Beste mensen,
Lezend in de Heidelbergse Cathegismus over het Heilig Avondmaal, kwam ik tot een vrij korte, maar inhoudelijk zeer omvangrijke vraag:
Wat precies vieren wij nu met het H. Avondmaal?
Moderator: Moderafo's
essieee schreef:Ik kan alleen mijn beleving en mening geven
Voor mij is het een denken aan, gemeenschap hebben met Christus. . Ook herrinerd het je aan het feit dat Christus voor je zonden gestorven is.
De verlossing, want in het 'systeem' ellende, verlossing en dankbaarheid, valt het onder de verlossing.
Ook zie ik het in het licht van de laatste paasmaaltijd.
Wat ik zo mooi vind staat verwoordt in de liturgie,Hij voor mij daar ik anders de eeuwige dood sterven zou...
Hier ff wat gedachten van mij..zonder dogmatisch te zijn hoop ik. Lees ook het formulier van het Heilig avondmaal, erg verhelderend vind ik.....
Optimatus schreef:Beste mensen,
Lezend in de Heidelbergse Cathegismus over het Heilig Avondmaal, kwam ik tot een vrij korte, maar inhoudelijk zeer omvangrijke vraag:
Wat precies vieren wij nu met het H. Avondmaal?
brammetje schreef:Is Het Heilig avondmaal . of Maaltijd houden
spacy schreef:brammetje schreef:Is Het Heilig avondmaal . of Maaltijd houden
ik denk dat ooit de stukjes brood en het samen uit 1 beker drinken praktischer is geworden...
maar lezende in de bijbel lijkt het inderdaad op een echte gezamelijke maaltijd ('s avonds) waarbij dan het samen deel hebben aan zijn lijden en sterven herdacht wordt
of is dat een gewoon avondmaal ?
essieee schreef:*...die eten en drinken zichzelf een oordeel......(zie 1 kor 11;28 en 10;19 t/m 22)
Daar in ligt voor mij ook dat het geen vanzelfsprekende zaak is om aan te gaan, maar dat het ook een oordeel is wanneer je afbliijft...
Moeliijk en intiem punt!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten