De Paus is niet meer!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

De Paus is niet meer!

Berichtdoor essieee » 02 apr 2005 20:58

We kunnen stoppen met bidden voor de paus.....hij is niet meer

Zullen we zijn vrienden en geliefden niet vergeten????

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 02 apr 2005 21:02

Ik hoorde het ook net.

Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat. Het was een conservatieve paus, maar is de volgende ook zo, een progressieve paus kan de hele RK veranderen.
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 apr 2005 21:03

Dat hij ruste in vrede.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 02 apr 2005 21:06

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 apr 2005 21:10

Zit net naar een verschrikkelijke discussie te luisteren van de mensen die hier in de kamer zitten. zijn fijn aan het vertellen hoe misleidend die man was, dat hij nu naar de hel is, en dat ze er ook nog geen medelijden mee hebben ook.
Daar wordt ik nou zo verdrietig van!
Hoe zijn jullie ged88 daarover?
Engaged @ 07-01-2005

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 apr 2005 21:23

M@rije schreef:Zit net naar een verschrikkelijke discussie te luisteren van de mensen die hier in de kamer zitten. zijn fijn aan het vertellen hoe misleidend die man was, dat hij nu naar de hel is, en dat ze er ook nog geen medelijden mee hebben ook.

wij kunnen niet oordelen of die man naar de hel of hemel is... God bepaalt dat!!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 apr 2005 21:46

M@rije schreef:Zit net naar een verschrikkelijke discussie te luisteren van de mensen die hier in de kamer zitten. zijn fijn aan het vertellen hoe misleidend die man was, dat hij nu naar de hel is, en dat ze er ook nog geen medelijden mee hebben ook.

ai ai, heb hier maar ff een topic voor geopend in geloof&leven....
zag dit later pas :oops:

ThatsMeThatsRight
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ThatsMeThatsRight » 02 apr 2005 21:47

trijntjejohanna schreef:

wij kunnen niet oordelen of die man naar de hel of hemel is... God bepaalt dat!!

Idd, maar de paus heeft misschien wel meer dan wie momenteel ook zijn leven aan God gewijd. Ik denk dat we in deze tijd, waarin het net zich steeds nauwer sluit om de Christenen, we niet zozeer naar de verschillen maar meer naar de overeenkomsten moeten kijken. We zitten allemaal (protestants en katholiek) in datzelfde net.
We zijn het niet allemaal met elkaar eens, maar ik heb wel diep respect voor de man.
I'm waiting for the crumbs from your table

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 02 apr 2005 22:20

Ik vind dat ontzettend kort door de bocht! Veel mensen weten blijkbaar precies hoe God oordeelt, en hoe jan en piet voor God zal verschijnen. Ik kan me daar ontzettend aan irriteren!
Nee, het laatste waar ik behoefte toe voel is wel gelijk vanuit mijn eigen beperkte blik dit soort analyses op de paus gaan loslaten! Daar walg ik van. Laat ik maar bescheiden blijven, en mijn aandacht meer richten op de dingen die ik wel kan weten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 02 apr 2005 22:43

op het oordelen nagelaten,
is het natuurlijk ook weer aanleiding voor doemprofetie-uitleg...

ben benieuwd hoe er op de volgende paus en zijn houding gereageerd/gespeculeerd gaat worden
When I kneel before You, them I'm defying gravity

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 03 apr 2005 00:17

Wat een sympathie op dit forum voor de paus en dat op een refoforum, dat begrijp ik niet. Ik oordeel niet over deze man, mag ik niet en dat hoeft ook niet. Maar heel dat pauselijke systeem heeft toch niets te maken met de ware godsdienst, dit is toch een systeem van de antichrist.
Wordt wakker en laat je niet meeslepen met alle emoties over een mens die de pretentie had dat hij de plaatsvervanger van Christus was, die zich heilige vader liet noemen, goddelijke eer liet aanleunen. Dit heeft niets te maken met de waarheid zoals die vinden in de bijbel. Trouwens onze HC noent het een vervloekte afgoderij. We kunnen hier geen compromis sluiten met een systeem dat miljoenen oprechte christenen de dood heeft ingejaagd.

Overkill

Berichtdoor Overkill » 03 apr 2005 00:29

Na zo'n 30 jaar met het stervingsproces bezig geweest te zijn is ie eindelijk dood. Wat een verrassing. Nou nou.

André

Berichtdoor André » 03 apr 2005 00:48

waarnemer schreef:Wat een sympathie op dit forum voor de paus en dat op een refoforum, dat begrijp ik niet. Ik oordeel niet over deze man, mag ik niet en dat hoeft ook niet. Maar heel dat pauselijke systeem heeft toch niets te maken met de ware godsdienst, dit is toch een systeem van de antichrist.
Wordt wakker en laat je niet meeslepen met alle emoties over een mens die de pretentie had dat hij de plaatsvervanger van Christus was, die zich heilige vader liet noemen, goddelijke eer liet aanleunen. Dit heeft niets te maken met de waarheid zoals die vinden in de bijbel. Trouwens onze HC noent het een vervloekte afgoderij. We kunnen hier geen compromis sluiten met een systeem dat miljoenen oprechte christenen de dood heeft ingejaagd.
Okay, maar ook hij blijft je naaste/vijand in de leer...........

Riska

Berichtdoor Riska » 03 apr 2005 08:19

Ik behoor tot de ouderen hier op dit forum en heb hem dus heel zijn pontificaat meegemaakt. De paus was een zeer gelovig mens - ik heb begrepen gisteravond dat hij zich tot vlak voor zijn daadwerkelijke overlijden heeft laten voorlezen uit de Bijbel en dat hij vredig is heengegaan.
Hij was een voorbeeld voor velen en deze man gaat zeker weten de wereldgeschiedenis in als de mens die er mede toe heeft bijgedragen, dat de Muur is gevallen. Hij is - achter de schermen en openlijk - de steun en toeverlaat geweest van de Polen die in opstand kwamen tegen de onderdruking van het Russische regime.
Hij was diep gelovig. Aartsconservatief op bepaalde punten - maar zo ken ik ook een heleboel mensen uit de protestantse wereld - en als leider van een kerk ook verplicht om lijnen uit te zetten.
Dat het systeem in de RK dingen kent als "heilige vader" (en dan met een hoofdletter, maar dat krijg ik er niet uit..) is iets waar ik niet in kan meegaan.
Maar ik ken mensen die hem in de ogen gekeken hebben en hij had - hoe je het wendt of keert - charisma en een grote pastorale inslag.

Dat de RK hem er niet toe gedwongen heeft zijn ambt neer te leggen toen zijn gezondheid sterk achteruitging is een schande vanuit de curie.
Het is zaak dat ze dat nu vastleggen in het conclaaf bij de pausverkiezing.

Maar ik denk dat het voor alle christenen - of je het nu met bepaalde dogma's eens bent of niet - zaak is te bidden voor de mensen voor wie dit heengaan een groot verlies is geweest, met name voor de Polen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 03 apr 2005 11:33

Een hoofd vol Bijbelkennis is nog heel wat anders dan een hart vol bewogenheid voor mijn stervende medemens

Terug naar “Archief”