Ik zou willen dat ik kon zeggen dat dit niet genoemt is, maar het is zeker genoemt en nog wel vlak voor de doop van de kinderen van die ouders. De dominee haalde alleen aan dat iedereen zondig ter wereld komt en zich moet bekeren zoals dat in het eerste deel van het formulier dat ook door de rest van de ger. kerken wordt gelezen trouwens, maar voor de rest (de beloften) liet ie alles liggen. Want zoals gezegt worden die beloften pas bij de bekering vervult.
Vanwege de tegenstrijdige praktijk gingen vele uitleggers en verklaarders van ons doopsformulier over om het accent te verleggen: zij leerden dat de doop voorwerpelijk al de beloften van het genadeverbond verzegeld en persoonlijk, onderwerpelijk alleen de uitverkoren kinderen. Zij leerden dus niet langer dat dit gedoopte kind verzegeld wordt, zoals het formulier schrijft, maar de gedoopten die in hun leven overgaan in het genadeverbond, die worden verzegeld. En zó wordt het nu al eeuwen geleerd en zó wordt er ook op geantwoord door de ouders. En in de huidige samenstelling van onze Reformatorische kerken is het ook niet anders mogelijk." (einde citaat)
En misschien zitten de ref. kerken (ger. gem. enzo) al eeuwen fout daarmee. Ze schermen altijd dat ze zich aan de oorspronkelijke bedoelingen vasthouden, maar nog oorspronkelijker was de oorspronkelijke (wat oorspronkelijk allemaal) doopsformulier en zijn inhoud, waar men nu dus al enkele eeuwen aan voorbij gaat. Ik vind dit verwerpelijk en deze laatste quote maakt die citaat toch heel aannemelijk?
Ik snap nu waarom men zo over de doop denkt. Men wijkt dus al enkele eeuwen af van de oorspronkelijke doopsinstelling. Net als andere opvattingen van de Ger. Gem.. Neem nou belijdenis. Het is noodzakelijk dat je een geloofsband hebt met God, maar omdat we niet kunnen eisen dat je bekeert bent, mag je ook belijdenis doen van de kerk. Waar is die belijdenis dan voor nodig? Het is zelfs zo dat de Ger. Gem. het oorspronkelijke belijdenisformulier niet meer tussen de andere formulieren heeft staan. Maar als ik me niet vergis staat er nu nog steeds in dat in de kop staat dat de belijdenis het doel heeft om toegang tot het avondmaal te krijgen.
Sorry dat ik zo fel ben... Ik wordt hier alleen zo moe van, maar toch moet ik kiezen voor een kerk met de ger. gem. als enige keuze...