De Paus is niet meer!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 04 apr 2005 11:04

TKF schreef:Soms gebeuren er op het levenseinde van een bekend persoon de gekste dingen, denk bijvoorbeeld maar aan Voltaire en Darwin.

Als je maar niet denkt dat Darwin op zijn sterfbed is 'bekeerd' of wat dan ook. (Hij geloofde overigens al in God.)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 apr 2005 11:07

Hmz, ik begin een sterk vermoeden te krijgen dat jullie helemaal geen bal van de katholieke kerk weten, dat jullie alleen maar napraten wat je van anderen hebt gehoord. De katholieke kerk verkoopt geen aflaten meer en heeft geen inquisitie meer. Ga eerst eens met een moderne katholiek praten voor je je oordeel velt, dan piep je wel anders. Ik ben zelf met 40 katholieken op pelgrimstocht geweest en durf dus wel te beweren dat ik enigzins weet waar ik over praat, omdat ik alle vooroordelen die ik had met ze heb besproken. Ik ben ze een voor een kwijtgeraakt.

Ik word echt heel erg verdrietig van alle verdeeldheid tussen christenen die ik om me heen zie. Durf eens open te staan voor iemand van een andere kerk en raak niet vastgeroest in je eigen denkwereldje en de meningen die je van huis uit hebt meegekregen. Jezus gaf ons een nieuw gebod: Dat we elkander liefhebben! Begin daar eens mee. Heb elkaar lief in plaats van elkaar af te kraken zonder je verdiept te hebben in wat de ander vindt.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 04 apr 2005 11:11

Daar gaat deze discussie niet over. Hoewel het beeld waarschijnlijk wel sterk verouderd is, blijven er nog steeds dingen waarvan ik denk dat ze niet bijbels zijn. Je kunt denk ik niet ontkennen dat er echt wel grote verschillen zijn op bepaalde punten
Engaged @ 07-01-2005

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 apr 2005 11:12

Heel goed Lalage!
Tegenwoordig bidden de meeste mensen niet meer aan heiligen en zo, en aflaatbrieven is iets uit het verre verleden.
De meeste Katholieken die ik ken, zijn oprecht gelovigen mensen, die veel van God en Jezus houden.
Laten we allemaal broeders en zusters zijn ilpv elkaar te veroordelen.
Hoe de Paus in een Gouden Paleis leefde, was ik het ook niet mee eens, en al die weelde, maar het was toch een mens die voor God leefde, op zijn manier, en ik geloof er geen bal van dat hij in de hel zou zijn of zo.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 apr 2005 11:14

Pieter schreef:De Paapse mis is door onze voorvaderen nochtans vervloekt, omdat daarin fysiek het offer van Christus wordt herhaald. Het miskennen van Christus' offer lijkt me voldoende reden om de Roomse leer als dwaalleer te bestempelen.

Het miskennen van Chistus offer? Dacht het niet.
En je bent wel erg hard en zwartwit in je oordeel zeg..............

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 04 apr 2005 11:14

Ondanks deze uiterlijke verschillen hoef je toch ook niet over het zielsheil van iemand te oordelen, maar de levenswandel mag je denk ik best afkeuren. Naja, ik doe dat iig wel
:oops:
Engaged @ 07-01-2005

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 apr 2005 11:48

M@rije schreef:Ondanks deze uiterlijke verschillen hoef je toch ook niet over het zielsheil van iemand te oordelen, maar de levenswandel mag je denk ik best afkeuren. Naja, ik doe dat iig wel
:oops:

Okee, ik ben het er ook niet mee eens dat hij in zo'n groot paleis woonde, dat zou Jezus nooit gewild hebben, en al die dure gewaden, dat klopt niet met Jezus leer.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 04 apr 2005 11:49

Dat bedoel ik o.a. ja :)
Engaged @ 07-01-2005

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 apr 2005 12:00

Lalage,
Ik heb het niet over individuele gelovige mensen, die zijn er ook in de RK.
Ik heb het over het systeem en dat is corrupt en belust op macht.
Een paus, alleen dat al, in de bijbel lees ik dat we een dienaar moeten zijn, dit is het tegenovergestelde een mens die zich laat aanbidden als een god, het is gewoon vreselijk.

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 04 apr 2005 12:33

Sabra schreef:
Lalage schreef:Ho even, kijk eerst even naar jezelf. In de reformatorische kerken is uiterlijk ook heel belangrijk: zwarte pakken, hoedjes, rokjes, alles wordt in de gaten gehouden als ik het zo hoor. Ik kan nog een heleboel dingen aanwijzen die in die kerken (waar jij waarschijnlijk lid van bent) ook niet kloppen. Maar ik ga je niet uitmaken voor antichrist, dat is een oordeel dat je niet kan en mag maken.
d:)b Eindelijk een wijs woord!

Volgens mij mis jij een aantal essentiële punten die worden aangedragen door Waarnemer. Hij trekt een vergelijking tussen de aangenomen leider van de kerk/gemeente en de werkelijke leider van de kerk/gemeente. Ik zie nogal een verschil tussen de Paus en Jezus.

Daarnaast draagt hij in eerdere posting een aantal zaken aan, o.m. de inquisitie. Wanneer niet kan worden uitgesproken dat het vervolgen en doden van christenen het werk van satan is, dan weet ik het ook niet meer.

Zwarte pakken, hoeden etc, dat is slechts cultuurbepaald, en daarom van generlei waarde.

DeeKaa schreef:
d:)b Eindelijk een wijs woord!

Wat vind je nu een wijs woord.[/quote]Ja oke, dat punt vind ik dan oke.. Maar om zo iemand de anti-christ te noemen.. Prima, ga maar voor God spelen, maar weet dat God je daar ooit op een dag op aanspreekt.
Bedshaped

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 04 apr 2005 12:53

waar gaat dit topic nu over?!? over de paus of over het roomse systeem?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 apr 2005 13:37

Tinos,
Kun jij een scheiding aanbrengen tussen de paus en het roomse systeem?
De paus is het roomse systeem. En van zo'n syteem moeten we verre van ons houden. Al weet ik ook wel dat wij in het protestantisme ook wel grote en kleine pausjes hebben. In de gemeente zijn we allen broeders en daar behoren we geen hierarchie te hebben. Daar staat wel wat over te lezen in de Schrift.
Daarom ben ik zo fel, omdat ook deze paus die gestorven is, niet lijkt op onze Heere Jezus, want Hij onze Heiland, heeft een gestalte van een dienstknecht aangenomen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 04 apr 2005 14:03

Ze zullen waarschijnlijk weer een oude man tot Paus aanstellen, een die ouder dan 70 is.
Het blijft zo oudbollig.
Maar het hele Vaticaan, daar klopt natuurlijk geen hout van, bijbels gezien.

Melody

Berichtdoor Melody » 04 apr 2005 14:27

Mariamagdalena schreef:Ze zullen waarschijnlijk weer een oude man tot Paus aanstellen, een die ouder dan 70 is.
Het blijft zo oudbollig.
Maar het hele Vaticaan, daar klopt natuurlijk geen hout van, bijbels gezien.

Ik vraag me af waar in de Bijbel de synode staat.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 04 apr 2005 14:55

Laten we iedereen toch lekker in zijn of haar waarde laten. Iedereen mag geloven wat hij wil. Wij vinden de paus niet goed? Zij wel, en als zij dat willen moeten daar vooral verdrietig om zijn. Daar ga ik me echt niet druk over maken. En of de paus in de hemel is? Ik hoop het voor hem maar deze discussie heeft geen enkel nut.

Terug naar “Archief”