De Paus is niet meer!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 04 apr 2005 19:22

waarnemer schreef:Optimatus,
Ik zal me proberen netjes uit te drukken, jij probeert met trucjes, niet zulke verheven trucjes me in een bepaalde hoek te drukken, dat moet jezelf weten, maar fraai vind ik het niet.

Wat jij probeert, Waarnemer, is de paus vergelijken met dictators en daarmee doe je hem een zeer groot onrecht aan. Hij was notabene de mens die zelf heel veel heeft bijgedragen aan de val van het communisme, die als eerste paus contacten heeft gezocht met de Joden. Die tenminste een gesprek is aangegaan met alle wereldgodsdiensten...
Wat jij bij voortduring door elkaar haalt is de RK-kerk als instituut ( en voorwaar, ik ken ook wel enige protestantse kerken als instituut waar ik niet blij mee ben) en wat een mens heeft gedaan.
Hij was zeer orthodox en duldde geen afwijking van de leer. Ik kan niet anders dan zeggen, dat ik dat in het protestantisme evenzeer herken. Dan word je ook uitgemaakt voor ongelovig of verwezen naar de hel.
Wij kunnen ons - om diverse redenen - niet geheel vinden in allerlei dingen van RK-kerk. Maar wie en wat zijn wij om te oordelen dat deze man het voor de rechterstoel van God zwaar te verduren zal krijgen? Een mens, die tot op het laatst zich liet voorlezen uit de Bijbel en in alle rust is heengegaan?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2005 19:26

Dank je voor je inval, Riska ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 04 apr 2005 20:34

ik had die man nooit echt gevolgd, maar vind na het zien van de dingen nu op tv dat ie inderdaad een verdienstelijk leven heeft opgebouwd.
waar vele 'christenen' een voorbeeld aan zouden kunnen nemen ;)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Riska

Berichtdoor Riska » 04 apr 2005 20:37

In dit verband misschien wel off-topic, of toch niet?

Vanavond werden een aantal gezegden aan Nederlanders voorgelegd, of ze wisten wat het betekende:

In conclaaf gaan,
pontificaal aanwezig zijn
er is witte rook...

Vond ik wel grappig dat er veel uitdrukkingen zijn die rechtstreeks van de RKK afkomen... en die we best af en toe gebruiken...

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 04 apr 2005 21:05

de paus: er zitten positieve en negatieve kanten aan.

negatief:
- hij wordt de plaatsvervanger van Christus genoemd
- hij werd veel te veel vereerd door zijn mensen

positief:
- hij was tegen abortus, euthanasie enz.
- hij heeft geprobeerd vrede op aarde te krijgen
- hij probeerde alles altijd goed te leiden

Echter, ik vind het zo jammer dat er nu weer complete aandacht moet zijn voor een hoge piet, en voor dat Oud-Katholieke vrouwtje in een hoekje in Nederland... nee, daar gaat men niet voor bidden. Maar dat neemt echt niet weg dat de paus geen goede dingen heeft gedaan: absoluut! Hem als antichrist zien vind ik daarom ook erg lastig.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 04 apr 2005 21:20

Hoe dan ook het kan me niet schelen wat hij heeft uitgevoerd. En wat de RK kerk in het verleden heeft gedaan. Dat is toch de RK kerk en niet deze paus? Moet je kijken wat wij in het verleden allemaal hebben uitgevoerd in de slavenhandel. Daarom zijn wij toch ook niet gelijk fout? Ik vind het ook veel te ver gaan als je gaat zeggen dat hij nu wel in de hel zal branden. Wij kunnen en mogen daar echt niet over oordelen. Bij mij komt ook het spreekwoord van de balk in je eigen oog en de splinter in een anders ook naar boven.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 apr 2005 21:23

Vereren en aanbidden is niet hetzelfde.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 04 apr 2005 22:29

Het topic gelezen hebbende zou ik twee mod-opmerkingen willen plaatsen.

Allereerst, de paus was de paus. Hij was ook een mens. Een mens die overleden is. Daarom wil ik u vriendelijk verzoeken enig respect te tonen naar deze overledene. Vergelijkingen tussen Hitler en de paus en wat dies meer zij gelieve voor u te houden.

Ten tweede, ik begrijp dat u wilt discusieren over de leer van de RKK die deze paus heeft uitgedragen. Ik wil u bij deze vriendelijk verzoeken deze discussie te voeren in het forum Kerken en godsdiensten, in dit topic.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 05 apr 2005 09:03

Lalage schreef:
waarnemer schreef:Ik boor niemand de grond in. Maar ik ben wel beduusd dat zovelen in onze kring het verderfelijke systeem niet onder ogen zien. Het is echt verschrikkelijk wat rome in de geschiedenis heeft gedaan. Het is de macht van de antichrist, dat is voor mij volkomen duidelijk. Rome wil macht en dat staat haaks op de leer van de Bijbel. Kun je de Heere Jezus voorstellen in die prachtige gewaden, die onderhandelde met de machthebbers van deze wereld?
Gelukkig dat Jezus anders is. De totaal andere. Zijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Rome heeft altijd de ware gemeente van Christus vervolgd en heeft gemeend dat zij in plaats van Israël is gekomen.
Rome een machtig wapen in handen van satan, ik kan het niet anders zien.

