Daar is ook niks mis mee hoor, het woordje belijden betekent niet voor niets nazeggen en ook de catechismus is zo opgesteld dat kinderen van een jaar of 13 het konden leren en nazeggen. Zo gaat het dus ook bij het bidden.
Moderator: Moderafo's
elbert schreef:Kinderen leren door na te doen.
Daar is ook niks mis mee hoor, het woordje belijden betekent niet voor niets nazeggen en ook de catechismus is zo opgesteld dat kinderen van een jaar of 13 het konden leren en nazeggen. Zo gaat het dus ook bij het bidden.
Marnix schreef:Waarom klinkt Papa (Abba) niet zo eerbiedig? Had je vroeger toen je nog papa tegen je vader zei dan geen respect en eerbied voor je vader?
Of klinkt het niet eerbiedig omdat het niet afstandelijk is... maar een Vader/kind-relatie zo close is? Is dat niet vaak de reden dat mensen dat niet gebruiken... omdat volgens hen een relatie met God toch een beetje afstandelijk hoort te zijn omdat Hij zoveel groter is dan wij?
essieee schreef:Zoals ik al zei geld dit voor mij persoonlijk, ik zeg geen papie omdat ik dat tegenover God en mij zelf niet vind kunnen.
Afstandelijkheid is voor mij geen juiste term..Het heeft voor mij meer te maken met eerbied, respect en de manier van aanspreken. Het zeggen van Heere of Vader geeft bij mij niet aan dat dat afstandelijkheid is maar meer mijn relatie t.o.v. God. De manier van aanspreken bij mijn hangt ook af van hoe ik op dat moment ten opzichte van God sta.
Dat God groter is en de Eerbied en ontzag waard is vind ik zeer terecht...vandaar Heere/ Vader ipv pappie!
Want wij hebben niet ontvangen de Geest ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven; maar wij hebben ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Pappa, Vader!
Raido schreef:Nou dan is Hij voor jou God de Pappa... *zucht* Rabbi Yeshua Bar Abba, staat denk ik toch echt niet voor Meester Jezus, zoon van Pappa, het is inderdaad waar dat abba in het hedendaagse hebreeuws gebruikt wordt voor pappa, daddy of whatever. maar was dat toen ook zo? Gij was vroeger Jij, nu is het meer een veredelde U..
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten