Roken voor de kerkdeur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 28 mar 2005 07:17

jas schreef:Gelovige: zeg ouderling, cigaretten zijn eigenlijk ook afgoden.
Ouderling: jazeker, daarom verbrand ik ze ook.

:mrgreen: Wat wil je er mee zeggen?
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 28 mar 2005 07:19

jas schreef:
Happy One schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
Gercoo schreef:PS3 Je kunt best zeggen dat rokers zelfmoordenaars zijn, dat staat ook op het pakje"Roken is dodelijk" maar uitlaatgassen kunne ook dodelijk zijn.

Hm, volgens mij kun je het dan ook helemaal niet zeggen. Een zelfmoordenaar is iemand die zichzelf bewust van het leven beroofd; bij roken kan het slechts een onbedoeld gevolg zijn.

Zo is dat.

O ja? Wel eens de door jou zo hooggeachte Catechismus gelezen bij de uitleg van Zondag 40 over het 6e gebod?
Daar luidt het antwoord op de vraag: wat eist God in het 6e gebod? 'ook mijzelven niet kweste of moedwillig in gevaar begeven'.
Wil je nu echt zeggen dat je dat met roken niet doet?
Ga nu niet zonde goed praten maar confirmeer je aan de Bijbel en onze vaderen en noem zonde in elk geval zonde!

Drink jij wel eens alcohol?

Hoezo? Als je het perse wilt weten, af en toe een glaasje wijn :) . Aantoonbaar goed :D . Voor de rest nauwelijks.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 28 mar 2005 07:23

Jas schreef:Ik praat zonde helemaal niet goed. Ik vind roken niet direct zonde, net zomin als snoepen of eten. Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Jij dus.

Waar slaat dit op? Ik werp helemaal geen steen. Alleen vind ik wel dat zonde als zonde benoemd moet worden.
De vergelijking met snoepen en eten gaat volledig mank. Maar je bent intilligent genoeg omdat zonder onderbouwing van mij te snappen :)
Nogmaals, ik snap niets van jouw stelligheid op heel veel andere dingen die veel minder duidelijk liggen. Dus over die eerste steen gesproken....

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 28 mar 2005 07:27

Aragorn schreef:
Happy One schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
Gercoo schreef:PS3 Je kunt best zeggen dat rokers zelfmoordenaars zijn, dat staat ook op het pakje"Roken is dodelijk" maar uitlaatgassen kunne ook dodelijk zijn.

Hm, volgens mij kun je het dan ook helemaal niet zeggen. Een zelfmoordenaar is iemand die zichzelf bewust van het leven beroofd; bij roken kan het slechts een onbedoeld gevolg zijn.

Zo is dat.

O ja? Wel eens de door jou zo hooggeachte Catechismus gelezen bij de uitleg van Zondag 40 over het 6e gebod?
Daar luidt het antwoord op de vraag: wat eist God in het 6e gebod? 'ook mijzelven niet kweste of moedwillig in gevaar begeven'.
Ga nu niet zonde goed praten maar confirmeer je aan de Bijbel en onze vaderen en noem zonde in elk geval zonde!

We hadden het over zelfmoord lieverd, niet over jezelf 'moedwillig in gevaar begeven'.

En nee, ik zie roken ook niet als een moedwillig in gevaar begeven, net zomin als het drinken van alcohol of het rijden in een auto.

Dan verschillen wij van mening :) . Veel alcohol drinken is het namelijk imo ook. En met iedere sigaret begeef je je moedwillig in gevaar (voor levensverkorting namelijk...) Het staat al zo duidelijk op het pakje.
En als ik in de auto stap kan ik God bidden om bewaring. Maar als ik ga roken kan ik niet bidden: Zou u willen geven dat de slechte invloed mij niet raakt. Geldt ook voor veel alcohol drinken trouwens.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 mar 2005 08:42

Het blijft terug komen! Blijkt dus dat er steeds meer mensen van doordrongen worden dat roken als Christen dus echt niet kan!
En dat is alleen maar mooi natuurlijk.

Maar in deze topic is het er al ook over gegaan.
Dus misschien handig om die erbij te halen?

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=225&highlight
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=10099
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=2101&highlight

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mar 2005 10:44

Happy One schreef:

Het gaat er niet om wat jij zonde vindt, maar wat de Bijbel erover zegt.
Daarvoor heb ik twee punten aangegeven: het is heel slecht, en verslavend.
Zie mijn andere quote. Ik vind het tamelijk onbegrijpelijk dat je dit dan niet als zonde ziet, en heel veel andere dingen die veel moeilijker liggen heel stellig wel :( .

Omdat ik bij zonde de nadruk wens te leggen op het innerlijk van de mens, niet op allerlei uitwendige dingen. Ik beweer niet dat roken goed is, maar ik heb al eerder gerefereerd aan de woorden van de Heere Jezus, waar je wijselijk net op reageert; "Niet wat de mond ingaat verontreinigt de mens, maar wat de mond uitgaat". Wat in ons binnenste opkomt en wat wij soms omzetten in woorden en daden die met de goddeloosheid die als bron in ons huist één geheel vormen. De goddeloosheid komt dus uit de mens en gaat niet zozeer in de mens van buitenaf.
Het punt is dat ik van allerlei werkheiligheid zie rondom me, allemaal mensen die wat voor Jezus willen doen of laten, niet meer roken, niet meer drinken, geen seks, etc. etc. maar ik zie geen ware Godsvrees die vanuit het hart komt. Die dingen die men doet of laat zijn dus op zich wel goed, maar ze brengen de mens geen stap dichter tot God. Het is een werkgeloof en dat is waar ik me tegen verzet.
Ik heb liever met een oprechte gelovige te doen die rookt als een ketter als met een antirookkruisridder die meent de Heere daar een dienst mee te bewijzen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mar 2005 10:47

Happy One schreef:
jas schreef:
Happy One schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Zo is dat.

Drink jij wel eens alcohol?

Hoezo? Als je het perse wilt weten, af en toe een glaasje wijn :) . Aantoonbaar goed :D . Voor de rest nauwelijks.

Weet je dan niet dat alcohol één van de ergste gifsoorten is voor de mens? Zogauw er een druppel alcohol ons lichaam binnenkomt, stopt de lever met al zijn gewone werk en gaat onmiddellijk aan de slag om die alcohol af te breken.
Zo giftig is dat. En dat durf jij in te nemen? Tsjonge jonge, foei foei foei en dan naar rokers wijzen.
En nu vergeet ik helemaal nog te vragen of je het misschien nog erger maakt door ook koffie te drinken. Nee toch hoop ik?
Want koffie is ook zeer verslavend. Thee ook trouwens, maar iets minder.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 mar 2005 10:58

jas schreef:Ik heb liever met een oprechte gelovige te doen die rookt als een ketter als met een antirookkruisridder die meent de Heere daar een dienst mee te bewijzen.

Ik betwijfel of een oprecht gelovige dus wel zou roken.

En als het echt zo zou zijn dat het gaat om wat de mens uit komt, dan vraag ik me toch af waarom jij het zo verkeerd vind om naar de disco te gaan of in een bar te vertoeven.

Melody

Berichtdoor Melody » 28 mar 2005 11:24

Als antirookkruisridder bewijs je ook je medemens een dienst. Ga eens praten met al die mensen die een verschrikkelijke last hebben van dat gerook in hun omgeving.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Roken voor de kerkdeur

Berichtdoor Boekenlezer » 28 mar 2005 11:57

Melody schreef:Zondagochtend, fietsje in het fietsenhok, sleuteltje in de tas en vlug naar binnen. Maar al ver voor je de deur van de kerk ook maar bereikt hebt, slaat de walm je al tegemoet. Geurige vlagen van sigarettenrook wervelen om je heen en benemen je de adem. Nog minstens twintig stappen te gaan voor je de bevrijdende kerkdeur bereikt hebt. Eindelijk, binnen, vlug jas uit en diep ademhalen. Dat hebben we ook weer overleefd.

Is dit nou netjes? Vinden we dit nou kunnen? Overal waar ik kom, bij elke kerk, wordt pontificaal, recht voor de ingang, gerookt. Je moet er dwars doorheen en zeker voor iemand die toch al niet zulke geweldige longen heeft is dat een nachtmerrie. Je vernietigt niet alleen je eigen lichaam, je vernietigt ook dat van anderen zonder dat ze daarom gevraagd hebben en zonder dat ze het kunnen vermijden.
Ik zal niet oordelen; rook maar tot je erbij neervalt, maar doe het niet in mijn gezicht, en al helemaal niet recht voor de kerk!

Nee, dat vind ik niet kunnen. Ik heb zelf ook een enorme hekel aan dit soort dingen.
Zelf maak ik dit bij kerken nooit mee. Maar ik weet hoe smerig ik het vind als ik ergens geweest ben waar het gezellig was, maar als bij thuiskomst mijn kleren vreselijk naar de rook stinken.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 mar 2005 12:02

joepie schreef:Ik betwijfel of een oprecht gelovige dus wel zou roken.

Ik vind dit soort uitspraken altijd nogal gevaarlijk, al zeg je het gelukkig gematigd.
David heeft ook dingen uitgespookt waarvan wij ongetwijfeld zullen zeggen: 'ik kan me niet voorstellen dat een ware gelovige zóiets zou doen!' En toch: hij staat bekend in de Bijbel als de man naar Gods hart!
In de Bijbel gaat het over de rechtvaardiging van de goddeloze. Ook wij zijn goddeloos van binnen. En we beseffen vaak niet wat voor radicale consequenties dat wel heeft!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mar 2005 12:09

joepie schreef:
jas schreef:Ik heb liever met een oprechte gelovige te doen die rookt als een ketter als met een antirookkruisridder die meent de Heere daar een dienst mee te bewijzen.

Ik betwijfel of een oprecht gelovige dus wel zou roken.

En als het echt zo zou zijn dat het gaat om wat de mens uit komt, dan vraag ik me toch af waarom jij het zo verkeerd vind om naar de disco te gaan of in een bar te vertoeven.

Die vergelijking gaat volledig mank. En ik heb genoeg oprecht gelovigen gekend die rookten. Het is ronduit absurd dat je daar het geloof van mensen op afrekent.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mar 2005 12:11

Melody schreef:Als antirookkruisridder bewijs je ook je medemens een dienst. Ga eens praten met al die mensen die een verschrikkelijke last hebben van dat gerook in hun omgeving.

Ik ben tegen roken maar je bewijst mij hier absoluut geen dienst mee. In elk geval niet uit theologisch oogmerk.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 mar 2005 12:12

1 Kron. 6:49;
"Aäron nu en zijn zonen rookten op het altaar des brandoffers, en op het reukaltaar, zijnde besteld tot al het werk van het heilige der heiligen, en om over Israël verzoening te doen, naar alles wat Mozes, de knecht Gods, geboden had."

Melody

Berichtdoor Melody » 28 mar 2005 13:01

jas schreef:
Melody schreef:Als antirookkruisridder bewijs je ook je medemens een dienst. Ga eens praten met al die mensen die een verschrikkelijke last hebben van dat gerook in hun omgeving.

Ik ben tegen roken maar je bewijst mij hier absoluut geen dienst mee. In elk geval niet uit theologisch oogmerk.

Ik doel hiermee op de mensen die grote last hebben (sigaretten)rook in verband met astma, COPD, enz. het zou fijn zijn als zij ook gewoon de kerk in konden komen.

Terug naar “Archief”