Geloven met je hart

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Geloven met je hart

Berichtdoor Lalage » 06 apr 2005 08:42

Geloven doe je met hart, ziel en verstand. Dat verstandelijk geloof heb ik wel, maar met m'n hart geloven... Hoe doe je dat nou eigenlijk? Wat houdt dat in? Kan je daar zelfs iets aan doen of moet je er gewoon maar om bidden?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 apr 2005 08:47

Phoe, moeilijk onder woorden te brengen.

Ik kan best geloven dat Christus aan het kruis heeft gehangen om voor de zonden van Zijn volk te lijden en sterven. Echter als je dat met je hart geloofd, zal je heel diep beleven dat Hij daar heeft gehangen voor al je zonden, en Hij daar diep heeft geleden om voor je zonden de straf te dragen. De straf die ik verdiend heb, heeft Hij willen dragen. Dan wordt het stil van binnen. Stil van verwondering en dankbaarheid.

verder weet ik even niet hoe het onder woorden gebracht moet worden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Geloven met je hart

Berichtdoor Boekenlezer » 06 apr 2005 09:06

Lalage schreef:Geloven doe je met hart, ziel en verstand. Dat verstandelijk geloof heb ik wel, maar met m'n hart geloven... Hoe doe je dat nou eigenlijk? Wat houdt dat in? Kan je daar zelfs iets aan doen of moet je er gewoon maar om bidden?

Wat vind je van Jozua 1:7-8?

SV:
7 Alleenlijk wees sterk en heb zeer goeden moed, dat gij waarneemt te doen naar de ganse wet, welke Mozes, Mijn knecht, u geboden heeft, en wijk daarvan niet, ter rechter hand noch ter linkerhand, opdat gij verstandelijk handelt alom, waar gij zult gaan;
8 Dat het boek dezer wet niet wijke van uw mond, maar overleg het dag en nacht, opdat gij waarneemt te doen naar alles, wat daarin geschreven is; want alsdan zult gij uw wegen voorspoedig maken, en alsdan zult gij verstandelijk handelen.

NV'51
7 Alleen, wees zeer sterk en moedig en handel nauwgezet overeenkomstig de gehele wet die mijn knecht Mozes u geboden heeft; wijk daarvan niet af naar rechts noch naar links, opdat gij voorspoedig zijt, overal waar gij gaat. 8 Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn.

NBV
7 En houd je vóór alles vastberaden en standvastig aan de wet waarin mijn dienaar Mozes je heeft onderwezen. Houd je daar altijd aan en wijk er op geen enkele manier van af, opdat je in alles wat je doet zult slagen. 8 Leg dat wetboek geen moment ter zijde en verdiep je er dag en nacht in, opdat je je aan alles houdt wat erin geschreven staat. Dan zal alles wat je onderneemt voorspoedig verlopen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 apr 2005 10:15

met je hart geloven..

als eerste je kan je vertand/gevoel niet loskoppelen van je hart. Jij bent een persoon die een hart/ziel/verstand heeft.. Je bent een persoon met een wil en met een gevoel. Je kan op je gevoel afgaan, maar je kan ook op je geloof afgaan. Je kan jou wil volgen maar je kan ook via je verstand de wil van God volgen.

Als eerst wat is met je verstand geloven:
aanvaarden dat Jezus gekomen is voor jou. Hij kwam naar deze aarde toe om jij vrij te kopen.. Hij heeft de straf gedragen. Als je dit aanneemd als waarheid geloof je met je verstand in het verzoenend werk van Jezus Christus voor jou.

Wat is met je hart geloven?
Geloven met je hart is volgens mij je vetrouwen uitspreken diep vanuit je hart naar Jezus.. Jezus ik vertrouw u met mijn heel mijn hart. Ik wil voor u leven. Neem mijn leven laat het Heer toegeweid zijn tot u eer..
Geloven met je hart is volkomen overgave aan Jezus Christus, zijn vergeving aanvaarden en daar voortaan uit leven. Niet langer jij bent Heer in jou leven, Jezus is Heer in jou leven. Heer maak mij zoals u wilt dat ik zal zijn!

geloven met je ziel gaat denk ik nog verder:
Je ziel is alles wat je bent.. Je inwendige mens. Je gevoel, je verstand, je hart, je geest. Geloven met je ziel lijkt denk ik op geloven met je hart. Maar alleen hier komt ook nog eens je geest kijken. Door Gods geest is het mogelijk om met heel je verstand, hart en ziel te vetrouwen op de levende God!

'Om die reden buig ik mijn knieën voor de Vader (... ), opdat Hij u geve, naar de rijkdom Zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door Zijn Geest in de inwendige mens (je ziel), opdat Christus door het geloof in uw harten woning make'

Wie dus de Zoon van God heeft, heeft het leven; maar wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet. Ik heb dit geschreven aan u, die in de Zoon van God gelooft, om u de zekerheid te geven dat u eeuwig leven hebt.’ (1 Johannes 5:11-13)

geloven is dus met alles wat je bent, je in vertrouwen overgeven aan Jezus Christus
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 apr 2005 10:48

Ik heb ooit eens eeen echte refopreek gehoord over de vier verschillende soorten geloof. De uitleg die erbij werd gegeven (dat alleen het goede soort geloof zaligmakend is blabla) vond ik niks, maar ze maken wel duidelijk onderscheid in verschillende soorten geloven.
Wat jij noemt (geloven dat dit allemaal gebeurt is) heet hierbij historisch geloof. Je gelooft wat er in de Bijbel staat.
Maar ik vind dat je dan eigenlijk nog niet gelooft. Ja, wel in de letterlijke zin van het woord, maar geloven is ook je leven in Zijn Hand leggen, Hem de leiding geven. Ik denk dat je hierom kunt bidden, maar je kan er zelf ook hard voor werken (dan nog geeft de Heere het alleen). Veel God zoeken door bijbellezen, bidden, met Zijn Woord bezig zijn.
Engaged @ 07-01-2005

