verdeeldheid onder christenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 04 apr 2005 15:11

nu, toch denk ik dat je met een optimitisch uitgangspunt andere zaken onderneemt dan met 'ach, het heeft toch geen nut... '

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 apr 2005 15:15

sela schreef:nu, toch denk ik dat je met een optimitisch uitgangspunt andere zaken onderneemt dan met 'ach, het heeft toch geen nut... '

Natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat het toekomstbeeld weinig hoopvol is.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 apr 2005 15:17

sela schreef:nu, toch denk ik dat je met een optimitisch uitgangspunt andere zaken onderneemt dan met 'ach, het heeft toch geen nut... '

Dat ben ik op zich met je eens. Maar het neemt niet weg dat het tegendeel blijkt! Neemt ook niet weg dat er toch gebed voor één kerk zal zijn.
De nuchtere conclusie dat het waarschijnlijk toch nooit tot één algemene Nederlandse kerk zal komen, neemt niet weg dat er toch gebed voor kan zijn.

sela

Berichtdoor sela » 04 apr 2005 15:23

en als je het bekijkt met het onderscheid: dit is mijn opdracht en dat is Gods zaak..?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 apr 2005 15:26

Mijn opdracht dien ik serieus te nemen. Dat betekent bidden om eenheid en zoeken van toenadering.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 apr 2005 16:10

Wat een onzin kramen jullie uit!!!

Wie is hier nou Koning op aarde? Wat is God wens? Weet je wel wie er voor ons bid in de Hemel en wie er voor ons heeft gebeden? Geloven we niet meer in gebed? Waarin geloven we nou eigenlijk? een machtig God of een God die rustig toekijkt hoe zijn kinderen kapot gaan?
20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.
21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt

Dit is gewoon een belediging tegenover God de almachtige schepper van de Hemel en de aarde. Een belediging richting Jezus kant: we zullen nooit meer 1 worden zoals u wil hoor! Waar is ons geloof?

Jullie belijden met heel je verstand dat God machtig is om ons nederlandje om te keren, Hij is machtig om de wereld om te draaien. Hij heeft alle macht?

Menselijk gezien zal er geen eenheid komen. Maar we moeten het leven altijd bekijken uit Gods perspectief.

Sorry ik wordt hier echt boos om... Jullie maken van Jezus en God een boosaardig man die zijn eigen kinderen maar laat vechten zonder dat Hij er iemand op zal afsturen om dat zooitje ongeregeld Zijn vrede te geven.

Al is je geloof maar zo klein als een mosterzaadje dan kanje bergen verzetten! (of is dat in 1 keer onzin?). Ik geloof met heel mijn hart/verstand en ziel dat Jezus zijn Kerk weer 1 maakt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 04 apr 2005 16:15

Maja de Bij schreef:Het optimisme van hijwel is volgens mij daarom nergens op gebaseerd. De wens de moeder der gedachte?

Het is niet alleen optimisme. Maar het is gebaseerd op een machtig God. Ik heb een machtig God, Koning en Schepper van dit kleine planeetje! En ik wil graag in Zijn macht geloven!

Waar jij je opbaseerd moet je zelf weten.. Ik baseer het op een levende God.. En jij waarschijnlijk op je eigen "slimme" verstandje.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 04 apr 2005 20:00

De Heere is de Almachtige! Voor Hem is geen zaak onmogelijk. Ook om Nederland weer op de knieen te brengen. En dat heeft Hij ook gedaan, n.l in de tijd van de Reformatie. Als zulk een tijd nu eens weer terug kwam, wat zouden we dan rijk zijn als natie.

Maar ik ben bang dat ons land onder het oordeel van de verharding ligt. Grove zonden worden openlijk goedgekeurd. Christelijke normen en waarden moeten zo snel mogelijk de deur uit. Het is echt gewoon verschrikkelijk! En dat oordeel is in de kerk begonnen. Daar is men begonnen God te verlaten. Kijk maar eens naar de dodigeheid en onheiligheid van veel 'reformatorische' of 'christelijke' gezinnen. En hier zit de grootste van zondaren ons land te verketteren. Ik hoop dat jullie echt met regelmaat deze zaak voor de Heere zullen neerleggen. HIJ zal er aan te pas moeten komen, niet dat wij als land dat ook maar een beetje verdienen, maar anders ben ik bang dat die kandelaar in Nederland wel eens snel weg zou kunnen zijn.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 04 apr 2005 20:11

hijwel schreef:
Maja de Bij schreef:Het optimisme van hijwel is volgens mij daarom nergens op gebaseerd. De wens de moeder der gedachte?

Het is niet alleen optimisme. Maar het is gebaseerd op een machtig God. Ik heb een machtig God, Koning en Schepper van dit kleine planeetje! En ik wil graag in Zijn macht geloven!

Waar jij je opbaseerd moet je zelf weten.. Ik baseer het op een levende God.. En jij waarschijnlijk op je eigen "slimme" verstandje.

hm . . . zover ik de starter een beeld heb kunnen vormen is zij een liefhebber van de verscheidenheid onder de christenen.

Onderweg liep ik hier nog over na te denken en stond op de tram te wachten. Mensen onderweg, de een springt in lijn 13, ander wacht nog effe op de vijf. Ik weet dat de dame, met die chique bontjas, diamante knoppen in de oren en haar chaneltasje stevig omklemmend, hoogstwaarschijnlijk in oud-zuid uit zal stappen en woont in een mooi pand. Misschien stemt ze wel VVD. Anyway, binnen luttele seconden heb ik een beeld dat een heel leven gaat leiden. Dat kan, dat mag, mijn leven is weer anders gelopen.

