waarnemer schreef:Optimatus,
Ik zal me proberen netjes uit te drukken, jij probeert met trucjes, niet zulke verheven trucjes me in een bepaalde hoek te drukken, dat moet jezelf weten, maar fraai vind ik het niet.
Wat jij probeert, Waarnemer, is de paus vergelijken met dictators en daarmee doe je hem een zeer groot onrecht aan. Hij was notabene de mens die zelf heel veel heeft bijgedragen aan de val van het communisme, die als eerste paus contacten heeft gezocht met de Joden. Die tenminste een gesprek is aangegaan met alle wereldgodsdiensten...
Wat jij bij voortduring door elkaar haalt is de RK-kerk als instituut ( en voorwaar, ik ken ook wel enige protestantse kerken als instituut waar ik niet blij mee ben) en wat een mens heeft gedaan.
Hij was zeer orthodox en duldde geen afwijking van de leer. Ik kan niet anders dan zeggen, dat ik dat in het protestantisme evenzeer herken. Dan word je ook uitgemaakt voor ongelovig of verwezen naar de hel.
Wij kunnen ons - om diverse redenen - niet geheel vinden in allerlei dingen van RK-kerk. Maar wie en wat zijn wij om te oordelen dat deze man het voor de rechterstoel van God zwaar te verduren zal krijgen? Een mens, die tot op het laatst zich liet voorlezen uit de Bijbel en in alle rust is heengegaan?