God persoonlijk kennen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2005 09:18

Raido schreef:God vraagt geen geloof en bekering... dat schenkt Hij jou, in zijn ontiegelijke goedheid!
maar hij vraagt het ook. anders zegt Hij toch niet: bekeer je en laat je dopen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 apr 2005 09:20

En dat is nou percies het probleem tussen refo en evangelo. Je hebt bekering en omkering zeg maar, en refo's zien omkering niet als bekering, evangelo's denk ik meer.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2005 09:34

Raido schreef:En dat is nou percies het probleem tussen refo en evangelo. Je hebt bekering en omkering zeg maar, en refo's zien omkering niet als bekering, evangelo's denk ik meer.
maar wat zegt d ebijbel.
bekerendoe je iedere dag. wedergeboren worden één keer.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 apr 2005 09:43

Klopt je omkering komt na je bekering en ik denk dat dat ook een soort verschil is. Je 'voor Jezus kiezen' is je bekering en je leven daarna is je omkering..

Binnen het refodom is het min of meer andersom, je ervaart een omkering in je leven en kiest dan voor Jezus. *kiest niet als in je doet het zelf*

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2005 09:44

Raido schreef:Klopt je omkering komt na je bekering en ik denk dat dat ook een soort verschil is. Je 'voor Jezus kiezen' is je bekering en je leven daarna is je omkering..

Binnen het refodom is het min of meer andersom, je ervaart een omkering in je leven en kiest dan voor Jezus. *kiest niet als in je doet het zelf*
hoe reeel is die omkering? hoe ziet dat er uit? waar staat in d bijbel dat er zoiets gaat gebeuren?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 apr 2005 09:47

Nou lees de boeken van Paulus eens zou ik zeggen, het afkeren (proberen) van het kwaad etcetra.. maar dat is na je bekering en doe je met hulp van God.

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2005 09:47

Raido schreef:Nou lees de boeken van Paulus eens zou ik zeggen, het afkeren (proberen) van het kwaad etcetra.. maar dat is na je bekering en doe je met hulp van God.
spreek je nu jezelf tegen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 apr 2005 09:49

sjit ja... nou kom ik er ook niet meer uit, ach moet gewoon geen theoloog uit hangen :) Ik probeer jou iets duidelijk te maken wat ik zelf niet heb ervaren, en haal dus wat woorden door elkaar...

ik ga er even op zitten goed?

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2005 10:12

Raido schreef:sjit ja... nou kom ik er ook niet meer uit, ach moet gewoon geen theoloog uit hangen :) Ik probeer jou iets duidelijk te maken wat ik zelf niet heb ervaren, en haal dus wat woorden door elkaar...

ik ga er even op zitten goed?

haha, maar volgens mij maakt dat alle sook niet suit voor het onderwerp van dit item. Toch? het gaat om het persoonlijk leren kennen van God/Jezus.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 apr 2005 10:28

Dan moet ik mijn mond helemaal houden

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2005 10:41

Raido schreef:Dan moet ik mijn mond helemaal houden
nee dan kan je juist weer meepraten :-) en vergeten we de termen die er omheen horen en beschrijven we alleen wat we bedoelen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 10:51

Het is niet voor niets: Christen-dom
en Mo-slim.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 07 apr 2005 21:29

Maar in principe kan een ieder God toch kennen door de Bijbel te lezen?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 apr 2005 22:10

Ieder weet toch zelf oprecht zijn beweegredenen? bovendien kan je als buitenstaander ook zien of iemand de vrucht van de Geest laat zien.

Dat vraag ik me af, want de 5 dwaze maagden dachten ook in te mogen en kunnen gaan, is dat dan juist geen extra waarschuwing??

en ik probeer om het duidelijker te maken met deze woorden....

23 En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
24 Strijdt om in te gaan18) door de enge poort;19) want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;20)
25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.
26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.
27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2005 22:57

essieee schreef:
Ieder weet toch zelf oprecht zijn beweegredenen? bovendien kan je als buitenstaander ook zien of iemand de vrucht van de Geest laat zien.

Dat vraag ik me af, want de 5 dwaze maagden dachten ook in te mogen en kunnen gaan, is dat dan juist geen extra waarschuwing??

en ik probeer om het duidelijker te maken met deze woorden....

23 En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
24 Strijdt om in te gaan18) door de enge poort;19) want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;20)
25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.
26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.
27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!
precies en een gewaarschuwd mens telt voor twee. Dus als je bij God blijft, is er niets aan de hand.

Terug naar “Archief”