Ik heb alleen de plicht mijzelf de vraag te stellen of ik met haar tegelijk de tramdeur in wil stappen als zij besluit in mijn tram te stappen. Ik heb de opdracht en de keuze om vriendelijk te knikken als onze blikken kruisen. Ik moet mij dus regelmatig mijn beeld leren bijstellen en misschien een brutale vraag stellen om haar beter te leren kennen. En als we erg verschillen wordt het interessant om eens we van gedachten te wisselen.

Anyway . . . het voelt machteloos als ik het artillerie van de bestrijdende kerken hoor . . . maar met welke blik? met welke woorden? met welk gebaar en hoeveel stappen . . . enz. God is machtig, maar wacht niet te lang op een teken van macht. Zijn macht wordt duidelijk als je ontdekt wat het doet als je al ontdekkend anders leert kijken, praten, doen en lopen.

@ misschien duurt de les in levenskunst wel een gans mensenleven . . . bedoel je het op die wijze?

scape

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2005 20:22

Pieter schreef:Neemt niet weg dat ons vertrekpunt richting anderen altijd moet zijn om, zoals Optimatus placht te zeggen, te zoeken naar wat bindt en niet naar wat scheidt. Helaas zijn de meeste mensen in zichzelf nogal hoogmoedig, en het valt voor velen moeilijk om de veilige kaders van eigen kerkverband te verlaten en de blik te verbreden...

Snif, dat jij mij ooit nog eens zou citeren... ik ben ontroerd.

Er is wel degelijk de wil om tot meer eenheid te komen. Denk maar aan de gebedsweek voor de eenheid, de Rooms-Katholieke congregatie voor de eenheid der christenen, de oecumene, de wereldraad van kerken, de internationale bisschopsconferentie, de lutherse wereldfederatie, het samen-op-weg-proces en wat dies meer zij.

Helaas is het zo dat niet iedereen bereid is concessies te doen omdat dingen niet waar zouden zijn.

Met Pilatus vraag ik mij af: "Wat is waarheid?" En verder filosoferend: "Wie is Waarheid? Het is de Heer!" Met verscheidenheid is niets mis, als men maar inziet dat zijn of haar kerkgenootschap niet de ware is, maar een benadering van de Waarheid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 04 apr 2005 20:38

Ietsje minder gezeur binnen de refo-wereld en ik kan makkelijk 2 kerken maken... Het is gewoon vreselijk dat alles maar weer zo moet --> kerk 1, kerk 2, in sommige steden zelfs wel meer dan 20 kerken!!! En dat is natuurlijk niet verkeerd, als er dan ook maar mensen komen! En die komen er wel, maar altijd naar hetzelfde kerkverband want het andere is slecht...

En dan te beseffen dat Gods kerk een zal worden op de oordeelsdag! Dan zullen toch al Gods kinderen, waar ook vandaan in 1 kerkverband moeten... gelukkig maar maar nu nog onvoorstelbaar!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 04 apr 2005 20:53

we doen inderdaad erg ons best om van elke zaak/verschil van minder belang zo'n ophef te maken dat er complete families van scheuren.

Maar Jezus zei: als u uw broeder of zuster meer lief heeft dan ik mij dan bent u mij niet waardig...

hij zei dus niet: als u uw broeder of zuster meer liefheeft dan waarvan u verschilt van mening, dan bent u mij niet waardig... helaas lijken veel mensen dit wel te denken

zoaols hijwel ook al aangeeft, ik zie hier bij de plaatselijke jeugdkerk, die zich vooral in wil zetten op gezamelijke evangelisatie onder niet christelijke jeugd ook de zegeningen van God die we hiervoor krijgen, dingen die onmogelijk leken, zijn al gebeurt!
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2005 00:31

En Hij bad: Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden.

Hij wil dat we één zijn... en op dit punt gaan we als kerken keihard tegen Zijn wil in door die eenheid te blokkeren door over bijzaken te struikelen... en daardoor vergeten we de hoofdzaak.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 05 apr 2005 08:01

Marnix schreef:Hij wil dat we één zijn... en op dit punt gaan we als kerken keihard tegen Zijn wil in door die eenheid te blokkeren door over bijzaken te struikelen... en daardoor vergeten we de hoofdzaak.

Ik denk dat elke kerk zal zeggen dat het geen bijzaken waren, maar dat het hart van het evangelie op het spel stond.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 05 apr 2005 08:05

Marnix schreef:Hij wil dat we één zijn... en op dit punt gaan we als kerken keihard tegen Zijn wil in door die eenheid te blokkeren door over bijzaken te struikelen... en daardoor vergeten we de hoofdzaak.

Exact. En dan gaat het er niet om, zoals hijwel zegt, dat we God als boosdoener zien, nee, wij verharden onszelf. Zijn vastgeroest in tradities en cultuur. Hebben rondom muren opgetrokken. Ik en mijn eigen kerk evengoed. Heel ons 'christelijk' handelen en denken is niet op God gericht, maar op het in stand houden van onze eigen waardigheden. Toch? Als je er even over nadenkt, moet je wel tot die conclusie komen.

Toch geloof ik dat God, ondanks de dwaasheid van ons mensen, door alle eeuwen heen en uit alle kerken Zich een volk verzamelt van mensen die Hem straks groot mogen maken. Ik hoop en bid dat ik daar ook bij mag zijn.

Terug naar “Archief”