Ho even, kijk eerst even naar jezelf. In de reformatorische kerken is uiterlijk ook heel belangrijk: zwarte pakken, hoedjes, rokjes, alles wordt in de gaten gehouden als ik het zo hoor. Ik kan nog een heleboel dingen aanwijzen die in die kerken (waar jij waarschijnlijk lid van bent) ook niet kloppen. Maar ik ga je niet uitmaken voor antichrist, dat is een oordeel dat je niet kan en mag maken.

daarom vindt ik het juist zo vreemd dat de dingen in de reformatorische kerk die niet bijbels zijn breedt uitgemeten worden terwijl er over mariaverering (die absoluut niet bijbels is) heengestapt wordt terwijl dat een grote dwaling is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2005 09:11

Hij is de plaatsvervanger van Petrus, dat is iets heel anders dan de plaats vervanger van Christus..

15 Toen zij dan het middagmaal gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij liever dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere! Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid Mijn lammeren.
16 Hij zeide wederom tot hem ten tweeden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere, gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Hoed Mijn schapen.
17 Hij zeide tot hem ten derden maal: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, omdat Hij ten derden maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief, en zeide tot Hem: Heere! Gij weet alle dingen, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid Mijn schapen.
Wat bedoelde Jezus, met deze woorden? Schapen zijn over het algemeen toch de gelovigen? lijkt me dan toch echt dat Jezus bedoelde dat Petrus een speciale functie had..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 apr 2005 09:42

Ik vind het apart te lezen dat dé vertegenwoordiger van het Rooms-Katholieke systeem hier zoveel steun krijgt.

Dat de Paus goede dingen heeft gedaan is niet belangrijk. Hij vertegenwoordigt een systeem van o.a. Mariaverering, een zeer oud heidens gebruik. Dit is afkomstig uit Mesopotamië waar men Isis aanbad, de vrouwelijke god, of oermoeder.

De Rooms-Katholieke kerk en haar leer staan haaks op de leer van de reformatie. Waar in de Rooms-Katholieke kerk goede werken een optie bieden om in de hemel te komen zegt de Reformatie dat het slechts door genade kan.

Het bevreemd mij dan dat mensen hier zich achter de Paus scharen en alle overige verschillen niet zien of niet willen zien. Blijkbaar komt dit voort uit ontwetenheid of gewoon uit domheid. Jullie houding is nogal post-modern en leidt enkel tot een bepaalde oecemene. Er is maar één fundament, één waarheid en dat is Christus. Lees anders 1 Korinthiërs 3: 5-15 nog eens na. Mariaverering past niet in dat plaatje.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 apr 2005 09:52

Sabra schreef:Dat de Paus goede dingen heeft gedaan is niet belangrijk.

Tja... Daar denken velen gelukkig anders over.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 05 apr 2005 10:21

Optimatus schreef:
Sabra schreef:Dat de Paus goede dingen heeft gedaan is niet belangrijk.

Tja... Daar denken velen gelukkig anders over.

dus volgens jou, sabra, zijn alle mensen die niet reformatorisch zijn per definitie fout? die kunnen dus ook niets goeds doen? ik ben blij dat er veel niet refo's goede dingen doen vaak zijn het nog dingen waar refo's veel van kunnen leren.. beetje rare stelling van je

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2005 10:27

Dat de Paus goede dingen heeft gedaan is niet belangrijk. Hij vertegenwoordigt een systeem van o.a. Mariaverering, een zeer oud heidens gebruik. Dit is afkomstig uit Mesopotamië waar men Isis aanbad, de vrouwelijke god, of oermoeder.
blaat zei het schaap, je hebt gelijk maar verdiep je er eerst eens in. Isis was de moedergod van de Egyptenaren in Mesopotamie werd ze Isthar genoemd en bij de Kananieten Astarte, de mysteries rondom deze goden zijn inderdaad de christelijke kerk binnen gedrongen, netzoals veel symboliek etcetra.. en ook in de reformatorische kerken.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 apr 2005 12:17

tinos schreef:
dus volgens jou, sabra, zijn alle mensen die niet reformatorisch zijn per definitie fout? die kunnen dus ook niets goeds doen? ik ben blij dat er veel niet refo's goede dingen doen vaak zijn het nog dingen waar refo's veel van kunnen leren.. beetje rare stelling van je

Zeg ik dat? Ik ben zelf niet eens reformatorisch.

Ik verbaas mij gewoon over het feit dat men hier geen onderscheid kan maken tussen het instituut Rooms-Katholieke kerk en haar officiële leer en de individuele gelovigen.

Wanneer ik aandraag dat de Mariaverering door wijlen Johannes Paulus II een overblijfsel is van de oude Mesopotamische gewoontes om de oermoeder of moedergod Isis te aanbidden, dan reageert er niemand op.

Dat Optimatus zegt dat er gelukkig mensen zijn die vinden dat de Paus goed deed, ook al waren zijn redenen twijfelachtig, vind ik nogal schrikbarend. Ik heb niet voor niets gevraagd om eens 1 Korinthe 3: 5-15 te lezen, waarin staat dat Christus het fundament is, en niemand anders.
Er is één waarheid, en die waarheid gaat niet samen met Mariaverering.

Terug naar “Archief”