Respect voor God...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 mar 2005 10:27

Kinderen leren door na te doen. :)
Daar is ook niks mis mee hoor, het woordje belijden betekent niet voor niets nazeggen en ook de catechismus is zo opgesteld dat kinderen van een jaar of 13 het konden leren en nazeggen. Zo gaat het dus ook bij het bidden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

joris

Berichtdoor joris » 31 mar 2005 10:30

ik ga mijn kinderen leren dat je vetrouwelijk met God mag omgaan. Wel eerbiedig maar ook vertrouwelijk. Net als je met je eigen ouders omgaat: eerbied voro het gezag, maar tegelijk compleet vertrouwen en je mag best een keer jij zeggen ipv U zeg maar.
Ik hoop dat ze Jezus aannemen als de Heer van hun leven en dat ze door Hem God leren kennen. dat ze vervuld door de Heilige Geest hun leven voor God mogen leven. Dat hoop ik en daar bid ik nu al voor, al heb ik geen kidneren.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 31 mar 2005 10:31

Als ik een kind dat hoor bidden, moet ik gewoon glimlachen en ga ik het niet terecht wijzen, maar goed dat is een andere discussie.
Raido, niemand het het over het voorbeeld wat jij geeft. Dat schiet natuurlijk wel weer verder dan waar we het over hadden.
Maar Abba is pappa, en i kgeloof dat de Hemelse Vader net zo voor mij wil zijn als mijn aardse vader. Net zo dichtbij en eigenlijk nog veel dichter bij. Dus waarom zou i kdan niet deze intiemene dingen mogen zeggen.
Het volmaakte gebed begint toch ook niet voor niks met Onze VADER
Engaged @ 07-01-2005

joepie

Berichtdoor joepie » 31 mar 2005 10:35

elbert schreef:Kinderen leren door na te doen. :)
Daar is ook niks mis mee hoor, het woordje belijden betekent niet voor niets nazeggen en ook de catechismus is zo opgesteld dat kinderen van een jaar of 13 het konden leren en nazeggen. Zo gaat het dus ook bij het bidden.

Dan moet ik toch eens nagaan wie die gedachte van snoepjes bij hun heeft voorgedaan???? Toch de juf zeker :wink: :mrgreen:

Maar Joris, ik ben het met je eens. Je kinderen mogen een vertrouwlijke omgang met God vinden.
Zoals Psalm 25 zegt:

Gods vertrouwlijk omgang vinden,
zielen waar geen vrees in woont,
daar de Heer aan zijn beminden
zijn verbondsgeheimen toont.
Ik houd, ook in tegenspoed,
steeds het oog op God geslagen,
want ik weet dat Hij mijn voet
redt uit alle hinderlagen.

Dat vertrouwen mag je wensen voor je kinderen en God daarom bidden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mar 2005 13:43

Misschien moet je wel een verschil maken tussen het persoonlijk spreken tot God, en het met elkaar spreken over God/het in het openbaar bidden tot God.

In het eerste geval denk ik dat er maar een voorwaarde is: je gebed moet ECHT zijn. Dus geen vrome praat omdat de ds het zo doet, en ook geen gemaakte jovialiteit omdat anderen ook zo bidden. En of je dan spreekt tot "Heere in de hemel" of tot "lieve Vader", dat maakt denk ik niet uit.

Heel anders vind ik het als je met een groep bid. Dan zul je met je bidden een ander niet voor het hoofd moeten stoten. Als je nu weet dat er mensen zijn die moeite hebben met een wat "jovialere" (val NIET over dit woord) aanspreekvorm, gebruik dan gewoon de Bijbelse vorm: "Vader in de hemel" Als mensen daar moeilijk over doen dan moeten ze zich afvragen of ze wel een discipel (=leerling) van de Heere Jezus willen zijn.
Ditzelfde verhaal kun je ook houden bij het met elkaar spreken over God. Ook daarin moet je je beperken tot een Bijbels spreken. Zodat je altijd kan zeggen: daar en daar in de Bijbel staat het zo, dan hoeft ook niemand er meer aanstoot aan te nemen.

joepie

Berichtdoor joepie » 31 mar 2005 13:45

Duidelijk en eens!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 31 mar 2005 15:26

Ik denk dat wanneeer je bid, bidden mag hoe ij dat wel. Realiserend wie je voor je hebt....

De Heere Jezus leerde Zijn kinderen het Onze Vader...pappie???? Het is persoonlijk maaar in mijn oren klinkt dat niet eerbiedig ofso..Wat je verder voor verhaal bid maar je mag eenvoudig bidden....geen ijdel verhaal van woorden.

Dus als je op een eerlijke manier bidt met de juiste intentie is het m.i. nooit verkeerd!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2005 21:19

Waarom klinkt Papa (Abba) niet zo eerbiedig? Had je vroeger toen je nog papa tegen je vader zei dan geen respect en eerbied voor je vader?

