Berichtdoor parsifal » 08 apr 2005 23:57
jas schreef:parsifal schreef:jas schreef:essieee schreef:jas schreef:essieee schreef:Ieder weet toch zelf oprecht zijn beweegredenen? bovendien kan je als buitenstaander ook zien of iemand de vrucht van de Geest laat zien.
Dat vraag ik me af, want de 5 dwaze maagden dachten ook in te mogen en kunnen gaan, is dat dan juist geen extra waarschuwing??
En waarom mochten of konden die dwaze maagden niet ingaan?
Ik vraag me af Jas of jij me serieus neemt.....
Omdat ze aankwamen met een ingebeelde Christus!
Dat was een heel serieuze vraag ja en die stelde ik niet voor niets. Want dat ze niet in mochten gaan was niet omdat ze met een ingebeelde Christus aankwamen, maar omdat ze niet in Hem geloofden. Ze stelden hun vertrouwen nl. op de olieverkopers. Maar de Schrift zegt: "komt, koopt zonder geld". Als zij zonder olie naar Jezus waren gegaan had Hij ze in genade aangenomen, maar nu ze hun olie bij de verkopers gehaald hadden, bleef de deur dicht. Zij konden dus door hun ongeloof niet ingaan.
Ik vraag me af of dat de strekking is van de gelijkenis. Vers 13 lijkt me op iets anders slaan.
Ook dat is waakzaamheid, alert te zijn of je je vertrouwen op de juiste Persoon stelt. Ik zie niet in dat deze uitleg iets aan de inhoud van de gelijkenis afdoet. Ik geloof nl. onvoorwaardelijk in de genade in Christus Jezus, ook zonder olie. Anders zou olie een voorwaarde zijn, maar de genade is geheel onvoorwaardelijk.
De meest aannemelijke uitleg die ik gelezen heb is dat de olie hier verwijst naar de Heilige Geest (en ja dan gaat het kopen niet op, maar het is een gelijkenis). De dwaze maagden kwamen er te laat achter dat ze de Geest misten. En het was werkelijk te laat. (En inderdaad ik ben het met je eens dat deze olie uit vrije genade geschonken wordt).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."