuderen en er theologische verhandelingen op na houden. Ondanks dat hebben ze niet gezien dat Yeshua de messias was, omdat hun beeld van de messias niet klopt met de werkelijkheid. Door op de werken te focussen zijn zij liefdeloos geworden, terwijl het God's bedoeling was dat zij (de joden) een beeld werden van de komende messias. Dit is ook een boodschap naar ons toe. Zijn wij als die farizeers die het leven uit de bijbel halen met onze gedachten.
Een directe vrucht van een verkeerd beeld van de messias is dat de liefde verdwenen is. God is liefde en wie lief heeft heeft God's Thora vervuld. Niet door neerslachtig gedoe en te blijven in de onzekerheid dat wij nog fouten maken. Maar ons uitstrekken hetgeen voor ons is en dat is Zijn komst.
De aanhaling uit lucas vindt ik een beetje een rare eend in de bijt, want het stuk verhaalt over een zondaar en dat zijn wij niet.
1 Corinthe 1:2 aan de gemeente Gods te Korinte, aan de geheiligden in Christus Jezus, de geroepen heiligen met allen, die allerwege de naam van onze Here Jezus Christus aanroepen, hun en onze Here:
Wij zijn geheiligd in Yeshua. Wij zijn voor God geen zondaars meer, maar heiligen.
Fil. 2:12,13
12 Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen , werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven:
13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
Precies wat ik bedoel, ik kan het omdat hij in mij is. Dit niet alsof ik een vrijbrief heb om te zondigen, maar met ontzag voor de Here.
Hij, Yeshua geeft vrijheid en rust, die de huidige wereld te boven gaat.
Geprezen zij de naam van de Here, die zich niet schaamde voor ons te sterven, omdat Hij ons lief had.
Zo hier komt er nog 1 van mijn kant
Romeinen 8:15-16
15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba , Vader.
16 Die Geest getuigt met onze geest , dat wij kinderen Gods zijn.
amen, halleluja, abba, wat letterlijk betekent Papa.