Of klinkt het niet eerbiedig omdat het niet afstandelijk is... maar een Vader/kind-relatie zo close is? Is dat niet vaak de reden dat mensen dat niet gebruiken... omdat volgens hen een relatie met God toch een beetje afstandelijk hoort te zijn omdat Hij zoveel groter is dan wij?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 mar 2005 21:31

Nee niet daarom, in de SV staat Abba, voor Vader maar goed :) Waarom geen papa/pappie? omdat ik vind dat je geen kinderachtige relatie met God moet hebben, maar een volwassen relatie
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 31 mar 2005 22:11

Marnix schreef:Waarom klinkt Papa (Abba) niet zo eerbiedig? Had je vroeger toen je nog papa tegen je vader zei dan geen respect en eerbied voor je vader?

Of klinkt het niet eerbiedig omdat het niet afstandelijk is... maar een Vader/kind-relatie zo close is? Is dat niet vaak de reden dat mensen dat niet gebruiken... omdat volgens hen een relatie met God toch een beetje afstandelijk hoort te zijn omdat Hij zoveel groter is dan wij?

Zoals ik al zei geld dit voor mij persoonlijk, ik zeg geen papie omdat ik dat tegenover God en mij zelf niet vind kunnen.

Afstandelijkheid is voor mij geen juiste term..Het heeft voor mij meer te maken met eerbied, respect en de manier van aanspreken. Het zeggen van Heere of Vader geeft bij mij niet aan dat dat afstandelijkheid is maar meer mijn relatie t.o.v. God. De manier van aanspreken bij mijn hangt ook af van hoe ik op dat moment ten opzichte van God sta.
Dat God groter is en de Eerbied en ontzag waard is vind ik zeer terecht...vandaar Heere/ Vader ipv pappie!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 mar 2005 23:07

essieee schreef:Zoals ik al zei geld dit voor mij persoonlijk, ik zeg geen papie omdat ik dat tegenover God en mij zelf niet vind kunnen.

Afstandelijkheid is voor mij geen juiste term..Het heeft voor mij meer te maken met eerbied, respect en de manier van aanspreken. Het zeggen van Heere of Vader geeft bij mij niet aan dat dat afstandelijkheid is maar meer mijn relatie t.o.v. God. De manier van aanspreken bij mijn hangt ook af van hoe ik op dat moment ten opzichte van God sta.
Dat God groter is en de Eerbied en ontzag waard is vind ik zeer terecht...vandaar Heere/ Vader ipv pappie!

Want wij hebben niet ontvangen de Geest ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven; maar wij hebben ontvangen de Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Pappa, Vader!

Mijn Vader in de Hemel is ook mijn Pappa! Als ik Vader zeg voel ik me nog aardig groot. Maar als ik pappa zeg voel ik me een klein kind die de hulp van mijn Pappa nodig heb!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 01 apr 2005 06:22

Ik heb er maar weer eens de dikke van dale bij gehaald.
Nu is het zo dat als ik Papa intyp hij aan geeft dat papa als enige betekend vader.
Als ik Vader intyp komen er dus meer betekenissen.
va·der (de ~ (m.), ~en/~s)
1 man die een of meer kinderen heeft of verwekt heeft => mijn ouwe heer, ouwe, ouweheer, pa, pap, papa, pappie, paps, vake
2 grondlegger => stichter
3 persoon of zaak die om zijn gezag of waardigheid met een vader wordt vergeleken

Va·der (de ~ (m.))
1 God

Duidelijk maakt ook de Dikke van Dale onderscheid en geeft bij papa niet God aan.
Het is ook altijd God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Hij is dus niet God de Pappa.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2005 07:02

joepie schreef:Het is ook altijd God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Hij is dus niet God de Pappa.

abba betekend pappa

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 01 apr 2005 07:13

Nou dan is Hij voor jou God de Pappa... *zucht* Rabbi Yeshua Bar Abba, staat denk ik toch echt niet voor Meester Jezus, zoon van Pappa, het is inderdaad waar dat abba in het hedendaagse hebreeuws gebruikt wordt voor pappa, daddy of whatever. maar was dat toen ook zo? Gij was vroeger Jij, nu is het meer een veredelde U..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 apr 2005 07:35

Raido schreef:Nou dan is Hij voor jou God de Pappa... *zucht* Rabbi Yeshua Bar Abba, staat denk ik toch echt niet voor Meester Jezus, zoon van Pappa, het is inderdaad waar dat abba in het hedendaagse hebreeuws gebruikt wordt voor pappa, daddy of whatever. maar was dat toen ook zo? Gij was vroeger Jij, nu is het meer een veredelde U..

die vergelijking met gij/jij is denk ik niet eerlijk... vanuit de grondtekst mogen we abba vertalen als pappa. dat is met gij/jij/u niet het geval.

Maar wat is er verkeert aan pappa? Daar klinkt toch een kinderlijke eenvoud in door? je volkomen afhankelijk weten van je hemelse Vader.
Ik vindt het een wonder dat God onze Vader in de Hemel ons het woord abba(pappa) leert zeggen.

Wij Zijn geest getuigt met onze geest dat wij kunnen roepen: Pappa, Vader!

Terug naar “Archief”