Het Heilig Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Het Heilig Avondmaal

Berichtdoor Optimatus » 19 mar 2005 23:33

Beste mensen,

Lezend in de Heidelbergse Cathegismus over het Heilig Avondmaal, kwam ik tot een vrij korte, maar inhoudelijk zeer omvangrijke vraag:

Wat precies vieren wij nu met het H. Avondmaal?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 mar 2005 00:04

Ik kan alleen mijn beleving en mening geven

Voor mij is het een denken aan, gemeenschap hebben met Christus. . Ook herrinerd het je aan het feit dat Christus voor je zonden gestorven is.
De verlossing, want in het 'systeem' ellende, verlossing en dankbaarheid, valt het onder de verlossing.
Ook zie ik het in het licht van de laatste paasmaaltijd.
Wat ik zo mooi vind staat verwoordt in de liturgie,Hij voor mij daar ik anders de eeuwige dood sterven zou...

Hier ff wat gedachten van mij..zonder dogmatisch te zijn hoop ik. Lees ook het formulier van het Heilig avondmaal, erg verhelderend vind ik.....

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 20 mar 2005 00:10

essieee schreef:Ik kan alleen mijn beleving en mening geven

Voor mij is het een denken aan, gemeenschap hebben met Christus. . Ook herrinerd het je aan het feit dat Christus voor je zonden gestorven is.
De verlossing, want in het 'systeem' ellende, verlossing en dankbaarheid, valt het onder de verlossing.
Ook zie ik het in het licht van de laatste paasmaaltijd.
Wat ik zo mooi vind staat verwoordt in de liturgie,Hij voor mij daar ik anders de eeuwige dood sterven zou...

Hier ff wat gedachten van mij..zonder dogmatisch te zijn hoop ik. Lees ook het formulier van het Heilig avondmaal, erg verhelderend vind ik.....

Wat ik ook heel treffend is dat de Heere Jezus zegt:
*Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkomdigt de Dood des Heere totdat Hij komt ( 1kor.11)
*...die eten en drinken zichzelf een oordeel......(zie 1 kor 11;28 en 10;19 t/m 22)

Daar in ligt voor mij ook dat het geen vanzelfsprekende zaak is om aan te gaan, maar dat het ook een oordeel is wanneer je afbliijft...
Moeliijk en intiem punt!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 mar 2005 00:56

Ik ga eens een stuk hierover quoten van de opsteller van de H.C. Ursinus zelf. Hij zegt in zijn Schatboek over de HC o.a. het volgende over het H.A.:
"Het eten des Lichaams en drinken des Bloeds Christi is niet lichamelijk maar geestelijk en vervat in zich:
1. dat wij geloven dat Christus voor ons geleden heeft en gestorven is.
2. dat wij door het geloof vergeving der zonden en het eeuwige leven ontvangen.
3. dat wij met Christus verenigd worden door den H. Geest, Die in Christus en in ons woont.
4. dat wij door denzelven Geest levendig gemaakt worden.

Eerstelijk betekent het Lichaam Christi eten en Zijn Bloed drinken, het ganse lijden en den dood Christi met vast betrouwen des harten aannemen en daardoor vergeving der zonden en het eeuwige leven te verkrijgen. Met welke woorden uitgedrukt wordt:
1. de manier hoe Christus vlees gegeten en Zijn bloed gedronken wordt, nl. door het geloof.
2. wat profijt de gelovigen daardoor toekomt, nl. de vergeving der zonden en het eeuwige leven.

Dat Christus lichaam en bloed door het geloof gegeten en gedronken wordt, leert Christus in Joh. 6:35; "Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten".
Idem zoals Hij gezegd heeft in vers 47; "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: die in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven. En daarna in vers 54:
"Die Mijn vlees eet en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven".

