groenrondballetje schreef:In mijn ogen heeft God slechts 1 geestelijk verbond met de mensheid gesloten.
Wel is dit verbond meerdere keren uitgesproken door God tegen verschillende mensen [color=blue](zie posting Maranatha), maar in wezen gaat het om 1 en hetzelfde genade-verbond.
Praktisch gezien betekend dit dat als je onder het verbond valt, je onder het verbond valt, en dat er in die zin geen onderscheid is tussen Jood en Griek.[/color]
John
Maarten schreef:Leuk dat we het met elkaar eens kunne worden.
Zitten we nog met de verbonden, waar het in deze discussie uiteindelijk ook om gaat.![]()
![]()
Ik zou graag willen weten wat je precies met dat geeestelijk verbond bedoeld. Wie zijn de verbondssluitende partijen, wat zijn de wederzijdsverplichtingen ed.
Gegroet, Maarten
Ik verwees naar de posting waarin Maranatha schreef:Dit is hoe ik de verbonden zie.
Ik herken in de bijbel vele verbonden,die God met mensen sloot, maar de belangrijkste in mijn ogen zijn de volgende:
1) Genadeverbond met Adam, waarin God beloften doet voor de verlossing. (is nog steeds van kracht)
2) Genadeverbond met Noach. (is nog steeds van kracht)
3) Genadeverbond met Abraham. (is nog steeds van kracht)
4) Genadeverbond met Israel. (is nog steeds van kracht)
5) Genadeverbond met de mensheid in Yeshua (is nog steeds van kracht)
Het gemeenschappelijke van al deze personen of groepen is dat ze verbonden zijn met God door genade en niet op basis van werken.
God heeft nooit een verbond van werken gegeven, niet aan Adam, niet aan Noach, niet aan Abraham, niet aan Israel en ook niet aan ons.
In feite sloot God maar 1 verbond met de mens, en dat is het genadeverbond. Dit verbond heeft verschillende gedaantes gehad, naargelang de personen, waarmee God een verbond sloot.
Yeshua brengt het genadeverbond mooi onder woorden door te zeggen: komt tot Mij ,allen die vermoeid en belast zijn, geloof/vertrouw op Mij en Ik zal u rust geven.
Al de onderwijzingen (hebreeuws= Thora), al de geboden zijn niet bedoelt om ons te strikken, maar om ons rust te geven.Psalm 119:165 Zij, die uw wet liefhebben, hebben grote vrede, er is voor hen geen struikelblok.
Het woord wet is hier niet correct vertaald, want in de grondtekst staat Thora en dit betekent onderwijzingen en niet wet. Vertalen we dit vers correct dan staat er:Psalm 119:165 Zij, die uw onderwijzingen (thora) liefhebben, hebben grote vrede, er is voor hen geen struikelblok.
Groot is Zijn naam omdat Hij zich voor ons niet geschaamd heeft, maar ons lief gehad heeft, ja zelfs tot in de dood.
En ach die verschillende verbonds theologieen. Ik prijs mij gelukkig dat ik niet in de geschriften van de kerken ben groot gebracht, want het is mij een hele last minder. Mijn advies aan jullie is neem niet direct aan wat er gezegd wordt, maar pak liever de bijbel en lees wat er staat en niet meer.
Daarom probeer ik ook (lukt niet altijd) om mijn antwoorden op dit forum gefundeert te laten zijn in de gehele bijbel dus Tenach en het vernieuwde verbond samen. Want er is geen nieuw verbond, er is maar 1 genadeverbond en dat is in Yeshua. Het genadeverbond heeft in Yeshua zijn ware gedaante gekregen. Het verbond met Israel was en is een schaduw van dit verbond.
Opmerking t.a.v. de posting van Maranatha: ik zie dit als 1 en hetzelfde genade-verbond.
Ikke21 schreef:Het geestelijke verbond is toch het genade verbond??
Ja

(accenten in citaten door mij aangebracht)
John