Roken voor de kerkdeur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 28 mar 2005 13:03

Ik vind roken ook niet kunnen...je verpest gewoon je lichaam, maar ja..de meesten kunnen niet lezen ofzo...of ze geloven allemaal niet wat op die pakjes staat...maar ik zou dr doodsbang van worden.... :?

Ja...ik heb makkelijk praten...heb nog nooit van mn leven een trekje genomen!!! 8)
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 28 mar 2005 13:34

Aragorn schreef:
Gercoo schreef:PS3 Je kunt best zeggen dat rokers zelfmoordenaars zijn, dat staat ook op het pakje"Roken is dodelijk" maar uitlaatgassen kunne ook dodelijk zijn.

Hm, volgens mij kun je het dan ook helemaal niet zeggen. Een zelfmoordenaar is iemand die zichzelf bewust van het leven beroofd; bij roken [i]kan[/i] het slechts een onbedoeld gevolg zijn.

Het kan ja, het gebeurt ook heel vaak, ga maar eens op de longafdeling kijken. 90% rokers. Natuurlijk weet jij nog een verhaaltje van een mannetje die 100 ermee is geworden, maar er zijn ook vele anderen die geen 100 werden en waar roken duidelijk de vervroegde doodsoorzaak was.

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 28 mar 2005 14:01

MissF schreef:
Perpetua schreef:Waarom roken niet veroordelen?

Het meest ergerlijke vind ik nog dat veel mensen die roken hun peuk zomaar op de straat gooien. :x
Ik schaam :oops: me er gewoon voor! Ook als ik bij ons op het kerkplein loop.

Roken verpest je stem, en daarom alleen al zal ik nooit iets roken!

Ik vind het zeker niet christelijk als je rookt. Mijn vader zegt altijd: een echte christen rookt niet. Een christen die rookt kan wel een christen zijn, maar op het moment dat hij/zij rookt is hij/zij even christen-af...

Hm...ben ik het absoluut niet mee eens!
Je moet mensen nooit veroordelen, laat dat alsjeblieft aan God Zelf over!
En rokers kunnen best christen zijn...
Wil jij beweren dat jij (als christen) nooit eens te weinig beweegt, of snoepjes eet (is ook niet goed voor je hoor!) of te weinig slaapt enz.???
Veroordeel mensen pas als jij perfect bent....niet eerder, denk ik altijd maar :D

Maargoed, dat betekent niet dat roken goed is hoor, absoluut niet, maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat je dan 'even' christen af bent. Als Jezus op dat moment terug komt, zeg je dus eigenlijk dat diegene dan niet bij Hem kan komen omdat hij of zij dan even geen christen is? Dat vind ik onzin! ;)

Ik veroordeel geen mensen (dat wil ik ook niet), ik veroordeel bepaald gedrag, namelijk roken!!! Het 6e gebod is daar heel duidelijk in, wat al eerder hier aangehaald is.

Op het moment dat je zonde doet, doe je de naam christen oneer aan. Dat bedoel ik met eigenlijk met even christen-af zijn. Vroeger wist men nog niet dat roken schadelijk was. Maar nu weet iedereen dat, het staat zelfs koeiegroot op het pakje. Dan ben je toch wel heel vaag bezig als je toch perse wil roken? Waarom rookt men eigenlijk? Dit vraag ik wel eens aan rokers, en die schutteren dan een btje. Ja, vinden ze lekker. Maar ze weten wel dat het schadelijk is. Waarom rook je dan nog...???

Ik vind dat je als christen goed voor je lichaam moet zorgen. Ook wat betreft nachtrust, snoepen, en bewegen. Te is nooit goed. Nogmaals, ik veroordeel geen mensen, maar gedrag. Vaak moet ik mijn eigen gedrag ook veroordeelen: 'Perpetua, wat heb je nu weer gedaan...'

André

Berichtdoor André » 28 mar 2005 14:14

Om over na te denken....

Zomaar wat willekeurige "zonden" op een rij.....

Echtscheiding
Roken
Liegen
Stelen

Welke is het ergst?
Zal God in staat zijn ze alle 4 te vergeven?
Waarom hebben wij als mensen de neiging om de 1 erger te vinden dan de ander?

Melody

Berichtdoor Melody » 28 mar 2005 14:23

Zijn er uberhaupt ergere en minder erge zonden?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mar 2005 14:26

elke zonde is erg!

Ik ben tegen roken! Waarom? Omdat je lichaam de tempel van de Heilige Geest is en die loop je dan moetwillig te vernielen! Daarbij beschadig je niet alleen je eigen lichaam maar ook die van de mensen om je heen.
Ik vind het al helemaal niet kunnen om precies bij een (kerk) deur te gaan staan roken. Mijn zusje heeft astma en zodra zij naar buiten loopt krijgt ze het gelijk benauwd door degenen die bij de deur staan te roken! Bedenk wel dat mensen met astma door de rook kunnen overlijden!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Melody

Berichtdoor Melody » 28 mar 2005 14:40

Gerdien B. schreef:elke zonde is erg!

Ik ben tegen roken! Waarom? Omdat je lichaam de tempel van de Heilige Geest is en die loop je dan moetwillig te vernielen! Daarbij beschadig je niet alleen je eigen lichaam maar ook die van de mensen om je heen.
Ik vind het al helemaal niet kunnen om precies bij een (kerk) deur te gaan staan roken. Mijn zusje heeft astma en zodra zij naar buiten loopt krijgt ze het gelijk benauwd door degenen die bij de deur staan te roken! Bedenk wel dat mensen met astma door de rook kunnen overlijden!

Niet alleen mensen met astma, iedereen kan longkanker krijgen door meeroken. Mijn halve familie heeft astma en het is elke zondag weer een challenge om zonder te stikken de kerk in en uit te komen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mar 2005 14:44

Melody schreef:

Niet alleen mensen met astma, iedereen kan longkanker krijgen door meeroken. Mijn halve familie heeft astma en het is elke zondag weer een challenge om zonder te stikken de kerk in en uit te komen.

Wat is een challenge?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 28 mar 2005 14:45

over roken na/voor de kerk? ik hou er niet zo van als mensen al onder de dienst hun shaggy zitten te draaien of in het voorportaaltje hun sigaret al aansteken.. maar ik vind het prima dat mensen na de dienst na staan te praten, en dat men daar dan een sigret bij opstaakt: prima!

maar ga inderdaad niet vlak voor de deur staan..

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 mar 2005 14:51

fraternoster schreef:
Ik vind dat men roken censurabel moet stellen. Iedereen weet dat het ten diepste zelfmoord is, daarenboven nog eens gruwelijk asociaal. Dat is niet te verenigen met christenzijn.

Nou, dan is drinken, uitbundig eten, het eten van conserveringsstoffen en chemische producten, dansen en uitgaan ook niet te verenigen met Christenzijn.
Volgens mij mag je best af en toe een sigaretje als je je daar lekker bij voelt. Maar wel buitenshuis, zodat mensen geen last hebben van rook in huis, ook niet je eigen huis.

Melody

Berichtdoor Melody » 28 mar 2005 17:08

Het verschil tussen roken en drinken & vet eten & dergelijke is dat roken ALTIJD schadelijk is en drinken & vet eten & dergelijke NIET.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 mar 2005 18:38

De aanhaling van de zonde van David, en dat hij een man naar Gods hart was, kwam omdat David oprecht berouw had van zijn zonde en die ook bij God beleed.
Mensen die roken zijn in dat opzicht dus gelijk aan David als ze hun zonde inzien. Maar daar ontbreekt het nogal vaak aan. Veel rokende mensen vinden het in het geheel geen zonde. En zullen ook niet de moeite nemen om hun zonde dus te belijden en uit hun leven weg te doen.

Dan het altaar waarop gerookt werd, was van geheel andere orde dan de sigaret die er nu gerookt wordt.

Of de ene zonde groter is dan de andere? Volgens mij is daar al eens een topic over geweest. Ik denk dat zonde, zonde is. Voor elke zonde moet je vergeving vragen en krijgen. Het offer van Christus moest voor de ene zonde niet groter zijn dan voor de andere.

Ik denk dat roken zonde tegen een aantal van Gods geboden is.
Zonde tegen de naaste liefde.
Zonde tegen het gebod van geen andere goden naast God mogen hebben.
Zonde tegen het gebod van niet mogen doodslaan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 mar 2005 19:38

jas schreef:
Melody schreef:

Wat is een challenge?

Volgens mij is dat het engelse woord voor 'uitdaging'.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 mar 2005 19:53

Melody schreef:
jas schreef:
Melody schreef:Als antirookkruisridder bewijs je ook je medemens een dienst. Ga eens praten met al die mensen die een verschrikkelijke last hebben van dat gerook in hun omgeving.

Ik ben tegen roken maar je bewijst mij hier absoluut geen dienst mee. In elk geval niet uit theologisch oogmerk.

Ik doel hiermee op de mensen die grote last hebben (sigaretten)rook in verband met astma, COPD, enz. het zou fijn zijn als zij ook gewoon de kerk in konden komen.

Flauwe reactie........Als rokers een overlast probleem worden waardoor mensen niet meer in de kerk zouden komen.....bestaat er ook nog iets zoals praten.....

Ik weet dat dit gepraat van mij als roker vechten tegen de bierkaai is maar ik ben het gekat op rokers zo zat..... (als ik naar mezelf kijk wanneer ik ben begonnen met roken......geen goed praten maar oordeeel niet zo makkelijk)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mar 2005 20:42

essieee schreef:Flauwe reactie........Als rokers een overlast probleem worden waardoor mensen niet meer in de kerk zouden komen.....bestaat er ook nog iets zoals praten.....

Ik weet dat dit gepraat van mij als roker vechten tegen de bierkaai is maar ik ben het gekat op rokers zo zat..... (als ik naar mezelf kijk wanneer ik ben begonnen met roken......geen goed praten maar oordeeel niet zo makkelijk)

essieee, ik weet heel goed dat sommige mensen niet zijn begonnen om stoer te doen!

Ik weet ook dat praten niet altijd helpt!
We zitten allebei op een koor. Elke keer staan er lui van het koor bij de deur te roken! Vaak zelfs net in het halletje. Elke keer als we na afloop door het halletje gaan slaat het bij haar mega op haarr longen! Maar ook bij mij terwijl ik gezonde longen heb! Ik heb dit al zo vaak aangekaart. Maar ze blijven het doen!
het gaat hier echt niet om 1 persoon maar om meerdere. Het is echt geen voorvalletje. Zo loopt ze er heel vaak tegen aan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”