Roken voor de kerkdeur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 26 mar 2005 22:25

Raido schreef:
Aragorn schreef:
Perpetua schreef:Roken verpest je stem, en daarom alleen al zal ik nooit iets roken!

Verpest je stem? :o :shock: De meest gave zangers zijn juist vaak diegene die roken, dat voegt zeker iets toe!
Het verpest niet je stem maar je keel, je krijgt een schorre of zwaardere stem maar dat is maar een bijverschijnsel, net als bijvoorbeeld onderscheid in smaak waardoor veel eten niet echt lekker meer is. Die schorre/hese/zware stem is voor sommige zangers inderdaad zwaar mooi *denkt aan Kurt en Chad*

Nou, wat je zwaar mooi vind... Je hoort het altijd als iemand veel rookt, echt zo'n rokersstem.
In de muziek waar ik erg veel van hou (klassiek, oratoria enzo (de echte muziek!)) is dat dus echt niet mooi!!!
Dus ik zou het alleen al voor dat bijverschijnsel laten!!!
Nog maar te zwijgen van talloze andere bijverschijnselen...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2005 22:31

Maar voor de muziek waar wij van houden (de echte muziek!! niet die technische hoogstandjes zonder puurheid :P ) is het juist wel fijn. :)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 mar 2005 22:50

on-topic!
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mar 2005 23:38

Aragorn schreef:Elke kerk? Ik heb het niet vaak gemerkt in de kerken waar ik weleens kom..

Eerlijk gezegd verbaast me dat.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mar 2005 23:41

fraternoster schreef:Bij ons staan ze na de dienst bij de uitgang te roken.

Ik vind dat men roken censurabel moet stellen. Iedereen weet dat het ten diepste zelfmoord is, daarenboven nog eens gruwelijk asociaal. Dat is niet te verenigen met christenzijn.

Dan hebben we dus met een veranderend God te maken. Ik heb veel ouden gekend die oprechte kinderen van God waren en rookten. Zelfs als ze in arme tijden van de bedeling moesten leven, deed de Heere er nog wel eens een pakje tabak bij. Die mensen schreiden hete tranen van bewogenheid om Zijn oneindige Goedheid tot in de kleinste dingen en die zet jij nou weg als ordinaire zelfmoordenaars. Ga je schamen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 mar 2005 23:43

Perpetua schreef:Waarom roken niet veroordelen?

Het meest ergerlijke vind ik nog dat veel mensen die roken hun peuk zomaar op de straat gooien. :x
Ik schaam :oops: me er gewoon voor! Ook als ik bij ons op het kerkplein loop.

Roken verpest je stem, en daarom alleen al zal ik nooit iets roken!

Ik vind het zeker niet christelijk als je rookt. Mijn vader zegt altijd: een echte christen rookt niet. Een christen die rookt kan wel een christen zijn, maar op het moment dat hij/zij rookt is hij/zij even christen-af...

Hm...ben ik het absoluut niet mee eens!
Je moet mensen nooit veroordelen, laat dat alsjeblieft aan God Zelf over!
En rokers kunnen best christen zijn...
Wil jij beweren dat jij (als christen) nooit eens te weinig beweegt, of snoepjes eet (is ook niet goed voor je hoor!) of te weinig slaapt enz.???
Veroordeel mensen pas als jij perfect bent....niet eerder, denk ik altijd maar :D

Maargoed, dat betekent niet dat roken goed is hoor, absoluut niet, maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat je dan 'even' christen af bent. Als Jezus op dat moment terug komt, zeg je dus eigenlijk dat diegene dan niet bij Hem kan komen omdat hij of zij dan even geen christen is? Dat vind ik onzin! ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mar 2005 23:45

Aragorn schreef:

Ik vind dat men roken censurabel moet stellen. Iedereen weet dat het ten diepste zelfmoord is, daarenboven nog eens gruwelijk asociaal. Dat is niet te verenigen met christenzijn.

Och ja, ook de kerk is niet meer veilig voor de anti-rook-hetze... :shock:

Hoewel ik zelf al 3 jaar niet meer rook, en vroeger 50-60 cigaretten per dag rookte, ben ik het met je eens. Wel zou er wat aan gedaan kunnen worden dat men rookt zonder dat anderen er last van hebben. Maar er zijn wel andere dingen die net zo slecht zijn voor de mens, en waar je niemand over hoort. Niet wat de mond ingaat verontreinigt de mens, maar wat de mond uitgaat, dat verontreinigt de mens. Dat zijn woorden van de Heere Jezus Zelf en dus waard om eens ernstig bij stil te staan.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2005 23:45

jas schreef:
Aragorn schreef:Elke kerk? Ik heb het niet vaak gemerkt in de kerken waar ik weleens kom..

Eerlijk gezegd verbaast me dat.

Nouja, er staan meestal wel wat mensen te roken, maar niet zo dat er echt een hele muur van rook stond ofzo. Tenminste, dat is me nooit zo opgevallen, maar misschien moet ik er voortaan beter op letten. :wink:

Ik ben zelf geen roker btw.
Laatst gewijzigd door Aragorn op 27 mar 2005 00:01, 2 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 26 mar 2005 23:45

Aragorn schreef:
Perpetua schreef:Roken verpest je stem, en daarom alleen al zal ik nooit iets roken!

Verpest je stem? :o :shock: De meest gave zangers zijn juist vaak diegene die roken, dat voegt zeker iets toe!
Het liefst ook sterke drank erbij, 1 nadeel ze gaan niet zolang mee..........

Maar to the point, roken in of voor de kerkdeur is niet netjes, en het lijkt ook dat je niet 1,5 uur zonder kunt, terwijl je dat nachts wel kunt :shock:
Althans de meesten wel :P

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 26 mar 2005 23:59

jas schreef:
Aragorn schreef:

Och ja, ook de kerk is niet meer veilig voor de anti-rook-hetze... :shock:

Hoewel ik zelf al 3 jaar niet meer rook, en vroeger 50-60 cigaretten per dag rookte, ben ik het met je eens. Wel zou er wat aan gedaan kunnen worden dat men rookt zonder dat anderen er last van hebben. Maar er zijn wel andere dingen die net zo slecht zijn voor de mens, en waar je niemand over hoort. Niet wat de mond ingaat verontreinigt de mens, maar wat de mond uitgaat, dat verontreinigt de mens. Dat zijn woorden van de Heere Jezus Zelf en dus waard om eens ernstig bij stil te staan.

Ik ben gelukkig nooit rookverslaafd geweest, maar als ik verhalen hoor van anderen is het enorrem moeilijk om er vanaf te komen, mijn complimenten hoor dat je al drie jaar gestopt bent:!:
Inderdaad zijn er andere dingen die net zo slecht zijn voor de mens, maaar je moet toch ergens beginnen met het mijden van slechte dingen, jij zegt eigenlijk zoiets als:
"als je 3 slechte dingen doet, hoef je met de 3e niet te stoppen want je hebt toch de andere 2 nog." Je ziet waarschijnlijk zelf wel dat dat niet klopt.
Ik zal er nog eens ernstig bij stil staan wat er allemaal uit mijn mond gaat, lang niet allemaal nuttig helaas.
Wat je zei over die Godskinderen van vroeger die rookten, dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Toen wist men niet dat roken slecht was(zelfs bij de dokter kreeg je nog een sigaar aangeboden) En bovendien moeten wij nooit onze principes vaststellen op basis van mensen want ieder dwaalt hoe dan ook weleens op een bepaald gebied, denk maar aan de groten uit de Bijbel: Salomo, David Abraham enz. Daarom moeten we alleen putten uit Gods Woorden, de Bijbel.

PS1 roken kan soms voor bassen in een koor een handig hulpmiddel zijn.
PS2 Bij ons voor de kerk staat er af en toe eentje te roken, maar het is echt niet zo dat er een walm hangt ofzo hoor.
PS3 Je kunt best zeggen dat rokers zelfmoordenaars zijn, dat staat ook op het pakje"Roken is dodelijk" maar uitlaatgassen kunne ook dodelijk zijn.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 27 mar 2005 00:03

toen mijn opa nog in de kerkeraad zat, rookte de hele kerkeraad :P
(...dit heb ik van mijn ouders gehoord)

tja tijden veranderen,

behalve de afspraak dat het reuk offeraltaar buiten het heilige der heilige moest staan, en het brandoffer altaar zelfs buiten het heilige :D

dus ik vind het niet zo raar dat ze voor de deur staan te roken,
onze koster heeft nu asbakken buiten aan de muur bevestigd.

nee ik rook zelf niet, vindt het duur, ongezond en aso
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2005 00:15

Gercoo schreef:PS3 Je kunt best zeggen dat rokers zelfmoordenaars zijn, dat staat ook op het pakje"Roken is dodelijk" maar uitlaatgassen kunne ook dodelijk zijn.