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 apr 2005 10:57

vrees alleen wel dat die refopreek gelijk heeft, die evangelo's scharen alles onder het waarzaligmakende geloof, elk halmpje is al genoeg zoals het lijkt..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 apr 2005 10:59

Raido schreef:vrees alleen wel dat die refopreek gelijk heeft, die evangelo's scharen alles onder het waarzaligmakende geloof, elk halmpje is al genoeg zoals het lijkt..

Had Jezus hier niet een gelijkenis over die over een zaaier ging die zaaide in verschillende soorten grond?
Zou die refopreek dan toch een kern van waarheid bezitten? :wink:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 apr 2005 11:00

M@rije schreef:Ik denk dat je hierom kunt bidden, maar je kan er zelf ook hard voor werken (dan nog geeft de Heere het alleen). Veel God zoeken door bijbellezen, bidden, met Zijn Woord bezig zijn.

God wat en de mens wat. Toch?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 apr 2005 11:15

PeterD schreef:
M@rije schreef:Ik denk dat je hierom kunt bidden, maar je kan er zelf ook hard voor werken (dan nog geeft de Heere het alleen). Veel God zoeken door bijbellezen, bidden, met Zijn Woord bezig zijn.

zegt m@rije dat? Ze heeft het over jezelf overgeven in de handen van de Heer, zodat hij wat met jou kan doen.

maare het gaat hier over geloven met je hart.. hoe doe jij dat dan?
of doe je dat niet? jij kant immers toch niks doen :?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 apr 2005 11:17

hijwel schreef:
PeterD schreef:

zegt m@rije dat? Ze heeft het over jezelf overgeven in de handen van de Heer, zodat hij wat met jou kan doen.

maare het gaat hier over geloven met je hart.. hoe doe jij dat dan?
of doe je dat niet? jij kant immers toch niks doen :?

Lees het topic eens hijwel, ik heb al een reactie gegeven. Het topic is nog niet zo groot dus dat moet nog wel te doen zijn voor je.

*edit
Ik heb nog even wat vet gemaakt. Dus toch God wat en de mens wat? En God wacht dus met werken tot jij wat gedaan hebt?
Laatst gewijzigd door PeterD op 06 apr 2005 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 apr 2005 11:18

Dat zei ik dus idd niet.
Maar jij suggereert dat je werkeloos moet toezien hoe de Heere al het werk doet? Hij vraagt ook wat van jou!
Dat bedoelde ik dus.

En die refopreek heeft gelijk om onderscheid te maken tussen de soorten geloven, alleen niet (vind ik) om het enige zaligmakende geloof te selecteren alsof zij weten wat de Heere voor geloof eist. Ik bedoel: ik HAAT dat veroordelende karakter wat erin zit.
Engaged @ 07-01-2005

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 06 apr 2005 11:19

He topic is nog niet zo groot dus dat moet nog el te doen zijn voor je.

Hmmm...............verklaar u nader of houdt deze opmerkingen voor u...
Engaged @ 07-01-2005

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 apr 2005 11:22

M@rije schreef:

Dat zei ik dus idd niet.
Maar jij suggereert dat je werkeloos moet toezien hoe de Heere al het werk doet? Hij vraagt ook wat van jou!
Dat bedoelde ik dus.

En die refopreek heeft gelijk om onderscheid te maken tussen de soorten geloven, alleen niet (vind ik) om het enige zaligmakende geloof te selecteren alsof zij weten wat de Heere voor geloof eist. Ik bedoel: ik HAAT dat veroordelende karakter wat erin zit.
Dan haat je of refo's, of Jezus of de Bijbel.. want zo staat her er toc echt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 apr 2005 11:28

Ben jij een weg, land het evangelie wel, maar laat je het wegpakken door de duivel uit je hart?

Ben jij een rotsachtige bodem, je neemt het woord graag aan in je verstand. Maar de je hart (rotsstukken) laat het koud. Je gelooft op momenten dat het voor jou goed uit komt. Maar straks als je het moeilijk krijgt heb je God niet meer nodig.

Ben jij een bodem vol met distels, je hoort het evangelie wel, maar door allerlei dingen in je leven wat je belangrijker vindt sterft het evangelie langzaam af.

Ben jij een vruchtbare grond, heb je behoefte aan vervullig? Luister je eerlijk en goed naar wat God je heeft te zeggen? En leef je daaruit?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 06 apr 2005 11:33

Raido schreef:Dan haat je of refo's, of Jezus of de Bijbel.. want zo staat
her er toc echt.

Dat er verschillende vormen van geloof zijn, geloof ik ook. De vraag is of je mensen moet oproepen om zichzelf te gaan ontleden of ze dit ware geloof hebben. Waarom zou je jezelf eigenlijk onderzoeken, je kunt jezelf toch niet bekeren? Een zinloze opdracht, volgens mij. De vraag is daarom volgens mij niet : hoe gelooft u, maar : geloof!
Stel je voor dat de Heere bij het graf van Lazarus had gezegd : beste dode Lazarus, ervaar je eigenlijk wel voldoende dat je dood bent?
Laatst gewijzigd door Maja de Bij op 06 apr 2005 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”