BEU

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 28 mar 2005 19:24

Ik ben blij dat ik in de kerk helemaal niet moet.
Ik ben blij dat ik zoveel mag, en dat ik niet alles meer wil.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 mar 2005 19:26

PeterD schreef:Ik ben blij dat ik in de kerk helemaal niet moet.

heb je het tegen mij? of tegen javaca?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 28 mar 2005 19:34

Yael schreef:
PeterD schreef:Ik ben blij dat ik in de kerk helemaal niet moet.

heb je het tegen mij? of tegen javaca?

Tegen iedereen die het leest...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: BEU

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2005 20:13

gurl schreef:
Javaca schreef:

Code: Selecteer alles

Herkent iemand dit? Wat zal ik doen?
Het vaste stramien, de beknotting. Het voelt zo benauwend. Ik ben dat zo verschrikkelijk zat. Alles wat ik wil is vrijheid en rust.
Een andere kerk zoeken heb ik de moed en puf niet voor. Het is me te veel gedoe.

Ja ik herken dit zeker. Ik ga niet meer naar een kerk en als ik in een kerk kom (toevallig vanochtend nog) dan voelt het gelijk al weer helemaal beklemmend enzo. Ik kan niet voor jou zeggen wat je moet doen maar ik denk dat het wel heel belangrijk is om contact te hebben met medegelovigen, samen te bidden enz. Dus ik weet niet of je christelijke vrienden hebt ofzo? Maar als je die hebt kun je misschien met een paar vrienden een keer in week bij elkaar komen ofzo. Maar ik zou er gewoon voor bidden en God vragen wat Hij wil dat je doet. Misschien gewoon een tijdje een break nemen van de kerk en over een jaar ofzo weer een kerk zoeken. Vraag gewoon aan God wat Hij wil dat je doet.

Waarom voelt het dan beklemmend?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mar 2005 20:19

Het is natuurlijk puur slecht om een nummer te quoten van een bijna dominee Axle Rose genaamd, ik ken het heel goed, en ik luisterde toen

Mama take this badge from me,
I can't use it any more,
It's getting dark, too dark to see,
I'm feelin like I'm knocking on heaven's door.

Knock, knock knocking on heaven's door.

Mama put my guns in the ground,
I can't shoot them any more,
That long cold black cloud is coming down,

Knock, knock knocking on heaven's door, ooh yeah

en het was en bleef stil in huize Raido, toch bleef ik... voor jou javaca er zijn kerken waar ze geen psalmen op jammerende orgeltjes spelen en daarbij, net als mij, probeer naar het innerlijke te kijken, richt je op God niet op de 'kerk' die claimd de ware te zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2005 20:52

Okeej tijd voor een stelling:

Als je een dergelijke visie op je kerk hebt kun je beter naar een andere kerk gaan zoeken dan er met tegenzin blijven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 28 mar 2005 20:53

Ik ben er niet zo voor om zomaar van kerk te gaan wisselen. Dus ben ik voorlopig tegen de stelling. Maar het lijkt me verstandig het eerst eens met God eens te worden...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 mar 2005 21:00

God zet je niet voor niets in een kerk dat is een maar tegen je zin in de kerk zitten is ook niet bevordelijk voor je bekering. Maar een kerk zonder orgel, maar met snoeiende gitaren vind je niet snel
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 28 mar 2005 21:09

Marnix schreef:Okeej tijd voor een stelling:

Als je een dergelijke visie op je kerk hebt kun je beter naar een andere kerk gaan zoeken dan er met tegenzin blijven.

Tegenstelling:

Wanneer je hart niet wil, is er in elke kerk wel iets te vinden waarop je dermate hard kunt foeteren, dat je zelf ook gaat geloven dat het er werkelijk niet pluis is.

Pak de wortel aan; doe niet aan symptoombestrijding.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mar 2005 21:24

yvonne schreef:dat herken ik ja...
ik ga alleen nog met "speciale" dagen naar de kerk en voorde rest doe ik het in God geloven gewoon thuis.
ik bedoel waarom zou je naar de kerk gaan om te bidden, dat kan toch ook gewooon in je eigen huis?
en naja... zingen wat maakt het uit als je wel of niet zingt?

naja, en wat maakt het eigenlijk ook uit of je bidt, en naja, wat doet het er eigenlijk nog toe of je in God gelooft, en naja....
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 29 mar 2005 00:13

Raido schreef:Het is natuurlijk puur slecht om een nummer te quoten van een bijna dominee Axle Rose genaamd, ik ken het heel goed, en ik luisterde toen

Mama take this badge from me,
I can't use it any more,
It's getting dark, too dark to see,

Mama put my guns in the ground,
I can't shoot them any more,
That long cold black cloud is coming down,

Knock, knock knocking on heaven's door, ooh yeah

en het was en bleef stil in huize Raido, toch bleef ik... voor jou javaca er zijn kerken waar ze geen psalmen op jammerende orgeltjes spelen en daarbij, net als mij, probeer naar het innerlijke te kijken, richt je op God niet op de 'kerk' die claimd de ware te zijn.

Dit is van onze bijna-dominee Bob Dylan. Een van de meest geniale en invloedrijke muzikanten van de afgelopen 50 jaar.

Ik weet dat er kerken zijn waar ze niet op jammerende orgeltjes spelen, zit zelf nl ook in een gospel+rockband en we spelen dit nummer ook (leuk bij het soundchecken in de kerk, net als "Sympathy for the devil" :P).

Het hele gebeuren van de kerk is me gewoon even te veel. De verplichting er naar toe te gaan, deelname aan verschillende vormen van jeugd- en vrijwilligerswerk, het voelt zo claimend.
Ik wil er gewoon even tussenuit, even niet dat gezeur aan m'n hoofd. Er zijn andere dingen die ook veel energie kosten. Vaak pieker ik nachtenlang door, en doordeweeks ga ik laat naar bed en vroeg weer op. Ook werk ik op zaterdag en is er 'savonds vaak nog jeugdwerk waar ik aan mee doe (halfomhalf verplicht door m'n ouders) of ga ik soms uit met vrienden. Zondagochtend ben ik m'n bed niet uit te branden. Ik heb vaak zitten slapen in de kerk, met m'n gedachten bij de preek blijven lukt niet.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2005 00:35

Javaca schreef:Dit is van onze bijna-dominee Bob Dylan. Een van de meest geniale en invloedrijke muzikanten van de afgelopen 50 jaar.

Ik weet dat er kerken zijn waar ze niet op jammerende orgeltjes spelen, zit zelf nl ook in een gospel+rockband en we spelen dit nummer ook (leuk bij het soundchecken in de kerk, net als "Sympathy for the devil" :P).

Inderdaad, onvergeeflijk Raido. :P Sympathy for the Devil is overigens ook helemaal niet het devil-worshippende nummer waar de Vreugdenhil/Schimmel-clan het graag voor houdt.. Aardig moment op de Rattle&Hum-video van U2 ook: als Bono midden in Bad 'Pleased to meet you' begint te zingen.. :)

Maar ik dwaal af geloof ik. :P Dat claimende, daar kan ik me wel iets bij voorstellen ja. Veel mensen is er alles aan gelegen als je maar bij (hun) kerk blijft, verder lijkt het er allemaal weinig toe te doen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2005 00:41

Night schreef:
Marnix schreef:Okeej tijd voor een stelling:

Tegenstelling:

Wanneer je hart niet wil, is er in elke kerk wel iets te vinden waarop je dermate hard kunt foeteren, dat je zelf ook gaat geloven dat het er werkelijk niet pluis is.

Pak de wortel aan; doe niet aan symptoombestrijding.

Kortom, alles bij de persoon zelf leggen, aan de kerk kan het nooit liggen :) Misschien zitten mensen niet in de goede kerk dan? Of is dat helemaal niet mogelijk? (en zeg niet te snel: Jawel maar in mijn kerk niet)

Je hebt gelijk met je tegenstelling... Maar kan het ook zijn dat je je ergens niet thuisvoelt en er niet met plezier heengaat zonder dat dit je eigen schuld is? Is van kerk wisselen altijd maar "symptoonbestrijding?" Moet je je als christen maar in elke kerk thuisvoelen en zo niet, dit je eigen schuld zijn?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2005 00:44

Marnix schreef:Moet je je als christen maar in elke kerk thuisvoelen en zo niet, dit je eigen schuld zijn?

Niet in elke kerk, maar vooral wel in de kerk waar je al in zit. Volgens je gemeenteleden. :roll:

Terug naar “Archief”