Alwaar men uitdrukkelijk ziet dat Christus Zelf het eten Zijns lichaams en drinken Zijns bloed uitlegt, tot Hem te komen en in Hem te geloven".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 20 mar 2005 01:49

Ik gedenk dan het lijden en sterven van mijn Middelaar Jezus, Hij die voor mij heeft geleden zodat ik van al mijn zonden verlost kon worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2005 23:58

Inderdaad, dat Jezus stierf voor onze zonden. Dat herdenk je... en dat Jezus je daardoor verlost van de slavernij van de zonde, dat vier je.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joris

Berichtdoor joris » 24 mar 2005 22:02

avondmaal: dat Jezus de weg vrij heeft gemaakt naar de vader toe voor iederen die dat wil aannemen. En dat ik als ik spijt heb van mijn zonden weer bepaald mag worden bij het feit van Goede Vrijdag. En dt ik dus mag nadenken dat Jezus voor mij aan het kruis is gestroeven en de dood heeft overwonnen.
Avondmaal is voor mij steeds weer een nieuwe start.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mar 2005 22:51

mag ik er nog een vraag bijstellen? :wink:

Wanneer besloot je voor het eerst aan het avondmaal te gaan en waarom toen?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 mar 2005 23:00

Witte donderdag 1998, een paar dagen voor mijn belijdenis.
Omdat ik mij genodigd voelde door mijn Heer en Heiland.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2005 10:53

een paar dagen vóór je belijdenis???? [-X [-X [-X

;) :roll:

Ik ben na mijn belijdenis aan eht avondmaal gegaan... ik wilde wel eerder maar dat was niet volgens de kerkregels.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

brammetje
Mineur
Mineur

Re: Het Heilig Avondmaal

Berichtdoor brammetje » 04 apr 2005 18:05

Optimatus schreef:Beste mensen,

Lezend in de Heidelbergse Cathegismus over het Heilig Avondmaal, kwam ik tot een vrij korte, maar inhoudelijk zeer omvangrijke vraag:

Wat precies vieren wij nu met het H. Avondmaal?

Is Het Heilig avondmaal . of Maaltijd houden
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 04 apr 2005 20:39

brammetje schreef:Is Het Heilig avondmaal . of Maaltijd houden

ik denk dat ooit de stukjes brood en het samen uit 1 beker drinken praktischer is geworden...

maar lezende in de bijbel lijkt het inderdaad op een echte gezamelijke maaltijd ('s avonds) waarbij dan het samen deel hebben aan zijn lijden en sterven herdacht wordt

of is dat een gewoon avondmaal ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 04 apr 2005 20:46

spacy schreef:
brammetje schreef:Is Het Heilig avondmaal . of Maaltijd houden

ik denk dat ooit de stukjes brood en het samen uit 1 beker drinken praktischer is geworden...

maar lezende in de bijbel lijkt het inderdaad op een echte gezamelijke maaltijd ('s avonds) waarbij dan het samen deel hebben aan zijn lijden en sterven herdacht wordt

of is dat een gewoon avondmaal ?

Ik denk nu aan Openbaring 3:20 -->
Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij.

Deze 'avondmaal' in deze tekst mag ook vervangen worden door een eetmaaltijd (HSV vertaalt eten). Dus in niet alle contexten is het duidelijk waar het Avondmaal voor staat. Wel is duidelijk dat het Heilig Avondmaal gaat om het herdenken van Christus, maar in Paulus tijd ging dat op de manier dat iedereen eten meebracht, de rijken het meeste, en vervolgens iedereen van dat eten ging eten.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 04 apr 2005 23:11

Avondmaal:
Een maaltijd waarin je denkt aan wat Christus wel niet allemaal heeft geleden voor ons, maar niet alleen denken, maar het ook echt op je in laten werken. Dat doe je dan in gemeenschap met de mede-gelovigen, en dan wordt het een maaltijd van de liefde, omdat je allemaal ziet op het Lam!
Laatst gewijzigd door Gercoo op 04 apr 2005 23:18, 3 keer totaal gewijzigd.

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 04 apr 2005 23:12

essieee schreef:*...die eten en drinken zichzelf een oordeel......(zie 1 kor 11;28 en 10;19 t/m 22)

Daar in ligt voor mij ook dat het geen vanzelfsprekende zaak is om aan te gaan, maar dat het ook een oordeel is wanneer je afbliijft...
Moeliijk en intiem punt!

Ik vond dit altijd heel eng als ik dit hoorde, op school hebben wij het behandelt en de godsdienstleraar zei toen dat veel mensen het formulier verkeerd lezen, ze lezen 'HET' oordeel' de verdoemenis dus(brrr wat een verschrikkelijk woord) Maar er staat 'EEN' oordeel' wat dat oordeel dan precies is weet ik niet maar dat zou dan iets kunnen zijn van wroeging achteraf, of dat je niet de Geest in je voelt tijdens het Heilig Avondmaal.

Terug naar “Archief”