ben jij zijn discipel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

ben jij zijn discipel?

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2005 11:41

kan jij Jezus disipel zijn? of toch niet?
Lees het volgende en laat het op je in werken.....

26 Indien iemand tot Mij komt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn.
27 Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij komt, kan mijn discipel niet zijn. 27 Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn.

33 Zo zal dus niemand van u, die niet afstand doet van al wat hij heeft, kan mijn discipel niet zijn. 33 Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Philindertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Philindertje » 01 apr 2005 13:49

ja idd... goeie vraag!

het is zo moeilijk om je hele leven en alles wat je doet, op Hem af te stemmen. Ik heb het daar zó vaak moeilijk mee... meestal vergeet ik God de hele dag en denk ik er aan het einde van de dag weer aan dat Hij er ook nog is... maar het is wel een mooie opdracht: je moet er écht voor gaan!
God laat zich niet afschepen met halve christenen, die gewoon een beetje bij Hem willen horen... nee, als Hij iets doet/wil, moet je er ook écht voor gaan!!!
Aan de andere kant is het ook een belofte: als Hij iets doet, doet Hij het ook echt goed! dus we krijgen er ook zeker veel voor terug!!!
Spoedig zullen wij Hem zien
en voor altijd op Hem lijken
en Jezus kennen, zoals Hij is...
Amen!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2005 10:46

Hoe moeten we dit opvatten? Een ieder die niet breekt met zijn vader en moeder? Je kruis dragen en Hem volgen? De joden geloofden niet in Christus en de heidenen al helemaal niet. Dan kwam het regelmatig voor dat het christen zijn van iemand niet door de familie werd geaccepteerd en kwam hij/zij voor deze keuze te staan: Of breken met Jezus, of met mijn familie. En tegenwoordig zie je dit nog heel veel, in Nederland af en toe... in moslimlanden heel erg... als je daar vertelt dat je christen bent geworden word je doorgaans onterfd.

Tja en wat kun je er mee als christen? Jezus vraagt niet van je om met je familie te breken :) Hij vraagt wel van je om op de eerste plaats te staan, boven familie, geld etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 02 apr 2005 11:52

Marnix schreef:Hoe moeten we dit opvatten? Een ieder die niet breekt met zijn vader en moeder? Je kruis dragen en Hem volgen? De joden geloofden niet in Christus en de heidenen al helemaal niet. Dan kwam het regelmatig voor dat het christen zijn van iemand niet door de familie werd geaccepteerd en kwam hij/zij voor deze keuze te staan: Of breken met Jezus, of met mijn familie. En tegenwoordig zie je dit nog heel veel, in Nederland af en toe... in moslimlanden heel erg... als je daar vertelt dat je christen bent geworden word je doorgaans onterfd.

Tja en wat kun je er mee als christen? Jezus vraagt niet van je om met je familie te breken :) Hij vraagt wel van je om op de eerste plaats te staan, boven familie, geld etc.

Daar heb ik ooit een hele mooie preek over gehoord, maar dat is ook al weer lang geleden. Het ging er idd over dat Jezus op de eerste plaats moest staan, en dat je dan Jezus discipel kon zijn... Maar dat betekent dus ook echt dat je al je familie op de 2e plek moet zetten, en niet op de 1e plek!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 apr 2005 09:40

(Komt uit Lukas 14, stond er niet bij Hijwel...)

Op grond van de Bijbel kun je zeggen dat bloedverwantschappen niet zoveel te zeggen hebben.
Abrahams zaad? Dat ben je als je gelooft, niet als je van Abraham afstamt.
Jezus moeder en broer en zus? Dat ben je als je in Hem gelooft!

Natuurlijk is een familieband wel belangrijk, waarom zou Jezus anders aan het kruis nog voor zijn moeder hebben gezorgd?

Maar het gaat om de diepste intentie: voor wie leef je? Voor je familie, of voor God? Wie is je vader? Zolang je je aardse vader en moeder niet opgeeft (op wil geven), om in God als je Vader te geloven, dan kun je geen discipel van Jezus Christus zijn.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 05 apr 2005 11:12

Ik denk idd ook dat het een kwestie is van willen opgeven. Bijv: je wordt geroepen om de zending in te gaan...in Afrika...
Kies je voor veiligheid, gezin, familie? Of kies je voor God en komt Hij op de eerste plek?
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 apr 2005 11:35

even persoonlijk

ben jij naar het lezen van dit gedeelte nog zijn disipel?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 05 apr 2005 11:36

Ja , maar dit soort dingen( kiezen) is mij nog nooit zo letterlijk overkomen
Engaged @ 07-01-2005

gurl
Mineur
Mineur

Re: ben jij zijn discipel?

Berichtdoor gurl » 05 apr 2005 17:57

hijwel schreef:kan jij Jezus disipel zijn? of toch niet?

26 Indien iemand tot Mij komt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs zijn eigen leven, die kan mijn discipel niet zijn.
27 Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij komt, kan mijn discipel niet zijn. 27 Wie niet zijn kruis draagt en mij op mijn weg volgt, kan niet mijn leerling zijn.

33 Zo zal dus niemand van u, die niet afstand doet van al wat hij heeft, kan mijn discipel niet zijn. 33 Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn.

Weetje persoonlijk merk ik dat het meer in de kleine dingen zit. Ik bedoel als God tegen mij zou zeggen dat ik naar Afrika moet gaan en Hij zou dat echt heel duidelijk zeggen zeg maar zou ik dat wel doen.
Maar volgens mij is het moeilijke juist de kleine dingen, als jij denkt dat God zegt dat je je geld aan die of die moet geven terwijl je het eigenlijk zelf nodig hebt, als je voor de tv zit en je bedenkt dat je al een tijdje geen echte stille tijd meer hebt gehad, als je moet kiezen tussen een dag winkelen of bij je oma op bezoek gaan, weetje ik noem maar wat. We kunnen ons wel allemaal druk gaan maken over of we stel dat God ons naar de andere kant van de wereld roept we dat wel zullen doen of niet en dan gaan zitten wachten tot God ons eindelijk roept...maar God roept ons elke dag!
stomp niet af, blijf slijpen

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2005 12:52

hijwel schreef:even persoonlijk

ben jij naar het lezen van dit gedeelte nog zijn disipel?

Ja. Hoewel het wel moeilijk zou zijn... familie, sport, vrienden, opleiding etc. op willen geven voor Hem. Ik zou die dingen enorm gaan missen dan. Maar gelukkig vraagt Hij dat momenteel niet van me :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 07 apr 2005 22:59

"Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen zijt, zo gij liefde hebt onder elkander"

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 apr 2005 07:57

Gercoo schreef:

oke nog een toetsteen extra :mrgreen:

kan jij zeggen: ik ben zijn discipel?

"Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen zijt, zo gij liefde hebt onder elkander"

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 apr 2005 14:22

Wie vindt er hier helemaal niemand leuk, ofwel wie geeft liefde aan iedereen (niemand uitgezondert!)?
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Terug naar “Archief”