Hm, volgens mij kun je het dan ook helemaal niet zeggen. Een zelfmoordenaar is iemand die zichzelf bewust van het leven beroofd; bij roken kan het slechts een onbedoeld gevolg zijn.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mar 2005 00:28

Aragorn schreef:
Gercoo schreef:PS3 Je kunt best zeggen dat rokers zelfmoordenaars zijn, dat staat ook op het pakje"Roken is dodelijk" maar uitlaatgassen kunne ook dodelijk zijn.

Hm, volgens mij kun je het dan ook helemaal niet zeggen. Een zelfmoordenaar is iemand die zichzelf bewust van het leven beroofd; bij roken kan het slechts een onbedoeld gevolg zijn.

Zo is dat. Ze kunnen overal wel opzetten dat het dodelijk is. Kleur- en geurstoffen zijn vaak ook kankerverwekkend, van dierlijk vet slib je dicht en wat jij zegt over uitlaatgassen is helemaal waar. Wat met roken de lucht wordt ingeblazen aan schadelijke stoffen is een schijntje van wat er door auto's maar ook door industrie in het milieu terecht komt.
En waarom staat er op alcoholische dranken nog steeds niet dat het dodelijk is? Weet je wat alcoholmisbruik voor ellende aanricht en de gemeenschap kost? Daar is roken wellicht een schijntje bij.
Dat mensen van roken overlijden zal zeker waar zijn. Maar mensen zullen altijd ergens aan overlijden. En hoe eerder iemand overlijdt, hoe minder hij de maatschappij kost. Het financiële aspect wat vaak genoemd wordt m.b.t. roken gaat zeker niet op. Iemand die niet rookt en 100 jaar wordt, kost de staat een vermogen, maar iemand die a.g.v. roken longkanker krijgt en na een jaar uitbehandeld is, is een koopje. Dat klinkt hard, maar het is wel zo.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 27 mar 2005 10:35

jas schreef:

Dan hebben we dus met een veranderend God te maken. Ik heb veel ouden gekend die oprechte kinderen van God waren en rookten. Zelfs als ze in arme tijden van de bedeling moesten leven, deed de Heere er nog wel eens een pakje tabak bij. Die mensen schreiden hete tranen van bewogenheid om Zijn oneindige Goedheid tot in de kleinste dingen en die zet jij nou weg als ordinaire zelfmoordenaars. Ga je schamen.

We hebben helemaal niet met een veranderend God te maken. Het verbaast mij dat je de ouden er bij moet halen om zondig gedrag goed te praten.
Het is niet alleen slecht (dat staat zelfs al op het pakje) en dus zonde tegen het 6e gebod, maar het is tevens gewoon verslavend. En God duldt geen enkele verslaving. Of vind jij van wel dan? Of is het niet verslavend (hoe komt het dan dat er zo moeilijk van af te komen is?)
Zonde dus, op meerdere vlakken. Daar is de Bijbel heel duidelijk over, wat de ouden er ook van vonden :( .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 27 mar 2005 10:40

jas schreef:
Aragorn schreef:

Zo is dat.

O ja? Wel eens de door jou zo hooggeachte Catechismus gelezen bij de uitleg van Zondag 40 over het 6e gebod?
Daar luidt het antwoord op de vraag: wat eist God in het 6e gebod? 'ook mijzelven niet kweste of moedwillig in gevaar begeven'.
Wil je nu echt zeggen dat je dat met roken niet doet?
Ga nu niet zonde goed praten maar confirmeer je aan de Bijbel en onze vaderen en noem zonde in elk geval zonde!
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Terug naar “Archief”