verdeeldheid onder christenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2005 09:22

Gods Kerk is in alle Kerken.. als je zo graag uit Gods perspectief wilt kijken, hijwel bekijk het dan zo. Alleen door de culturen is het onmogelijk, in de einde der tijden wordt er dacht ik geprobeerd om alle geloven tot een groot universeel geloof te maken..

Nee ik ben niet voor een grote kerk, maar zoals Maja zegt, als we allemaal weer bij de Katholieke Kerk voegen dan zijn we weer een... een in kerk, niet in geloof.. Dat zie je ook in de PKN, dat is een kerkverband met allemaal subkerkjes die allemaal hun eigen leer hebben
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 apr 2005 09:27

Het lijkt mij onmogelijk dat alle mensen exact hetzelfde gaan geloven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 apr 2005 09:40

Raido schreef:Gods Kerk is in alle Kerken.. als je zo graag uit Gods perspectief wilt kijken, hijwel bekijk het dan zo.

zo zie ik het ook. In elke kerk zitten volgelingen van Jezus.
Maar ik weiger gewoon te geloven dat Jezus zijn volgelingen uit verschillende kerken niet bij elkaar kan bregen.. Als ik kijk naar de schapen die dicht bij hun Herder zijn dan zie ik geen kerkmuren meer. Daar is al eenheid. eenheid in Jezus!

Dat veel kerkmensen nog hun muren optrekken dat is hun fout. Maar ik geloof dat Jezus doorgaat in mensen om langzamerhand de kerkmuren af te breken.. eerlijk/open zijn tegenover elkaar zodat we van elkaar kunnen leren.

Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt, en onder u geen scheuringen zijn, maar gij samengevoegd zijt in een zelfden zin, en in een zelfde gevoelen.

Dat moet toch mogelijk zijn?

Ik zie ook de relaliteit.. Ik zie dat mensen ruzie maken om de kleinste dingen. Verdeelheid om verschillende gevoelens, verschillende visies.
Maar dit weegt niet op tegen het verlangen van de volgenlingen van Jezus , om weer eenheid te krijgen. Wie iets zal begeeren in Zijn Naam naar Zijn wil zal het krijgen ook!

mischien vindt je mij naief, maar ik ervaar tussen al die kerkmuren een eenheid die sterker is dan de kerkmuren!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 05 apr 2005 11:45

Ik zat nog even na te denken over het begrip christelijke eenheid. Wat is dat precies? Hijwel definieert het -denk ik- als een soort diepere (mystieke) eenheid, terwijl anderen (inclusief mezelf) meer denken aan kerkelijke eenheid. Is het mogelijk die twee begrippen onder een noemer te plaatsen? Ikzelf heb zitten denken : je bent in bijbelse zin een, als je samen avondmaal viert. Klopt dat?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 apr 2005 11:50

Maja de Bij schreef:Ik zat nog even na te denken over het begrip christelijke eenheid. Wat is dat precies? Hijwel definieert het -denk ik- als een soort diepere (mystieke) eenheid, terwijl anderen (inclusief mezelf) meer denken aan kerkelijke eenheid. Is het mogelijk die twee begrippen onder een noemer te plaatsen? Ikzelf heb zitten denken : je bent in bijbelse zin een, als je samen avondmaal viert. Klopt dat?

Ik heb het eigenlijk over allebij... Maar eerst over de "diepere" eenheid. De eenheid die je ervaart met andere christenen uit verschillende vakjes.

De kerkelijke eenheid vloeit hier denk ik vanzelf uit voort. Doordat je eenheid ervaart met andere christenen uit andere vakjes vallen die kerkmuren vanzelf..

Ik denk dat we ons niet moeten richten op de eenheid van kerken. Maar op de eenheid met je broers en zussen in je eigen gemeenten en andere gemeentes.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 apr 2005 12:01

hijwel schreef:Ik denk dat we ons niet moeten richten op de eenheid van kerken. Maar op de eenheid met je broers en zussen in je eigen gemeenten en andere gemeentes.

Dat bedoel ik ook. Het is prima dat mensen op verschillende manieren God eren, maar waarom accepteert men dat dan niet gewoon van elkaar.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2005 12:49

Maar ik weiger gewoon te geloven dat Jezus zijn volgelingen uit verschillende kerken niet bij elkaar kan bregen..
Veel succes met je kerk met een orgel, tamtam, zwarte pakken en rietenrokjes. Het is onmogelijk om een kerk voor ware gelovigen te maken, alleen al door de cultuur verschillen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2005 13:14

Maja de Bij schreef:Ik zat nog even na te denken over het begrip christelijke eenheid. Wat is dat precies? Hijwel definieert het -denk ik- als een soort diepere (mystieke) eenheid, terwijl anderen (inclusief mezelf) meer denken aan kerkelijke eenheid. Is het mogelijk die twee begrippen onder een noemer te plaatsen? Ikzelf heb zitten denken : je bent in bijbelse zin een, als je samen avondmaal viert. Klopt dat?

Mij lijkt het eerste eigenlijk belangrijker. Diversiteit is mooi, maar mensen kunnen daar niet zo goed mee omgaan blijkbaar, en dat uit zich dan in verschillende kerken. Als je dat bij elkaar gooit krijg je of een dictatuur van de meerderheid of uiteindelijk toch weer een scheuring.

Nu heb ik het wel over alle kerken op wereldschaal, in Nederland heeft het vaak niet echt met cultuurverschillen te maken..

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 apr 2005 13:45

Raido schreef:
Maar ik weiger gewoon te geloven dat Jezus zijn volgelingen uit verschillende kerken niet bij elkaar kan bregen..
Veel succes met je kerk met een orgel, tamtam, zwarte pakken en rietenrokjes. Het is onmogelijk om een kerk voor ware gelovigen te maken, alleen al door de cultuur verschillen.

Ik kan overal wel zijn, als ik Jezus maar kan vinden. Natuurlijk heeft iedereen een andere manier om bijvoorbeeld God te aanbidden. Maar dan hoeft er nog geen muur te zijn die de eenheid in Jezus verbreekt.
Ik was een maandje geleden bij een meeloopdag van het gpw, twee jongens de ene hervormd en de andere evagelisch waren de beste vrienden en konden samen heel goed over het geloof praten. Daar was geen muur of zo, ze dienden God allebij alleen op een andere manier.

Maar Jezus gaat door, hij opent mensen de open om ook eens naar andere broers en zussen te praten die God op een andere manier beleven.

eenheid onder Christenen in nederland is er maar zal nog veel meer komen. Daar wil ik in geloven.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 05 apr 2005 13:59

Bij die diepere eenheid, als je snapt wat ik bedoel, moet ik vaak denken aan de uitspraak van de eo-dominee Van der Veer : oeucumene van het hart. Aan de ene kant heel mooi, natuurlijk, maar is het eigenlijk ook geen schaamlap om onze kerkelijke verdeeldheid mee goed te praten?

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 05 apr 2005 14:21

Maja de Bij schreef:Bij die diepere eenheid, als je snapt wat ik bedoel, moet ik vaak denken aan de uitspraak van de eo-dominee Van der Veer : oeucumene van het hart. Aan de ene kant heel mooi, natuurlijk, maar is het eigenlijk ook geen schaamlap om onze kerkelijke verdeeldheid mee goed te praten?

Verscheidenheid is nog geen verdeeltheid, toch?

scape

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 apr 2005 14:30

Aragorn schreef:Nu heb ik het wel over alle kerken op wereldschaal, in Nederland heeft het vaak niet echt met cultuurverschillen te maken..

Nou, refo's leven anders in een totaal andere cultuur dan ik. En kakkers ook ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 apr 2005 15:14

Jij... trouwens is het refodom geen cultuur maar een subcultuur, ook een metalhead leeft in een iets andere subcultuur dan een breezah. Dat merk je ook op refoweb, soort zoekt soort.

Wat heb je aan een kerk die in zich zelf verdeeld is?

Anglia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Anglia » 08 apr 2005 21:12

Vaak heb ik het idee dat kerkelijke verdeeldheid vooral ontstaat door welvaart en religieuze luxe. Met dat laatste bedoel ik dat wij hier in NL relatief veel vrijheid hebben om te doen wat we willen, ook wat religie betreft. Hierdoor hebben/nemen we de tijd om eens lekker te kibbelen over kleinere en grotere verschillen (die ik niet onderschat) i.p.v. de essentiele, samenbindende factoren van het christelijk geloof op te zoeken. In China doen ze (denk ik) helemaal niet zo moeilijk over verschillen in geloofsbeleving onderling, daar ben je allang blij als je een medechristen tegenkomt.

Zelf ervaar ik dat ook best sterk op de universiteit. Toen ik daar binnen kwam rollen was ik erg blij met mijn twee christelijke werkgroepgenotes en dat ben ik nog steeds. Ze hebben een totaal andere kerkelijke achtergrond maar dat boeit echt niet, je zoekt de overeenkomsten op en je band ligt in Christus. We praten ook heus wel eens over verschilpunten in onze visies wat geloof betreft maar dan leggen we eerder onze meningen naast elkaar dan dat we ze tegenover elkaar zetten. En als je er niet uit komt stop je gewoon en heb je alsnog een heleboel geleerd. Maar je gaat niet ruzieen, in de eerste plaats natuurlijk omdat je vrienden bent maar ook zeker omdat je elkaars steun nodig hebt.

Well I'm afraid I didn't really make a point... But this is just how I feel about this.
Flowers will not grow but die if they don't get rained on every once in a while.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 apr 2005 23:08

Als ik i.v.m. het overlijden van de paus de hele roomse santekraam en poppekast weer voorbij heb zien komen, ben ik alleen maar blij met de verdeeldheid.
Ik moet er niet aan denken om tot die kerk te behoren, dan maar liever geen eenheid.
Hoewel het me wel pijn deed, want ze hebben ook hele mooie dingen, vooral liturgisch. Maar het is toch zo'n dwalende kerk. Jammer jammer jammer.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”