verdeeldheid onder christenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 apr 2005 00:27

Ik vind het jammer dat bepaalde mensen zich steeds op hun eigen kleine eilandje terugtrekken zonder een poging te doen te zoeken naar Wie hen bindt.

Jammer, jammer, jammer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 00:51

Optimatus schreef:Ik vind het jammer dat bepaalde mensen zich steeds op hun eigen kleine eilandje terugtrekken zonder een poging te doen te zoeken naar Wie hen bindt.

Jammer, jammer, jammer.

Nee dat is niet jammer. Dat is een groot goed. De Heere maakt nog onderscheid waar geen onderscheid is. Hij wordt gevonden van degene die naar Hem niet zoeken en die naar hem niet vroegen. Dat komt omdat Hij Zelf de opzoekende is. En het is jammer dat jij mij nadat ik jouw eens mijn hele levensloop uit de doeken heb gedaan, zo veroordeelt dat je stelt dat ik geen poging gedaan heb naar dat zoeken. Ik heb het hele kerkenpad gehad, sommige kerken meerdere malen zelfs. Maar toen God mij vond kwam ik toch echt niet in Rome uit en ging ik de vreselijke afgoderij zien van deze kerk. Daarbij zie ik nog steeds wel ook goede dingen in de RK kerk, en dat heb in mn vorige post ook gezegd. Het driewerf jammer schreef ik omdat ik verdriet heb dat deze kerk zo dwaalt.
Ik begrijp dus je hatelijke sneer absoluut niet en had die ook niet van jou verwacht.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 apr 2005 00:56

jas schreef:
Optimatus schreef:Ik vind het jammer dat bepaalde mensen zich steeds op hun eigen kleine eilandje terugtrekken zonder een poging te doen te zoeken naar Wie hen bindt.

Jammer, jammer, jammer.

Nee dat is niet jammer. Dat is een groot goed. De Heere maakt nog onderscheid waar geen onderscheid is. Hij wordt gevonden van degene die naar Hem niet zoeken en die naar hem niet vroegen. Dat komt omdat Hij Zelf de opzoekende is. En het is jammer dat jij mij nadat ik jouw eens mijn hele levensloop uit de doeken heb gedaan, zo veroordeelt dat je stelt dat ik geen poging gedaan heb naar dat zoeken. Ik heb het hele kerkenpad gehad, sommige kerken meerdere malen zelfs. Maar toen God mij vond kwam ik toch echt niet in Rome uit en ging ik de vreselijke afgoderij zien van deze kerk. Daarbij zie ik nog steeds wel ook goede dingen in de RK kerk, en dat heb in mn vorige post ook gezegd. Het driewerf jammer schreef ik omdat ik verdriet heb dat deze kerk zo dwaalt.
Ik begrijp dus je hatelijke sneer absoluut niet en had die ook niet van jou verwacht.

Dat was niet zo zeer naar jou als wel naar de algemeenheid bedoeld. Velen gaan niet jouw weg en nog minder doen ook maar één poging om heel even bij de buren te kijken.

Dat Rome dwaalt, ben ik met je eens, maar alle kerken dwalen, sterker nog, iedereen dwaalt. Dat bindt ons ook en wie wankelt, moet gesteund worden, niet verketterd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 01:11

Optimatus schreef:
jas schreef:

Jammer, jammer, jammer.

Dat was niet zo zeer naar jou als wel naar de algemeenheid bedoeld. Velen gaan niet jouw weg en nog minder doen ook maar één poging om heel even bij de buren te kijken.

Dat Rome dwaalt, ben ik met je eens, maar alle kerken dwalen, sterker nog, iedereen dwaalt. Dat bindt ons ook en wie wankelt, moet gesteund worden, niet verketterd.

Dat iedereen dwaalt is waar. Maar dwalen is geen opdracht en derhalve geen reden om dat als bindmiddel te gebruiken. Waar Christus in Zijn eer wordt aangetast (en dat doet Rome) is de kerk geen Kerk meer. God laat Zich niet bespotten of van Zijn eer beroven.
Ik zie het in elk geval niet als opdracht me bij een dwalende kerk te voegen. Rome moet zich bekeren heb ik al eerder gezegd, dan ben ik de eerste om me bij haar aan te sluiten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 apr 2005 01:15

Maar moet niet iedereen zich bekeren?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 01:19

Optimatus schreef:Maar moet niet iedereen zich bekeren?

ja hoor, op persoonlijk niveau zeker. Maar er zit op kerkelijk niveau toch een groot verschil in dwalingen. En het feit dat iedereen zich moet bekeren doet niets af aan het feit dat we ons bij een kerk hebben te voegen waar de zuivere waarheid verkondigd wordt. En weet je waar ze vroeger zeiden dat dat was?
Waar God op het hoogst verhoogd wordt, en de mens op het diepst vernederd.
Daar moet je tegenwoordig al helemaal niet meer mee afkomen. Maar Rome is daar wel het verst van allemaal vandaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 apr 2005 01:20

Utrecht zingt nogal eens: "Die zich vernederd heeft ten dode toe, heeft aan het kruis gehoorzaamd"

Met Thomas à Kempis zeg ik: "In navolging van Christus"

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 09:41

Optimatus schreef:Utrecht zingt nogal eens: "Die zich vernederd heeft ten dode toe, heeft aan het kruis gehoorzaamd"

