mag een meisje een broek aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mag een meisje een broek aan?

Ja, wat maakt de kleding nu uit?
39
35%
Ja, zolang het maar duidelijk een damesbroek is.
19
17%
Nee, niet in onze (kerkelijke) cultuur.
11
10%
Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
42
38%

Totaal aantal stemmen: 111

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2005 23:27

Wat ik wil de aangeven met mijn enquete is dat de algemene cultuur anders is dan wat de tegenstanders zullen zeggen. Ga maar eens opop straat zo'n enquete houden, dan zullen 99 op de 100 mensen aangeven dat een broek een kledingstuk voor zowel mannen als vrouwen is.

Dan is dat dus blijkbaar de nederlandse cultuur, en geldt de tekst uit Deuteronomium wat betret broeken dus niet voor ons.

Gerjanne, verwijt dus niet ons dat wat wij zeggen in strijd is met die tekst :) We kiezen voor C omdat broeken gewoon tegenwoordig net zo goed vrouwenkleding is. Dat is iets anders dan geen mening hebben. Integendeel, ik vind dat tegenstanders van broekdragende vrouwen juist deze tekst verkeerd uitleggen. Ze zeggen: Ik vind dat een vrouw geen broek aan mag. Vervolgens verzinnen ze zelf dat een broek puur mannenkleding is terwijl dat helemaal niet het geval is nu.... en daarna wijzen ze op Deuteronomium. Feiten worden verdraaid om bijbels gelijk te kunnen halen.... slecht hoor. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 25 mar 2005 08:49

Volgens mij zijn we eruit! We komen er NIET uit! Dus nogmaals: zinloze discussie dit.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 mar 2005 10:19

We agree to disagree?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 mar 2005 10:43

PeterD schreef:Volgens mij zijn we eruit! We komen er NIET uit! Dus nogmaals: zinloze discussie dit.

haha, maar dat had ik je aan het begin al kunnen vertellen :)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 25 mar 2005 10:53

Dus is het dan niet weer opnieuw dit:?

- we zijn het er niet over eens of een vrouw een broek aan mag of niet;
- we mogen anderen er niet scheef om aankijken (respect);
- het staat niet expliciet in de Bijbel;
- we moeten het dus naar geweten invullen.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2005 12:31

Optimatus schreef:We agree to disagree?

DAT is inderdaad een belangrijk iets! Dat maakt dit soort discussies een stuk prettiger en soms nog wel ietwat zinvol ook. :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2005 13:55

frekje schreef:Dus is het dan niet weer opnieuw dit:?

(1) - we zijn het er niet over eens of een vrouw een broek aan mag of niet;
(2) - we mogen anderen er niet scheef om aankijken (respect);
(3) - het staat niet expliciet in de Bijbel;
(4) - we moeten het dus naar geweten invullen.

Hehe... het probleem is: Als je gelooft dat het niet mag (vrouw een broek aan) is het iemand scheef aankijken wegens het dragen van een broek een logisch gevolg, zo iemand is dan immers in overtreding. Kortom, de enige manier om (2) te kunnen bereiken is door het wat betreft (1) eens te worden.... dus het min of meer verplichten van mensen om een rok te dragen moet dan ophouden, de (ongeschreven?) regel dat vrouwen een rok moeten dragen moet geschrapt worden (en dat kan op basis van erkenning van (3) waardoor voor mensen (4) een andere inhoud gaat hebben:

Nu kunnen mensen het niet naar geweten invullen, ze dragen een rok omdat ze altijd hebben gehoord dat dat moet, kijken ze er dan toch anders tegenaan, dan worden ze scheef aangekeken door de rest waardoor hun geweten vanzelf gaat klagen dat het toch wel moet. Die gewenning wordt zo dat ze later niet anders meer weten en anderen die een broek dragen in de kerk vervolgens ook scheef daarop aankijken. Daarom blijf ik vinden dat het in stand houden van deze regel zorgt dat het probleem blijft bestaan en dat het beste zou zijn dat het "moeten dragen van een rok" helemaal verdwijnt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 mar 2005 22:05

marnix schreef:Wat ik wil de aangeven met mijn enquete is dat de algemene cultuur anders is dan wat de tegenstanders zullen zeggen. Ga maar eens opop straat zo'n enquete houden, dan zullen 99 op de 100 mensen aangeven dat een broek een kledingstuk voor zowel mannen als vrouwen is.

dat is niet zo moeilijk omdat het merendeel van de mensen die je aanspreekt niks met de kerk te maken heeft dus die zeggen sowieso voor allebei, grote kans dat je de wat linksere mensen zult aanspreken omdat dat er meer zijn. dus het ligt er maar aan waar je het vraagt.

Ze zeggen: Ik vind dat een vrouw geen broek aan mag. Vervolgens verzinnen ze zelf dat een broek puur mannenkleding is terwijl dat helemaal niet het geval is nu.... en daarna wijzen ze op Deuteronomium. Feiten worden verdraaid om bijbels gelijk te kunnen halen.... slecht hoor.

je zegt het toch verkeerd. mensen veranderen het mannenkleed ook in de kleed voor een vrouw, wij willen dat onderscheid houden, wij worden daardoor in een hoekje gezet omdat wij het bijbels gegrond vinden dat het niet kan en dan word er gezegd jullie verdraaien de bijbel. en dat is pas slecht
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2005 10:07

Zullen we het er maar op houden dat er twee opties zijn gekozen worden naar eer en geweten?
Er zijn er die geen moeite hebben met de dame in broek, en die zich gewoon vrouwelijk kleden. Een keuze die te verantwoorden valt.
Er zijn er ook die het beter vinden als dames in rokken lopen, en dat dat duidelijker is in het onderscheid tussen de geslachten. Ook dat mag gerespecteerd worden.

Ik geloof niet in ethische regels als rationele op zichzelf staande grootheden. Zo van: dat of dat is goed of slecht, omdat het puur op zichzelf goed of slecht is. Goed en slecht zijn begrippen die gerelateerd zijn aan de praktijk van het bestaan. Het goede voldoet aan zijn doel, en het slechte juist niet.
Een verbod is er m.i. ook niet omdat datgene wat verboden wordt, slecht is op zichzelf. Dat bestaat immers niet. Nee, een verbod is er met het oog op een praktisch doel: het voorkomen van schade. Bijvoorbeeld: het meetrekken van de ander in de zonde.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 26 mar 2005 10:29

Boekenlezer schreef:Zullen we het er maar op houden dat er twee opties zijn gekozen worden naar eer en geweten?
Er zijn er die geen moeite hebben met de dame in broek, en die zich gewoon vrouwelijk kleden. Een keuze die te verantwoorden valt.
Er zijn er ook die het beter vinden als dames in rokken lopen, en dat dat duidelijker is in het onderscheid tussen de geslachten. Ook dat mag gerespecteerd worden.

Mmm, kan er geen mod ff een poll hieraan vastknopen met de punten van Boekenlezer?
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 26 mar 2005 12:34

Boekenlezer schreef:Zullen we het er maar op houden dat er twee opties zijn gekozen worden naar eer en geweten?
Er zijn er die geen moeite hebben met de dame in broek, en die zich gewoon vrouwelijk kleden.

Oei,oei.......ik kleed me gewoon vrouwelijk.....in broek :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2005 13:18

dat is niet zo moeilijk omdat het merendeel van de mensen die je aanspreekt niks met de kerk te maken heeft dus die zeggen sowieso voor allebei, grote kans dat je de wat linksere mensen zult aanspreken omdat dat er meer zijn. dus het ligt er maar aan waar je het vraagt.

Daar gaat het niet om. Het gaat mij er om of een broek specifiek mannenkleding is of niet. Dat bepaalt de kerk niet, tenminste, bij mijn weten bepaalt de kerk niet wat de kledingcultuur in Nederland is. Op basis van mijn voorbeeld kun je stellen: Een broek is een kledingstuk voor zowel de man als de vrouw. De regel: Een vrouw mag geen mennenkleding dragen gaat dan dus helemaal niet op omdat de broek geen mannenkleding is. Dat men vervolgens in de kerk zegt: Ja het mag toch niet want 200 jaar geleden waren broeken wel specifieke mannenkleding.... is natuurlijk geen tegenargument, want dan baseer je je op de cultuur van 200 jaar terug. Tja, de traditionele kerken lopen een beetje achter wat cultuur betreft... hopelijk komen ze binnenkort in de tijd dat de broek een kledingstuk voor zowel man als vrouw wordt en gaan ze inzien dat vrouwen dus ook broeken mogen dragen.

je zegt het toch verkeerd. mensen veranderen het mannenkleed ook in de kleed voor een vrouw, wij willen dat onderscheid houden, wij worden daardoor in een hoekje gezet omdat wij het bijbels gegrond vinden dat het niet kan en dan word er gezegd jullie verdraaien de bijbel. en dat is pas slecht

Dat is leuk en aardig, maar je vergeet dat ze in de tijd van Deuteronomium geen broeken droegen maar onder en bovenkleren die veel op jurken en rokken leken. Vervolgens beweer je dat mensen mannenkleren veranderden in vrouwenkleren en andersom... maar wat is er dan met die kleren die ze ind e tijd van Deuteronomium droegen gebeurd? Mannenkleren zijn veranderd in vrouwenkleren... en toen de broeken werden gemaakt zei iemand: Dat zijn mannekleren. Is dat dan neit door mensen veranderd/bepaald. Als de cultuur dan echt geen invloed mag hebben, ga dan weer de echte mannenkleren van 1500 voor Christus dragen!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 26 mar 2005 13:19

Napoleon schreef:
PeterD schreef:Volgens mij zijn we eruit! We komen er NIET uit! Dus nogmaals: zinloze discussie dit.

Waarom heb je dat niet gedaan dan, dan waren we allang klaar. :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2005 13:45

Cathy schreef:
Er zijn er die geen moeite hebben met de dame in broek, en die zich gewoon vrouwelijk kleden.

Oei,oei.......ik kleed me gewoon vrouwelijk.....in broek :wink:

Niks mis mee. Een broek geldt in onze cultuur ook als gewoon vrouwelijk. :)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2005 13:57

PeterD schreef:
Napoleon schreef:

Waarom heb je dat niet gedaan dan, dan waren we allang klaar. :mrgreen:

Tss... Echt niet.

Want dat je er niet uit komt is jammer maar het levert weer heel wat keystrokes op en dat is zeker nuttig! :D

Terug naar “Archief”