Wisselende stemming/gemoedstoestand

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Wisselende stemming/gemoedstoestand

Berichtdoor André » 01 apr 2005 00:19

Wisselende stemming/gemoedstoestand,

Zijn er onder "ons" ook m/v die hier hinder van ondervinden?
Bijvoorbeeld in de zin van dat je moeilijk iets op termijn kunt afspreken?
Of dat je "per dag" leeft?
Of dat je sterke schommelingen ondervind in je emotionele weerbaarheid?

Ik mag er nu zo'n jaar of 6 aan proberen te wennen/accepteren, misschien zijn er mensen die tips hebben, of gewoon iets willen vertellen over dit onderwerp?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 apr 2005 07:50

Ik kan mijn hele dag of week laten verzieken door iets kleins, zo ook gisteren, had ik rijlessen, en ik kan na 24 lessen nog dat koppelen niet goed onder de knie krijgen, gisteren eerste les draaien op de weg, was een ramp. Toen ik thuis was had ik de neiging om uit het zolderraam te springen, heb liggen huilen van wanhoop, overgegeven zelfs.

En ik was de hele week super goed te pas (twentisme) daar baal ik soms best van. Soms vrees ik dat ik alles verkeerd aanpak, ik laad alle boosheid, verdriet en problemen op en dat knalt er dan vaak in een keer uit, waardoor ik echt veel ups en downs heb..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mystery
Kapitein
Kapitein

Re: Wisselende stemming/gemoedstoestand

Berichtdoor mystery » 01 apr 2005 11:01

André schreef:Wisselende stemming/gemoedstoestand,

Zijn er onder "ons" ook m/v die hier hinder van ondervinden?
Bijvoorbeeld in de zin van dat je moeilijk iets op termijn kunt afspreken?
Of dat je "per dag" leeft?
Of dat je sterke schommelingen ondervind in je emotionele weerbaarheid?

Ik mag er nu zo'n jaar of 6 aan proberen te wennen/accepteren, misschien zijn er mensen die tips hebben, of gewoon iets willen vertellen over dit onderwerp?

Ja, ik heb ook best wel hinder van mijn gemoedstoestand in bepaalde situaties. Maar heb mezelf wel een strategie aangeleerd om mijn gevoel te beinvloeden. Onderzoeken of ik dingen niet dramatiseer en of het wel realistisch is.
Ik ben een best emotioneel persoon, kan snel ergens door geraakt zijn. Daardoor merk ik emotioneel wel sterke schommelingen. Ik weet van mezelf dat ik rustig aan moet doen en niet teveel dingen op één dag moet plannen. SOms ontkom je daar niet aan, maar het maakt me wel 'steviger'.

Kan je er zelf iets van vertellen, André? Waar je precies last van hebt? Welk 'gevaar' je ziet om afspraken te maken op langere termijn?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 01 apr 2005 11:05

Raido schreef:Ik kan mijn hele dag of week laten verzieken door iets kleins, zo ook gisteren, had ik rijlessen, en ik kan na 24 lessen nog dat koppelen niet goed onder de knie krijgen, gisteren eerste les draaien op de weg, was een ramp. Toen ik thuis was had ik de neiging om uit het zolderraam te springen, heb liggen huilen van wanhoop, overgegeven zelfs.

En ik was de hele week super goed te pas (twentisme) daar baal ik soms best van. Soms vrees ik dat ik alles verkeerd aanpak, ik laad alle boosheid, verdriet en problemen op en dat knalt er dan vaak in een keer uit, waardoor ik echt veel ups en downs heb..

Raido, wat mij te binnen schiet als ik jouw verhaal lees: stel jij niet te hoge eisen aan jezelf? In wat je moet kunnen van jezelf?
Je hebt zelf wel door dat je je om iets kleins erg druk kan maken. Hoe kan je dat veranderen?
Als je jezelf, je emoties op laat stapelen, kan je inderdaad om iets kleins heel dramatisch doen. Heb je het door als je ergens boos om bent of verdriet om hebt? Als je dat door hebt, kun je even tijd voor jezelf nemen om deze emotie, gevoelens, eruit te laten komen. Dat kan een hoop schelen, dan stapelt het zich niet op. En dingen uitspreken naar anderen toe, kan heel erg opluchten. Ook al denk je dat het 'stom' is of al lijkt het je moeilijk. Ik hoop dat je hier iets aan hebt..
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 01 apr 2005 11:22

Ik ben ook zo labiel als een vaatdoek.
Stemming kan zo omslaan van het ene uiterste naar het andere.
Je weet het echt nooit bij mij.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 apr 2005 12:02

Ik kan een aantal dingen doen, dat is of stoppen met lessen, lessen in een automaat, uit het dakraam springen (geen optie), die automaat ook niet, ik wil in een gewone auto rijden.

Ik kan wil gewoon niet denken aan dat uurtje lessen in een week, dat lukt vaak wel, denk ik er aan dan ga ik er zo extreem tegen opzien dat ik helemaal op ben na een les en lig ik een avond te huilen.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 01 apr 2005 12:04

AikonGirl schreef:Ik ben ook zo labiel als een vaatdoek.
Stemming kan zo omslaan van het ene uiterste naar het andere.
Je weet het echt nooit bij mij.

Bij mij ook. Soms om de stomste dingen. Gisteren was ik bijv. in een goeie bui, morgen ben ik weer sjagarijnig omdat ik weer aan de lopende band moet ... :D
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

crazysweet

Berichtdoor crazysweet » 01 apr 2005 12:14

hoi,

ik heb er ook wel vaak last van, ik voel me vaak somber en heb dan nergens behoefte aan terwijl ik een paar uur te voren nog heel vrolijk was... ik vind het ook heel lastig om daar mee om te gaan. als er iets kleins of zo maar ook wel als het iets groter is dan beïnvloed het mij direct en word ik wanhopig. en meestal gebeurd het 'savonds als ik in bed lig.. dan lig ik in mn bed te huilen van wanhoop of gewoon omdat ik het niet meer weet of het zie zitten...

groetjes marry

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 01 apr 2005 12:18

ik ben ook niet erg stabiel wat betreft mijn emoties en gevoelens. Soms is dat wel lastig, dan kun je soms gewoon de neiging hebben om te janken terwijl er eigenlijk niks gebeurd, das wel irritant want daar is natuurlijk niet altijd de gelegenheid voor! als je alleen bent is dat niet zo erg, maar anders kan dat natuurlijk niet!
life is fragile, handle with prayer

André

Berichtdoor André » 01 apr 2005 12:23

knufgup schreef:ik ben ook niet erg stabiel wat betreft mijn emoties en gevoelens. Soms is dat wel lastig, dan kun je soms gewoon de neiging hebben om te janken terwijl er eigenlijk niks gebeurd, das wel irritant want daar is natuurlijk niet altijd de gelegenheid voor! als je alleen bent is dat niet zo erg, maar anders kan dat natuurlijk niet!
Pcies dat heb ik ook, als je alleen bent whatever, maar tijdens een gesprek of dat je mee huilt met je eigen kind b.v. is wat minder praktisch dan.

crazysweet

Berichtdoor crazysweet » 01 apr 2005 12:29

idd dat heb ik ook.... meestal probeer ik me dan terug te trekken.. of ik word heel stil..en reageer haast nergens op...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 apr 2005 12:36

Dat heeft denk ik ook met assertiviteit... je moet proberen afstand te bewaren, ik zou graag de psychiatrie in willen (of graag...) maar ik trek die problemen dan te erg aan, dat gaat niets worden. Misschien ga ik criminele gedragspsychologie doen, dan is het een must om je inteleven in een psychopaat of serieverkrachter.

André

Re: Wisselende stemming/gemoedstoestand

Berichtdoor André » 01 apr 2005 12:39

mystery schreef:Kan je er zelf iets van vertellen, André? Waar je precies last van hebt? Welk 'gevaar' je ziet om afspraken te maken op langere termijn?
Nou niet zozeer een gevaar maar als je regelmatig (spannings) hoofdpijn hebt waardoor je ff niet al te veel licht aan je ogen kunt hebben is het wel eens vervelend om mensen teleur te stellen, omdat je b.v. gisteren nog met ze gepraat en gelachen hebt.
De psyichater geeft mij de kwalificatie "minder stabiel/eerder van slag" mee, met de mededeling gezien mijn therapie verleden 2x 9 weken herstellingsoord en 7 weken PAAZ) en mijn leeftijd niet meer zo makkelijk te wijzigen is, reden vooral dat ik in mijn jonge jaren veel en langdurig int ziekenhuis heb gelegen, en dochter hebben die 1 week geleeft heeft en overleden is int AZG, burnout ben geraakt, en gescheiden ben, en een lieve dochter heb die veel in het ziekenhuis komt/ligt, omdat ze een broze botten ziekte heeft.
Tsja, het schijnt dan niet zo gek te zijn dat b.v. de RET die ik 2 keer heb gedaan, dan niet echt meer aanslaat.

Misschien een beetje een chaotisch van de hak op de tak verhaal, maar dan heb je ff een overzichtje 8)

Melody

Berichtdoor Melody » 01 apr 2005 14:58

Ik heb er wel last van, ja, maar als vijftienjarige hormoonfabriek mag dat ook wel :wink: . Soms heb ik zoveel energie dat ik echt drie rondjes moet gaan rennen, zo blij ben ik, en soms ben ik zo depressief en neerslachtig dat ik het liefst ga slapen, dan hoef ik niet te denken.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 01 apr 2005 16:03

ja, ik herken ook wisselende stemmingen. VOlgens mij heeft iedereen dat wel, alleen de een in meerdere maten denk ik dan de ander.

Ik heb het zelf ook regelmatig, alleen is het de ene keer meer dan de andere keer. Dat komt ook net hoe goed ikzelf heb geslapen of wat mijn vorige ervarignen zijn op dat gebied.

Terug naar “Archief”