Moderator: Moderafo's
essieee schreef:Ik ken een vrouw die het absoluut zelf niet kan, zij voelt zich zondiger in een broek, voor haar dus een roep van haar geweten om het niet te doen. Vind ik dus voor haar een goede zaak....
Het kan andersom ook....waarom tegen je geweten in en elkaar veroordelen......![]()
![]()
"Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd."![]()
![]()
Marnix schreef:essieee schreef:Ik ken een vrouw die het absoluut zelf niet kan, zij voelt zich zondiger in een broek, voor haar dus een roep van haar geweten om het niet te doen. Vind ik dus voor haar een goede zaak....
Het kan andersom ook....waarom tegen je geweten in en elkaar veroordelen......![]()
![]()
![]()
Klopt... en dat is dus cultuur... door de kerkcultuur voelt ze dat... als ze niet in een kerk met die cultuur en dat denkbeeld was opgevoed had ze dat waarschijnlijk helemaal niet zo ervaren... maar als het je van jongs of aan wordt ingeprent is het niet zo raar dat je dat zo gaat voelen.
Boekenlezer schreef:essieee schreef:Ik ken een vrouw die het absoluut zelf niet kan, zij voelt zich zondiger in een broek, voor haar dus een roep van haar geweten om het niet te doen. Vind ik dus voor haar een goede zaak....
![]()
![]()
Prima. Ik erger me zeer beslist niet aan rokken of zo. Ook niet aan meisjes die er altijd in lopen. Die kunnen bij mij net zo goed aankomen als anderen, en hebben absoluut geen sociale achterstand bij mij of zo.
Het is typisch zo'n punt waar ik nooit ruzie over zou gaan maken.
TheKeimpe schreef:TK heeft voor de tweede optie gekozen, vanwege het feit dat onderscheid geboden is. En hoe dat onderscheid dan ligt is heel erg tijd/cultuur afhankelijk.
Precies, op die manier word je geweten ook deels gevormd. Daarom denk ik ook dat wat voor haar als zonde voelt dat niet per definitie voor iedereen geld..
Dus zou de samenstelling van je geweten ook door God per persoon zijn samengesteld??
Marnix schreef:Hehe... of iets een damesbroek is of niet ziet ik altijd aan de persoon die hem aanheeftSoms zie ik een vrouw met een broek die een man ook zou kunnen dragen... Maar ik denk dan niet: Heej, das toch duidelijk een mannenbroek.
Anglia schreef:Hey, ik heb niet heel de discussie gelezen want ik kom hier net binnenrollen, maar ik denk dat het belangrijkste is om je aan te passen aan de situatie. Ik wil mijn ouders geen pijn doen dus zolang ik thuis woon (ben nog thuis-studentje) draag ik een rok. Dat is best lastig als je het er zelf niet mee eens bent of er i.i.g. het nut niet van in ziet, maar die problematiek is bekend. Maar hiermee bedoel ik te zeggen dat je als het kan je aan moet passen en niet altijd moet doen waar je zelf zin in hebt.
Aragorn schreef:Anglia schreef:Hey, ik heb niet heel de discussie gelezen want ik kom hier net binnenrollen, maar ik denk dat het belangrijkste is om je aan te passen aan de situatie. Ik wil mijn ouders geen pijn doen dus zolang ik thuis woon (ben nog thuis-studentje) draag ik een rok. Dat is best lastig als je het er zelf niet mee eens bent of er i.i.g. het nut niet van in ziet, maar die problematiek is bekend. Maar hiermee bedoel ik te zeggen dat je als het kan je aan moet passen en niet altijd moet doen waar je zelf zin in hebt.
Mjah, dat vraag ik me dus af.. in hoeverre je je moet aanpassen. Dat zijn toch dingen die van twee kanten moeten komen. Het moet denk ik niet zo zijn dat het altijd 1 partij is die zich aanpast aan de andere en verdraagzaamheid is ook een groot goed.
Hobbyist schreef:Aragorn schreef:Anglia schreef:Hey, ik heb niet heel de discussie gelezen want ik kom hier net binnenrollen, maar ik denk dat het belangrijkste is om je aan te passen aan de situatie. Ik wil mijn ouders geen pijn doen dus zolang ik thuis woon (ben nog thuis-studentje) draag ik een rok. Dat is best lastig als je het er zelf niet mee eens bent of er i.i.g. het nut niet van in ziet, maar die problematiek is bekend. Maar hiermee bedoel ik te zeggen dat je als het kan je aan moet passen en niet altijd moet doen waar je zelf zin in hebt.
Mjah, dat vraag ik me dus af.. in hoeverre je je moet aanpassen. Dat zijn toch dingen die van twee kanten moeten komen. Het moet denk ik niet zo zijn dat het altijd 1 partij is die zich aanpast aan de andere en verdraagzaamheid is ook een groot goed.
Euhm, ouderlijk gezag bestaat niet meer?
Niet dat je alles van je ouders maar hebt te accepteren, maar ze staan wel bóven je.
Aragorn schreef:Nouja, het was zomaar een vraag die in me opkwam.. op een gegeven moment staan je ouders niet meer boven je natuurlijk. En als je student bent (en dus een jaar of 20), wordt je geacht volwassen te zijn en zullen je ouders je moeten loslaten. Ik vraag me af wat je doet als ze je niet willen loslaten terwijl ze eigenlijk niet echt meer boven je staan. Je kunt iig moeilijk je hele leven hun zin blijven doen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten