De Paus is niet meer!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 apr 2005 15:27

jas schreef:
Optimatus schreef:
jas schreef:
Optimatus schreef:
Sabra schreef:In deze postmoderne tijd is de oecemene verworden tot een Oosterhuisiaanse variant van het bijbelse geloof.

Als jij de oecemene alleen als een Oosterhuisbeweging ziet, heb je hele grote oogkleppen op.

De oecemene heeft niets anders bewerkstelligd dan dat Rome hetzelfde is gebleven, en de prot. kerk verwaterd is tot een slap aftreksel wat wel met Rome door één deur kan.

Dat is ook een mening. Nou moet ik wel zeggen dat ik liever buiten Rome en buiten Dordrecht blijf. Beide zijn een beetje blijven hangen in de tijd van de Reformatie terwijl de huidige tijd toch echt om hedendaagse christelijke activiteit vragen.

Je kunt en reformatorisch en hedendaags zijn. De wijze waarop wij zalig moeten worden is dacht ik niet gewijzigd. Ik heb daar althans nooit iets over door gekregen.

Klopt, maar ik geloof niet dat er één christelijke stroming is die het honderd procent bij het rechte eind heeft.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 07 apr 2005 15:46

Optimatus schreef:Klopt, maar ik geloof niet dat er één christelijke stroming is die het honderd procent bij het rechte eind heeft.

dat was nou net wat k ook geloof.. geen kerk is volmaakt of zaligmakend (kerk met kleine letter dus..)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 07 apr 2005 17:59

Overdag moet ik normaal werken en ik heb nu tijd om deze discussie die nu goed is losgebarsten te volgen.
Ik ben jaloers om mensen die hun mening duidelijk weten te verwoorden, daar heb ik moeite mee, en ben daarom blij dat Jas en Sabra dat wel kunnen.
Optimatus jij schreeuwt wel hard, maar daaruit blijkt ook je geringe kennis van de feiten. Er zullen best slechtere pausen geweest zijn, dan deze paus. Maar dat iemand maar één goed woord over heeft over de hele roomse santekraam, vind ik als protestant onbegrijpelijk. Ik zeg het maar even voor de duidelijkheid: er zijn ook in de roomse kerk gelovigen.
Het gaat mij om het systeem. Jullie hebben misschien wel het verslag gelezen in het RD over een bijeenkomst vande Quido de Bres stichting, daar sprak Prof. dr. A. van de Beek. Daar ben ik geweest. Daar is het me nog veel duidelijker geworden dat het hele roomse syteem gewoon onbijbels is (trouwens ook veel protestantse systemen).
Dit hele roomse syteem is antichristelijk, heeft niets met de ware godsdienst te maken. Nogmaals ik schrik van alle positieve berichten ook in onze kringen over de dood van de paus, net of deze man meer is dan een eenvoudige man.
Als je goed de krant zou gelezen hebben en de berichten gevolgd over de roomse kerk in de afgelopen jaren, dan heeft deze paus wel schuld beleden over dingen die mis gegaan zijn. Maar let op, de kerk kan in zijn ogen niets mis gedaan hebben, wel mensen. Lees daar eens een goed boek over.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 apr 2005 20:03

Ik ben tegen elke vorm van samenwerking met Rome. Ook als er een gemeenschappelijk doel zou zijn waarover men eendere gedachten heeft. De (b)Bron waaruit dit voortkomt moet nl. de goede Bron zijn. Bij Rome is het dat niet. Bij Rome komt dit voort uit het Pelagiaans denken dat er in de mens nog aardig wat goeds huist en dat door het goede te doen de zaligheid verdiend kan worden. Vanuit mijn Reformatorische visie moet ik dit idee verwerpen en kan er ook niet aan meewerken. De enige Bron waaruit wij goede werken kunnen doen is de verdienste van Christus Jezus. Alles daarbuiten is een stank in Gods neusgaten en leidt uiteindelijk tot zelfverering, zelfverrijking en zelfvergoddelijking.
Kortom, Rome moet zich eerst bekeren tot de ware God en de zuivere leer van de oude Kerk. Dan zal ik graag met haar samenwerken en zelfs me bij haar willen aansluiten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 07 apr 2005 21:19

Ik ben het ook absoluut niet met de RK eens maar moeten we daarom zo op ze afgeven? Het zijn toch ook gewoon mensen die mogen geloven wat ze willen.

Dat hun geloof strookt met de bijbel, nee, idd daar klopt niets van. Ik weet niet veel van het RK geloof af, maar volgens mij is de paus alleen al een zonde tegen het 1e en het 2e gebod.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 07 apr 2005 21:22

Ik wil u er toch nogmaals op wijzen dat het nadrukkelijk niet de bedoeling is om in dit topic te gaan discussieren over de leer van de RKK. Dit kan in het sub-forum Kerken en godsdiensten.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 08 apr 2005 13:24

De bijzetting was in elk geval een pop(p)enkast!

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 08 apr 2005 13:28

Shrike schreef:De bijzetting was in elk geval een pop(p)enkast!

mensen willen nu eenmaal graag theater :D

jonathan-mudde
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jonathan-mudde » 08 apr 2005 14:05

die man is heel zen leven 1 grote popenkast geweest. deze man is voor mij minder waard als dat er een collega zou overleiden!! jammer voor hem maybe maar het doet me niks
Hij die U roept is getouw die het ook doen zal!!

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 08 apr 2005 18:09

Kan niet anders dan me daar volkomen bij aansluiten.

Alleen beetje jammer voor de genen die er echt verdriet om hebben. Als zij zo in hem geloofden lijkt het me zielig voor hun.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 08 apr 2005 18:39

ik vond hem wel een sympathieke man...

en het was niet zomaar een gewoon mens, anders komen er niet miljoenen mensen en 400 hoge heren naar je bijzetting!!! :wink:
the most important things in life are not things

smurfin
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor smurfin » 08 apr 2005 20:20

lindita schreef:ik vond hem wel een sympathieke man...

en het was niet zomaar een gewoon mens, anders komen er niet miljoenen mensen en 400 hoge heren naar je bijzetting!!! :wink:

tuurlijk was hij wel een gewoon mens! :wink:
alleen miljoenen mensen geven hem de naam van bijzonder te zijn.. en oke, dat wassie dan misschien ook wel.. 8) maar niet als persoon!
het leven is geen appeltaart

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 08 apr 2005 22:05

Nooit geweten dat dat Gregoriaans zo saaaai was....
En dat heilige ge-aanbid duurde zoooooo lang...hoeveel heiligen zijn er wel niet?

:lol:
Engaged @ 07-01-2005

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 08 apr 2005 22:07

Kweet het niet. Twaren er best veel.

En dan zijn ze klaar moet de russische katholieke kerk nog een keer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 apr 2005 23:21

smurfin schreef:tuurlijk was hij wel een gewoon mens! :wink:
alleen miljoenen mensen geven hem de naam van bijzonder te zijn.. en oke, dat wassie dan misschien ook wel.. 8) maar niet als persoon!

Hoe weet jij dat zo zeker als je hem zelf niet ontmoet hebt?

Terug naar “Archief”