jas schreef:Gelovige: zeg ouderling, cigaretten zijn eigenlijk ook afgoden.
Ouderling: jazeker, daarom verbrand ik ze ook.

Moderator: Moderafo's
jas schreef:Happy One schreef:jas schreef:Aragorn schreef:Gercoo schreef:PS3 Je kunt best zeggen dat rokers zelfmoordenaars zijn, dat staat ook op het pakje"Roken is dodelijk" maar uitlaatgassen kunne ook dodelijk zijn.
Hm, volgens mij kun je het dan ook helemaal niet zeggen. Een zelfmoordenaar is iemand die zichzelf bewust van het leven beroofd; bij roken kan het slechts een onbedoeld gevolg zijn.
Zo is dat.
O ja? Wel eens de door jou zo hooggeachte Catechismus gelezen bij de uitleg van Zondag 40 over het 6e gebod?
Daar luidt het antwoord op de vraag: wat eist God in het 6e gebod? 'ook mijzelven niet kweste of moedwillig in gevaar begeven'.
Wil je nu echt zeggen dat je dat met roken niet doet?
Ga nu niet zonde goed praten maar confirmeer je aan de Bijbel en onze vaderen en noem zonde in elk geval zonde!
Drink jij wel eens alcohol?
Aragorn schreef:Happy One schreef:jas schreef:Aragorn schreef:Gercoo schreef:PS3 Je kunt best zeggen dat rokers zelfmoordenaars zijn, dat staat ook op het pakje"Roken is dodelijk" maar uitlaatgassen kunne ook dodelijk zijn.
Hm, volgens mij kun je het dan ook helemaal niet zeggen. Een zelfmoordenaar is iemand die zichzelf bewust van het leven beroofd; bij roken kan het slechts een onbedoeld gevolg zijn.
Zo is dat.
O ja? Wel eens de door jou zo hooggeachte Catechismus gelezen bij de uitleg van Zondag 40 over het 6e gebod?
Daar luidt het antwoord op de vraag: wat eist God in het 6e gebod? 'ook mijzelven niet kweste of moedwillig in gevaar begeven'.
Ga nu niet zonde goed praten maar confirmeer je aan de Bijbel en onze vaderen en noem zonde in elk geval zonde!
We hadden het over zelfmoord lieverd, niet over jezelf 'moedwillig in gevaar begeven'.
En nee, ik zie roken ook niet als een moedwillig in gevaar begeven, net zomin als het drinken van alcohol of het rijden in een auto.
Happy One schreef:
Het gaat er niet om wat jij zonde vindt, maar wat de Bijbel erover zegt.
Daarvoor heb ik twee punten aangegeven: het is heel slecht, en verslavend.
Zie mijn andere quote. Ik vind het tamelijk onbegrijpelijk dat je dit dan niet als zonde ziet, en heel veel andere dingen die veel moeilijker liggen heel stellig wel.
Happy One schreef:jas schreef:Happy One schreef:jas schreef:Aragorn schreef:Gercoo schreef:PS3 Je kunt best zeggen dat rokers zelfmoordenaars zijn, dat staat ook op het pakje"Roken is dodelijk" maar uitlaatgassen kunne ook dodelijk zijn.
Zo is dat.
Drink jij wel eens alcohol?
Hoezo? Als je het perse wilt weten, af en toe een glaasje wijn. Aantoonbaar goed
. Voor de rest nauwelijks.
jas schreef:Ik heb liever met een oprechte gelovige te doen die rookt als een ketter als met een antirookkruisridder die meent de Heere daar een dienst mee te bewijzen.
Melody schreef:Zondagochtend, fietsje in het fietsenhok, sleuteltje in de tas en vlug naar binnen. Maar al ver voor je de deur van de kerk ook maar bereikt hebt, slaat de walm je al tegemoet. Geurige vlagen van sigarettenrook wervelen om je heen en benemen je de adem. Nog minstens twintig stappen te gaan voor je de bevrijdende kerkdeur bereikt hebt. Eindelijk, binnen, vlug jas uit en diep ademhalen. Dat hebben we ook weer overleefd.
Is dit nou netjes? Vinden we dit nou kunnen? Overal waar ik kom, bij elke kerk, wordt pontificaal, recht voor de ingang, gerookt. Je moet er dwars doorheen en zeker voor iemand die toch al niet zulke geweldige longen heeft is dat een nachtmerrie. Je vernietigt niet alleen je eigen lichaam, je vernietigt ook dat van anderen zonder dat ze daarom gevraagd hebben en zonder dat ze het kunnen vermijden.
Ik zal niet oordelen; rook maar tot je erbij neervalt, maar doe het niet in mijn gezicht, en al helemaal niet recht voor de kerk!
joepie schreef:Ik betwijfel of een oprecht gelovige dus wel zou roken.
joepie schreef:jas schreef:Ik heb liever met een oprechte gelovige te doen die rookt als een ketter als met een antirookkruisridder die meent de Heere daar een dienst mee te bewijzen.
Ik betwijfel of een oprecht gelovige dus wel zou roken.
En als het echt zo zou zijn dat het gaat om wat de mens uit komt, dan vraag ik me toch af waarom jij het zo verkeerd vind om naar de disco te gaan of in een bar te vertoeven.
Melody schreef:Als antirookkruisridder bewijs je ook je medemens een dienst. Ga eens praten met al die mensen die een verschrikkelijke last hebben van dat gerook in hun omgeving.
jas schreef:Melody schreef:Als antirookkruisridder bewijs je ook je medemens een dienst. Ga eens praten met al die mensen die een verschrikkelijke last hebben van dat gerook in hun omgeving.
Ik ben tegen roken maar je bewijst mij hier absoluut geen dienst mee. In elk geval niet uit theologisch oogmerk.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten