Moderator: Moderafo's
Indeed Joris, dit boekje is van harte aan te raden aan alle mensen die de verbonden interessant vinden maar niet zo goed weten wat ze er mee aan moeten.. (zo iemand als ik dusjoris schreef:mooi boekje: de heerlijkheid en de verbonden van Medema.
Gaat er vanuit dat er twee verbonden zijn. Of eigenlijk: een is er geweest, het andere is er nog. In het ot was het vleeselijke verbond met abraham en zijn vleselijk nageslacht. In het nt een geestelijk verbond voor het geestelijk nageslacht. Verschil tussen de de wet op een stenen tafel waarvan God er een bewaard en de mens de blauwdruk kreeg en de wet die in je hart geschreven is. Het verschil tussen slavernij en vrijheid, tussen besnijdenis en avondmaal.
Maarten schreef:Ds. Wallet noemt een nadeel van de 2-verbondenleer dat het leidt tot een lijdelijke prediking, omdat men dan nooit op de GOds beloften mag pleiten voordat met weet dan men uitverkoren is. Dit is m.i. echter niet de strekking van de 2-verbondenleer zoals bijv. ds. Kersten en nu de GG die kennen. Zij maken onderscheid tussen verbondsbeloften en evangeliebeloften. Verbondsbeloften zijn beloften als: "Ik zal het stenen hart uit u wegnemen en u een vlesen hart geven", dat zijn beloften met toezeggingen zonder daar de koppeling te maken met geloof en bekering. Evangelie beloften zijn verbondsbeloften met daaraan toegevoegd de eis van geloof en bekering. De twee-verbonders zeggen dat de evangeliebeloften wel aan een ieder gepredikt moeten worden. Waarbij ik wel wil zeggen dat er inderdaad hypercalvinistische uitwassen zijn (o.a. in de GGiN, en soms ook wel in de GG)
Maarten
Ikke21 schreef:hoezo stiekem een 3-verbonder!!
In de ger.gem. leren ze toch 2 verbonden....
In de kerk waar ik gedoopt ben ook, maar waar ik belijdenis ga doen niet!!! met de dominee praten is ook altijd goed he, dat is echt super duidelijk!!
Kaw schreef:Zou je dit verder willen uitleggen. Ik probeer me namelijk te orrienteren op de ger. gem. maar snap er soms niet veel van. Dit kon wel eens het puzzelstukje zijn die ik zoek.
Wat zijn bijv. de beloften die je bij de doop krijgt? En wat zijn de beloften die je pas krijgt als je bekeert ben? (Dan ben je toch stiekum een driebonder) Ik snap daar echt niets van...
Chloë schreef:Voor zover ik weet heeft de doop an sich in de gergem weinig tot geen betekenis, je komt door de doop (volgens de gergem, in mijn visie niet) op het 'erf van het verbond', en door wedergeboorte in de 'kern van het verbond' -> dan ben je in het genadeverbond begrepen.
In zekere zin ook logisch, het hoofd van het genadeverbond is Christus; en hoe kun je nu Christus als hoofd van een verbond hebben als je niet wedergeboren bent?
Groetjes, Chloë
Kaw schreef:"Het dopen van een kind heeft als doel dat de ouders zich bekeren. Dit is het enige en ware doel van de doop. De beloften van de doop worden niet gegeven bij de doop, maar worden voltrokken in de bekering!" Citaat uit een ger. gem. dienst...
Hier krijg ik dus echt kromme tenen van...
En Maarten: Superbedankt voor je reactie. Ik moet het ff verwerken...
Chloë schreef:Dat is misschien een aparte discussie, Maarten, maar als je het goed vindt reageer ik hier toch maar even.
Als de doopouders niet wedergeboren zijn, zijn zij in principe geen (geestelijke) kinderen van Abraham.
Als je de theorie van doop is verlenging van besnijdenis volgt, mogen alleen de kinderen van het (geestelijk) nageslacht van Abraham gedoopt worden.
Well, that's my opinion. Waarschijnlijk denk jij er anders over.![]()
Groetjes van Chloë
"Het dopen van een kind heeft als doel dat de ouders zich bekeren. Dit is het enige en ware doel van de doop. De beloften van de doop worden niet gegeven bij de doop, maar worden voltrokken in de bekering!" Citaat uit een ger. gem. dienst...
Het dopen van een kind heeft als doel dat de ouders zich bekeren. Dit is het enige en ware doel van de doop
Chloë schreef:Dat is misschien een aparte discussie, Maarten, maar als je het goed vindt reageer ik hier toch maar even.
Als de doopouders niet wedergeboren zijn, zijn zij in principe geen (geestelijke) kinderen van Abraham.
Als je de theorie van doop is verlenging van besnijdenis volgt, mogen alleen de kinderen van het (geestelijk) nageslacht van Abraham gedoopt worden.
Well, that's my opinion. Waarschijnlijk denk jij er anders over.![]()
Groetjes van Chloë
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten