mag een meisje een broek aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mag een meisje een broek aan?

Ja, wat maakt de kleding nu uit?
39
35%
Ja, zolang het maar duidelijk een damesbroek is.
19
17%
Nee, niet in onze (kerkelijke) cultuur.
11
10%
Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
42
38%

Totaal aantal stemmen: 111

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 apr 2005 07:26

TK heeft voor de tweede optie gekozen, vanwege het feit dat onderscheid geboden is. En hoe dat onderscheid dan ligt is heel erg tijd/cultuur afhankelijk.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 apr 2005 08:08

essieee schreef:Ik ken een vrouw die het absoluut zelf niet kan, zij voelt zich zondiger in een broek, voor haar dus een roep van haar geweten om het niet te doen. Vind ik dus voor haar een goede zaak....

Het kan andersom ook....waarom tegen je geweten in en elkaar veroordelen...... :wink: :wink: :wink:
"Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd." :wink: :wink:

Prima. Ik erger me zeer beslist niet aan rokken of zo. Ook niet aan meisjes die er altijd in lopen. Die kunnen bij mij net zo goed aankomen als anderen, en hebben absoluut geen sociale achterstand bij mij of zo.
Het is typisch zo'n punt waar ik nooit ruzie over zou gaan maken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 apr 2005 08:11

Marnix schreef:
essieee schreef:Ik ken een vrouw die het absoluut zelf niet kan, zij voelt zich zondiger in een broek, voor haar dus een roep van haar geweten om het niet te doen. Vind ik dus voor haar een goede zaak....

Het kan andersom ook....waarom tegen je geweten in en elkaar veroordelen...... :wink: :wink: :wink:

Klopt... en dat is dus cultuur... door de kerkcultuur voelt ze dat... als ze niet in een kerk met die cultuur en dat denkbeeld was opgevoed had ze dat waarschijnlijk helemaal niet zo ervaren... maar als het je van jongs of aan wordt ingeprent is het niet zo raar dat je dat zo gaat voelen.

Precies, op die manier word je geweten ook deels gevormd. Daarom denk ik ook dat wat voor haar als zonde voelt dat niet per definitie voor iedereen geld..
Dus zou de samenstelling van je geweten ook door God per persoon zijn samengesteld??

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 apr 2005 08:12

Boekenlezer schreef:

Prima. Ik erger me zeer beslist niet aan rokken of zo. Ook niet aan meisjes die er altijd in lopen. Die kunnen bij mij net zo goed aankomen als anderen, en hebben absoluut geen sociale achterstand bij mij of zo.
Het is typisch zo'n punt waar ik nooit ruzie over zou gaan maken.

Precies, het is een persoonlijke keuze.....ik haat die veroordelende ruzie's dusse.....ben blij met je ! :wink: :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2005 12:44

TheKeimpe schreef:TK heeft voor de tweede optie gekozen, vanwege het feit dat onderscheid geboden is. En hoe dat onderscheid dan ligt is heel erg tijd/cultuur afhankelijk.

Hehe... of iets een damesbroek is of niet ziet ik altijd aan de persoon die hem aanheeft :) Soms zie ik een vrouw met een broek die een man ook zou kunnen dragen... Maar ik denk dan niet: Heej, das toch duidelijk een mannenbroek.

Dus of het onderscheid echt duidelijk zichtbaar is vraag ik me af... zou het opvallen als een man die broek droeg? :) Maar ik snap je antwoord wel en ik vind die weloverwogen en wijs!

Precies, op die manier word je geweten ook deels gevormd. Daarom denk ik ook dat wat voor haar als zonde voelt dat niet per definitie voor iedereen geld..
Dus zou de samenstelling van je geweten ook door God per persoon zijn samengesteld??

Misschien voor een heel klein gedeelte, maar grotendeels is het door cultuur en waar je mee omgroeit bepaald. Daarom zouden ze het naar mijn mening helemala niet moeten leren in de kerk :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 apr 2005 14:02

Marnix schreef:Hehe... of iets een damesbroek is of niet ziet ik altijd aan de persoon die hem aanheeft :) Soms zie ik een vrouw met een broek die een man ook zou kunnen dragen... Maar ik denk dan niet: Heej, das toch duidelijk een mannenbroek.

Hehe, die unisex-broeken zouden wat mij betreft alleen uit esthetisch oogpunt al verboden mogen worden. :wink:

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 06 apr 2005 18:30

Hey, ik heb niet heel de discussie gelezen want ik kom hier net binnenrollen, maar ik denk dat het belangrijkste is om je aan te passen aan de situatie. Ik wil mijn ouders geen pijn doen dus zolang ik thuis woon (ben nog thuis-studentje) draag ik een rok. Dat is best lastig als je het er zelf niet mee eens bent of er i.i.g. het nut niet van in ziet, maar die problematiek is bekend. Maar hiermee bedoel ik te zeggen dat je als het kan je aan moet passen en niet altijd moet doen waar je zelf zin in hebt.

Verder is een rok natuurlijk lang niet altijd netjes. Als je naar school / werk / studie gaat en je moet fietsen (ik ga eerst met de trein en dan op de fiets) is het niet altijd even zedelijk. En pas sprak een docente me erop aan, ze vroeg natuurlijk naar het waarom van mijn rokkendragerij, en dat heb ik even uitgelegd, maar ze merkte toen wel op dat zij met haar lange broek veel minder been liet zien dan ik (het was een nette rok hoor die ik toen aan had maar wel kort). En daar moest ik haar gelijk in geven. Het dragen van een broek door vrouwen is zo ingeburgerd in onze cultuur dat ik er geen bezwaren meer tegen zie en daarom denk ik dat ik als het nodig is / als ik zin heb best een broek kan dragen.

Misschien is dit een heel dom stukje want ik heb lang niet alles gelezen dus er zullen wel veel dingen instaan die jullie allang besproken hebben. Maar goed dit was gewoon eventjes mijn visie.
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 apr 2005 21:00

Dat is absoluut geen domme visie hoor!
Die zedelijkheid, dat is misschien ook wel een punt?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 apr 2005 22:35

Anglia schreef:Hey, ik heb niet heel de discussie gelezen want ik kom hier net binnenrollen, maar ik denk dat het belangrijkste is om je aan te passen aan de situatie. Ik wil mijn ouders geen pijn doen dus zolang ik thuis woon (ben nog thuis-studentje) draag ik een rok. Dat is best lastig als je het er zelf niet mee eens bent of er i.i.g. het nut niet van in ziet, maar die problematiek is bekend. Maar hiermee bedoel ik te zeggen dat je als het kan je aan moet passen en niet altijd moet doen waar je zelf zin in hebt.

Mjah, dat vraag ik me dus af.. in hoeverre je je moet aanpassen. Dat zijn toch dingen die van twee kanten moeten komen. Het moet denk ik niet zo zijn dat het altijd 1 partij is die zich aanpast aan de andere en verdraagzaamheid is ook een groot goed. :)

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 06 apr 2005 22:50

Aragorn schreef:
Anglia schreef:Hey, ik heb niet heel de discussie gelezen want ik kom hier net binnenrollen, maar ik denk dat het belangrijkste is om je aan te passen aan de situatie. Ik wil mijn ouders geen pijn doen dus zolang ik thuis woon (ben nog thuis-studentje) draag ik een rok. Dat is best lastig als je het er zelf niet mee eens bent of er i.i.g. het nut niet van in ziet, maar die problematiek is bekend. Maar hiermee bedoel ik te zeggen dat je als het kan je aan moet passen en niet altijd moet doen waar je zelf zin in hebt.

Mjah, dat vraag ik me dus af.. in hoeverre je je moet aanpassen. Dat zijn toch dingen die van twee kanten moeten komen. Het moet denk ik niet zo zijn dat het altijd 1 partij is die zich aanpast aan de andere en verdraagzaamheid is ook een groot goed. :)

Euhm, ouderlijk gezag bestaat niet meer?
Niet dat je alles van je ouders maar hebt te accepteren, maar ze staan wel bóven je.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2005 00:15

Tja, zit wat in. Je draagt die rok dan niet voor God, om Hem te dienen... maar om je ouders te dienen... maar Hij vraagt om je vader en moeder te eren en dus is het indirect toch wel weer tot Zijn eer! Geen aanstoot geven, zelfs als het om dingen gaat die wel mogen maar anderen (noemt Paulus dat niet "een broeder (of zuster) die zwak is"? :) (1 Kor 8:9-11)

Overigens is de stemming wel interessant... het is hier een reformatorisch forum, maar slechts 7 van de 58 stemmers hebben "nee" gestemd, en aan dat "nee" zit dan ook nog het "niet in deze kerkelijke cultuur-staartje".
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 apr 2005 00:53

Hobbyist schreef:
Aragorn schreef:

Euhm, ouderlijk gezag bestaat niet meer?
Niet dat je alles van je ouders maar hebt te accepteren, maar ze staan wel bóven je.

Nouja, het was zomaar een vraag die in me opkwam.. op een gegeven moment staan je ouders niet meer boven je natuurlijk. En als je student bent (en dus een jaar of 20), wordt je geacht volwassen te zijn en zullen je ouders je moeten loslaten. Ik vraag me af wat je doet als ze je niet willen loslaten terwijl ze eigenlijk niet echt meer boven je staan. Je kunt iig moeilijk je hele leven hun zin blijven doen.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 apr 2005 07:09

Aragorn schreef:Nouja, het was zomaar een vraag die in me opkwam.. op een gegeven moment staan je ouders niet meer boven je natuurlijk. En als je student bent (en dus een jaar of 20), wordt je geacht volwassen te zijn en zullen je ouders je moeten loslaten. Ik vraag me af wat je doet als ze je niet willen loslaten terwijl ze eigenlijk niet echt meer boven je staan. Je kunt iig moeilijk je hele leven hun zin blijven doen.

Ik denk dat het een leerproces is van beide. Want je hoefd je ouders niet te gehoorzamen maar je mag het nog steeds wel. Ook als je 20, 30, 40 , en ga zo maar door , bent.
God heeft de ouder kind relatie niet aan een leeftijd gebonden.
Het blijven je hele leven je ouders.
Ook als je al een eigen leven hebt en je eigen verantwoordelijkheid voor alles neemt. Dan nog zou je uit respect voor je ouders kunnen doen wat zij graag willen. Zoals b.v. een rok aan.
En dat heeft niets te maken met hun zin doen, maar met je respect voor hen als je ouders. Is ook niet meer gehoorzamen aan je ouders.
Maar gewoon luisteren naar hun argumenten en daarnaast je eigen argumenten leggen en dan een bewuste keus maken.
En dat kan dan best weleens zo zijn dat je het dan toch doet.
Want je moet niet perse anders dan je ouders doen als je in je pubertijd zit en aan het loslaten bent. Je mag gerust nog steeds doen wat zij fijn vinden. Daar is helemaal niks mis mee.
Ik denk zowiezo als je daar ruzie mee kunt voorkomen, en een nare sfeer. Jij die dan zegt volwassen te zijn, zou daar best ook rekening mee moeten gaan houden. Dat je gewoon weleens iets doet om een ander te plezieren en dat daar helemaal niets mis mee is.
Gewoon om de sfeer goed te houden. Dat zou pas echt volwassen zijn ;-)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 07 apr 2005 08:38

joepie schreef:bla

Wow joepie, ik ben het er mee eens!!!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 apr 2005 09:29

Tjonge, wat ben ik blij dat mijn gelovige ouders en gelovige grootouders er nooit een probleem van hebben gemaakt.
Maar die zijn/waren natuurlijk ook volwassen. :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “Archief”