De Paus is niet meer!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 apr 2005 22:25

DeeKaa schreef:
essieee schreef:
DeeKaa schreef:Sjonge jonge jonge jonge.... Iemand is overleden en wij gaan een discussie houden of de paus nou je vijand/vriend is, een misleider/goed gelovige.. Waar gaat dat over.. Beetje meer respect mag wel vind ik.. Ik vind het respectloos om je enkel maar druk te maken van: Oh zal hij in de hel of de hemel zijn etc. En iedereen die keihard roept: Ik wil niet veroordelen hoor. Je bent er wel keihard mee bezig. 2 duimen omhoog.

Wat ik belangrijker vind is om de man na te geven dat hij een ijzeren lichaam had en een sterke wil. Zelfs toen hij de dood al voelde aankomen etc heeft hij met hart en ziel geprobeerd om de mensen toe te spreken etc

Ik krijg gewoon vaak het idee dat alles negatief word opgevat/ of ik ben niet duidelijk genoeg...
Deze paus.....ik ken hem niet, kan hem niet afkraken dus ook niet verheerlijken. Ik hoop en wens dat deze man van zijn pijn enz af is en in vrede mag rusten, dat wens ik trouwens iedereen toe....

Lees dan eens normaal, zoals ik al tig keer gezegd heb is dit niet veroordelend bedoeld...............

(als je perse het negative wil lezen, reageer dan niet)
Volgens mij is dit een openbaar forum en mag ik dus ook mijn mening geven over alle gebeurtenissen in dit topic.. En dan valt het mij op dat mensen dit soort onzin dus belangrijker vinden dan simpel weg het goede van de paus op te noemen.. Dat is veroordelen, of je dat nu wil de ja of de nee..

Tsja en dat jij mijn gedachtengang onzin vind....dat mag, vrijheid van meningsuiting hè !!! Maarre...ik blijf toch bij m'n zelfde gedachten!

oeps het staat door elkaar....

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 03 apr 2005 23:01

waarnemer schreef:Wat een sympathie op dit forum voor de paus en dat op een refoforum, dat begrijp ik niet. Ik oordeel niet over deze man, mag ik niet en dat hoeft ook niet. Maar heel dat pauselijke systeem heeft toch niets te maken met de ware godsdienst, dit is toch een systeem van de antichrist.
Wordt wakker en laat je niet meeslepen met alle emoties over een mens die de pretentie had dat hij de plaatsvervanger van Christus was, die zich heilige vader liet noemen, goddelijke eer liet aanleunen. Dit heeft niets te maken met de waarheid zoals die vinden in de bijbel. Trouwens onze HC noent het een vervloekte afgoderij. We kunnen hier geen compromis sluiten met een systeem dat miljoenen oprechte christenen de dood heeft ingejaagd.

Zoals eerder gezegd : die man verdient ook respect. Hij heeft ontzettend veel voor de Joodse gemeenschap betekend (zijn beste vriend was zelfs Joods).Je had hem eens moeten zien bij het graf van iemand die in Auschwitz was omgekomen..hij knielde neer, met tranen in zijn ogen, en bad..
Je stelt dat de Pauselijke instelling het systeem van de antichrist is..laat God daarover oordelen, en pas daar zelf, als mens, alsjeblieft verschrikkelijk mee op. Het systeem dat miljoenen (waren dat echt miljoenen?) de dood in heeft gejaagd bestaat niet. Het waren de volgelingen van dat systeem, niet het systeem zelf, en voor die volgelingen, terwijl dat helemaal niet zijn taak was, heeft hij (als eerste paus in de geschiedenis) zijn oprechte excuses aangeboden, en het fel veroordeelt. Daarnaast was een van de hoofdverantwoordelijken van het vallen van het communistische systeem in grote delen van de voormalige sovjet unie. Het was een zeer oprecht man, die, met zoveel macht, toch de sterke benen behield om de weelde te dragen, en veel betekend heeft voor vrede over de hele wereld, dus een beetje respect zou niet bepaald misplaatst zijn!

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 04 apr 2005 05:45

M@rije schreef:Zit net naar een verschrikkelijke discussie te luisteren van de mensen die hier in de kamer zitten. zijn fijn aan het vertellen hoe misleidend die man was, dat hij nu naar de hel is, en dat ze er ook nog geen medelijden mee hebben ook.
Daar wordt ik nou zo verdrietig van!
Hoe zijn jullie ged88 daarover?

zoals TJ al zei beslist God daar over. Misschien heeft hij in zijn laatste levensuren nog wel een geloofsstrijd gehad en is bekeerd. Wie weet. Maar daar zullen we waarschijnlijk nooit achterkomen. Soms gebeuren er op het levenseinde van een bekend persoon de gekste dingen, denk bijvoorbeeld maar aan Voltaire en Darwin.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Maaike

Berichtdoor Maaike » 04 apr 2005 06:32

Gecondoleerd, maar ik kan er eerlijk gezegd niet om rouwen. Goed, een van je naasten is gestorven, maar hij was wel de paus...hoeveel mensen zou hij op een dwaalspoor gezet hebben??
En mogen/kunnen we trouwens ook zeggen dat hij is overLEDEN???(overleden wil dus zeggen dat het lijden voorbij is)

Riska

Berichtdoor Riska » 04 apr 2005 06:42

Maaikje schreef:Gecondoleerd, maar ik kan er eerlijk gezegd niet om rouwen. Goed, een van je naasten is gestorven, maar hij was wel de paus...hoeveel mensen zou hij op een dwaalspoor gezet hebben??
En mogen/kunnen we trouwens ook zeggen dat hij is overLEDEN???(overleden wil dus zeggen dat het lijden voorbij is)

En waarin zou hij mensen op een dwaalspoor gezet hebben? Omdat de leer niet altijd strookt met wat jij geleerd hebt? Tot op de dag van vandaag heb ik nooit geloofd dat er ook maar één kerk is die de absolute waarheid in pacht heeft, of de 'ware kerk' is. De claims van sommige kerkgenotschappen ten spijt.
En wat kan een mens meer doen dan op Christus wijzen? Dát is, wat hij heeft gedaan. Vooral ook naar jongeren toe.

Sabra schreef:Het is natuurlijk altijd wat als een dergelijk persoon overlijdt. Waar ik echter wel ziek van werd is de constante vergelijking tussen Jezus en de paus. Er werd telkens gezegd op tv dat wijlen Johannes Paulus de Tweede zijn ziekbed zag zoals Jezus moest lijden.

Ik heb de berichtgeving goed gevolgd deze dagen en vooral ook wat er in Kruispunt gezegd werd. Daar kwamen ook de minder goede kanten aan bod en werden zéér kritische opmerkingen gemaakt, door o.a. RK-kerkhistorici en iemand uit het Vaticaan zelf over die vergelijking. Dat hij heeft geleden is zonder enige twijfel, maar niet als Christus.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 apr 2005 07:43

Bij de dood van een vip doet een ieder zijn zegje daarover. Ook op dit forum. En deze paus wordt weer opgevolgd en we wachten wel af wie dat wordt, dat maakt mij ook niet, het zijn allemaal mensen die aan de top staan van een zeer verderfelijk systeem, dat millioenen mensen misleidt.
Ik heb daar geen goed woord voor over en het bevreemd mij dat er zo sympatiek op een refoforum over een paus gesproken wordt.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 04 apr 2005 08:32

waarnemer schreef:Bij de dood van een vip doet een ieder zijn zegje daarover. Ook op dit forum. En deze paus wordt weer opgevolgd en we wachten wel af wie dat wordt, dat maakt mij ook niet, het zijn allemaal mensen die aan de top staan van een zeer verderfelijk systeem, dat millioenen mensen misleidt.
Ik heb daar geen goed woord voor over en het bevreemd mij dat er zo sympatiek op een refoforum over een paus gesproken wordt.

dan vraag ik me af waarom er niet sympathiek over een medemens gesproken zou mogen worden!? ik zou het op veel punten ook nooit eens worden met hem. maar waarom zouden we de roomse kerk als vijand zien? er zijn zoveel overeenkomsten, zeker als we kijken naar het ethische vlak.. vergeet niet dat deze paus veel goeds gedaan heeft.. waarom zou je hem na zijn dood ineens de grond in moeten boren?! ehh.. dat klinkt een beetje cru..

jij geeft aan dat hij miljoenen mensen heeft misleid, maar hebben die miljoenen mensen dan zelf geen mening?! hij draagt/droeg uit waar hij voor stond.. hij was met hart en ziel katholiek, dat vind ik geen misleiden..

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 04 apr 2005 09:49

Ik boor niemand de grond in. Maar ik ben wel beduusd dat zovelen in onze kring het verderfelijke systeem niet onder ogen zien. Het is echt verschrikkelijk wat rome in de geschiedenis heeft gedaan. Het is de macht van de antichrist, dat is voor mij volkomen duidelijk. Rome wil macht en dat staat haaks op de leer van de Bijbel. Kun je de Heere Jezus voorstellen in die prachtige gewaden, die onderhandelde met de machthebbers van deze wereld?
Gelukkig dat Jezus anders is. De totaal andere. Zijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Rome heeft altijd de ware gemeente van Christus vervolgd en heeft gemeend dat zij in plaats van Israël is gekomen.
Rome een machtig wapen in handen van satan, ik kan het niet anders zien.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 apr 2005 09:53

waarnemer schreef:Ik boor niemand de grond in. Maar ik ben wel beduusd dat zovelen in onze kring het verderfelijke systeem niet onder ogen zien. Het is echt verschrikkelijk wat rome in de geschiedenis heeft gedaan. Het is de macht van de antichrist, dat is voor mij volkomen duidelijk. Rome wil macht en dat staat haaks op de leer van de Bijbel. Kun je de Heere Jezus voorstellen in die prachtige gewaden, die onderhandelde met de machthebbers van deze wereld?
Gelukkig dat Jezus anders is. De totaal andere. Zijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Rome heeft altijd de ware gemeente van Christus vervolgd en heeft gemeend dat zij in plaats van Israël is gekomen.

Mee eens.

De gedachte dat ook de paus nu verantwoording moet afleggen voor de eeuwige God, vervult me met ontzag. Zelfs zij die menen God op aarde te zijn, komen uiteindelijk voor het gericht.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 apr 2005 10:12

waarnemer schreef:Ik boor niemand de grond in. Maar ik ben wel beduusd dat zovelen in onze kring het verderfelijke systeem niet onder ogen zien. Het is echt verschrikkelijk wat rome in de geschiedenis heeft gedaan. Het is de macht van de antichrist, dat is voor mij volkomen duidelijk. Rome wil macht en dat staat haaks op de leer van de Bijbel. Kun je de Heere Jezus voorstellen in die prachtige gewaden, die onderhandelde met de machthebbers van deze wereld?

Ho even, kijk eerst even naar jezelf. In de reformatorische kerken is uiterlijk ook heel belangrijk: zwarte pakken, hoedjes, rokjes, alles wordt in de gaten gehouden als ik het zo hoor. Ik kan nog een heleboel dingen aanwijzen die in die kerken (waar jij waarschijnlijk lid van bent) ook niet kloppen. Maar ik ga je niet uitmaken voor antichrist, dat is een oordeel dat je niet kan en mag maken.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 apr 2005 10:16

Lalage schreef:

Ho even, kijk eerst even naar jezelf. In de reformatorische kerken is uiterlijk ook heel belangrijk: zwarte pakken, hoedjes, rokjes, alles wordt in de gaten gehouden als ik het zo hoor. Ik kan nog een heleboel dingen aanwijzen die in die kerken (waar jij waarschijnlijk lid van bent) ook niet kloppen. Maar ik ga je niet uitmaken voor antichrist, dat is een oordeel dat je niet kan en mag maken.

Ik ben het met jullie beide eens. (kan dat dan ook?)

Uiteraard is 'de gereformeerde reformatorische kerk' niet volmaakt, en moet daar ook de hand in eigen boezem.

Desalniettemin is en blijft 'de roomse kerk' een dwaalleer verkondigen en zal iemand die door God wedergeboren wordt zich in die kerk niet kunnen handhaven. Net zoals die mens zichin sommige 'gereformeerde reformatorische kerken'niet kan handhaven.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 04 apr 2005 10:17

De Paapse mis is door onze voorvaderen nochtans vervloekt, omdat daarin fysiek het offer van Christus wordt herhaald. Het miskennen van Christus' offer lijkt me voldoende reden om de Roomse leer als dwaalleer te bestempelen.

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 04 apr 2005 10:23

Lalage schreef:

d:)b Eindelijk een wijs woord!
Bedshaped

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 apr 2005 10:37

Lalage schreef:Ho even, kijk eerst even naar jezelf. In de reformatorische kerken is uiterlijk ook heel belangrijk: zwarte pakken, hoedjes, rokjes, alles wordt in de gaten gehouden als ik het zo hoor. Ik kan nog een heleboel dingen aanwijzen die in die kerken (waar jij waarschijnlijk lid van bent) ook niet kloppen. Maar ik ga je niet uitmaken voor antichrist, dat is een oordeel dat je niet kan en mag maken.
d:)b Eindelijk een wijs woord![/quote]

Volgens mij mis jij een aantal essentiële punten die worden aangedragen door Waarnemer. Hij trekt een vergelijking tussen de aangenomen leider van de kerk/gemeente en de werkelijke leider van de kerk/gemeente. Ik zie nogal een verschil tussen de Paus en Jezus.

Daarnaast draagt hij in eerdere posting een aantal zaken aan, o.m. de inquisitie. Wanneer niet kan worden uitgesproken dat het vervolgen en doden van christenen het werk van satan is, dan weet ik het ook niet meer.

Zwarte pakken, hoeden etc, dat is slechts cultuurbepaald, en daarom van generlei waarde.

DeeKaa schreef:
d:)b Eindelijk een wijs woord!

Wat vind je nu een wijs woord.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 04 apr 2005 11:01

Ik volg het niet helemaal...
Het lijkt wel alsof de paus hier op handen wordt gedragen...zo was mn eerdere bijdrage ook weer niet bedoeld :?
Ik denk zelf wel dat de paus er echt naast zat met bepaalde dingen, net zoals ik dat van de gehele R-K kerk vindt (denk bijv. aan Maria-verering), en dat hij daarmee een dwaalleraar was.
Maar ja, zelf zijn we ook geen steek beter en oordelen over zijn zielsheil kunnen we al helemaal niet, daarin ben ik het weer niet eens met de mensen die uitdrukkelijk zeggen dat hij naar de hel zou zijn gegaan.
Maar het lijkt wel alsof de paus hier echt tot een groot voorbeeld wordt gemaakt. Ik heb maar een Voorbeeld...
Engaged @ 07-01-2005

Terug naar “Archief”