Met Thomas à Kempis zeg ik: "In navolging van Christus"

Het gaat er niet om wie je napraat, maar of je zelf in Christus bent.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2005 13:03

Hm. Je zegt: Ik ben blij dat die verdeeldheid er is... en vervolgens wijs je op de roomse kerk. Maar helaas beperkt de verdeelheid zich niet meer zoals vlak na de reformatie in katholiek vs. protestant. De protestanten zijn ook allemaal weer onderverdeeld en dat vind ik ook een hele slechte zaak. GG, GGiN, OGG, GKV, CGK, NGK, HHK, NV, Unie-Baptisten, Baptisten buiten de Unie, Pinkster, Vol Evangelisch, Vrij evangelisch Vineyard, PKN, etcetera etcetera.

Dat vind ik een slechte zaak, niet comform de opdracht van Jezus om een te zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 apr 2005 13:14

Hey, het gaat hier niet om kerkelijke verdeeldheid. Het gaat om de onwil om met elkaar in gesprek te gaan, om je vooroordelen op tafel te leggen in de hoop dat ze weggenomen kunnen worden.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 apr 2005 13:15

Marnix schreef:Hm. Je zegt: Ik ben blij dat die verdeeldheid er is... en vervolgens wijs je op de roomse kerk. Maar helaas beperkt de verdeelheid zich niet meer zoals vlak na de reformatie in katholiek vs. protestant. De protestanten zijn ook allemaal weer onderverdeeld en dat vind ik ook een hele slechte zaak. GG, GGiN, OGG, GKV, CGK, NGK, HHK, NV, Unie-Baptisten, Baptisten buiten de Unie, Pinkster, Vol Evangelisch, Vrij evangelisch Vineyard, PKN, etcetera etcetera.

Dat vind ik een slechte zaak, niet comform de opdracht van Jezus om een te zijn.

Dat is ff wat zeg.....Een troost, hierna, in de nieuwe hemel, nieuwe aarde zitten de oudgergemmers tussen de hervormden in!!

Lijkt ja dat niets???? DAn is er voor jou geen plaats !!

(ofniet?)
Dus nu nog verdeeldheid, maar er komt een tijd.....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 apr 2005 13:16

essieee schreef:
Marnix schreef:Hm. Je zegt: Ik ben blij dat die verdeeldheid er is... en vervolgens wijs je op de roomse kerk. Maar helaas beperkt de verdeelheid zich niet meer zoals vlak na de reformatie in katholiek vs. protestant. De protestanten zijn ook allemaal weer onderverdeeld en dat vind ik ook een hele slechte zaak. GG, GGiN, OGG, GKV, CGK, NGK, HHK, NV, Unie-Baptisten, Baptisten buiten de Unie, Pinkster, Vol Evangelisch, Vrij evangelisch Vineyard, PKN, etcetera etcetera.

Dat is ff wat zeg.....Een troost, hierna, in de nieuwe hemel, nieuwe aarde zitten de oudgergemmers tussen de hervormden in!!

(ofniet?)

Je kent toch die mop wel: Iemand komt in de hemel, Petrus wijst hem de weg en zegt: ssst, hier even stil zijn, in de kamer hier naast zitten de *vul kerkgenootschap in*, die denken dat ze hier alleen zitten...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 13:53

essieee schreef:

(ofniet?)

Daar heb je gelijk in. In de hemel zullen ze uit alle religies een plek krijgen. Met dit verschil; Degenen die in de hemel zitten zullen stuk voor stuk Hem oprecht liefgehad hebben ondanks de foute kerk waar ze bij hoorden. Het gaat dan nl. nog slechts om de Kerk met een hoofdletter, en dat is tenslotte de enige ware Kerk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2005 14:07

essieee schreef:

(ofniet?)

Hehe inderdaad... maar daar krijgen we toch allemaal witte klederen? Dan is het sowieso geen OGG meer :D En of er daar hele noten zullen zijn? :D:D:D

Alleen moeten we niet te hard gaan roepen: Tja ooit zal alle verdeeldheid weg zijn. We mogen nu al naar eenheid streven, sterker nog, ik denk dat dat een bijbelse opdracht is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 apr 2005 14:30

essieee schreef: Dat is ff wat zeg.....Een troost, hierna, in de nieuwe hemel, nieuwe aarde zitten de oudgergemmers tussen de hervormden in!!

(ofniet?)

Idd, maar hierbij een oproep aan iedereen:
- ben je evangelisch (of iets in die richting)? Praat dan ook gewoon eens met je Oud Gereformeerde broeder! Ook al is het midden op straat, helemaal in het zwart ofzo, samen zijn jullie één in Christus! Daar gaat het toch om?
- ben je zwaar rechtzinnig (sorry, wist geen andere omschrijving)? Praat dan ook eens met je evangelische buurman, en let dan niet alleen op het uiterlijk! Samen zijn jullie één in Christus!
- zit je ertussenin? Praat dan met beide groepen, en keur niet alles af, want beiden zijn jullie één in Christus!

Misschien generaliseer ik wel een beetje, maar vaak wordt vanuit beide hoeken zo schuw naar de ander gekeken! En dat is jammer, want straks mogen we allemaal bij elkaar zijn, in één hemel!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”