Bekering een keuze?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 03 apr 2003 10:50

Dat is het probleem bij de remonstranten onder ons.
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 apr 2003 10:56

Maar het probleem is wel dat sommigen denken dat men wel eerst ZELF een heleboel ellendekennis moet verzamelen en dat men dan pas naar God kunnen gaan om een gebed voor bekering.

Dat is GEEN verbond van vrije Genade. Alles komt van God. Je ellendebezef en de wil van bekering ook. God werkt de wil van bekering en zonder Gods kracht is er geen bekering, maar God wil wel dat JIJ je bekeert. Er staat niet voor niets in de bijbel: "Bekeert u!"

joris

Berichtdoor joris » 03 apr 2003 11:41

Ikke21 schreef:
joris schreef:waarom zou je bij God komen als je het niet wilt?

Omdat God jou leven kan veranderen en uit pure genade!!

Dat is niet heel logisch. JE moet bekennen lees ik hier tegenover God dat je eigenlijk niet naar hem toe wilt komen. Dat lijkt mij pure onzin. Gaat heen, zou ik dan zeggen als ik God was. Gleukkig ben ik dat niet.
Waarom zou je naariemand gaan terwijl je er gene zin in hebt? Ik begrijp dat gewoon niet. Waarom zou je naar God gaan als je er geen zin in hebt?

Omdat hij je leven kan veranderen, ja maar daar zie ik dan toch het nut niet van in?

hijwel:
Volgens mij ben ik het aardig met j een Ikke21:

Maar ff eeen vraagje:
Wat doe je met deze text:
Openb 22: 17
En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Hier staat toch duidelijk dat je een behoefte, verlangen (dorst) moet hebben en de wil.
Die tekst is voor mensen die in God geloven volgens mij. NEt als de klopt aan de deur teksten gericht zijn aan de gelovigen, of de ongeveer gelovigen. nader tot God en Hij zal tot u naderen is de meer theoretische versie van dit vers uit openbaringen 22 volgens mij.
In het gesprek met de samaritaanse vrouw zegt Jezus: ik kan u levend water geven, als u daarvan drinkt zult u nooit meer dorst hebben.

Ikke:
Rudolf Meuser schreef:
Uiteindelijk komt het ALTIJD bij God vandaan

Ja dat probeer ik ze ook te zeggen, maar volgens mij denken sommige dat ze het zelf kunnen doen!!
volgens mij heeft Ikke een mal in haar hoofd van waar ze alles uit bekijkt. HEt kan niet anders of iik zeg dat ik zelft tot God kan komen. Net zo iets als: als je niet voor kinderdoop bent, dan zul je ook wel tegen het zingen van psalmen zijn. Zo'n kombinatie wat er ooit ingestampt is op catechisatie.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 12:05

joris schreef:
Ikke21 schreef:
joris schreef:waarom zou je bij God komen als je het niet wilt?

Omdat God jou leven kan veranderen en uit pure genade!!

Dat is niet heel logisch. JE moet bekennen lees ik hier tegenover God dat je eigenlijk niet naar hem toe wilt komen. Dat lijkt mij pure onzin. Gaat heen, zou ik dan zeggen als ik God was. Gleukkig ben ik dat niet.
Waarom zou je naariemand gaan terwijl je er gene zin in hebt? Ik begrijp dat gewoon niet. Waarom zou je naar God gaan als je er geen zin in hebt?

Omdat hij je leven kan veranderen, ja maar daar zie ik dan toch het nut niet van in?

hijwel:
Volgens mij ben ik het aardig met j een Ikke21:

Maar ff eeen vraagje:
Wat doe je met deze text:
Openb 22: 17
En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Hier staat toch duidelijk dat je een behoefte, verlangen (dorst) moet hebben en de wil.
Die tekst is voor mensen die in God geloven volgens mij. NEt als de klopt aan de deur teksten gericht zijn aan de gelovigen, of de ongeveer gelovigen. nader tot God en Hij zal tot u naderen is de meer theoretische versie van dit vers uit openbaringen 22 volgens mij.
In het gesprek met de samaritaanse vrouw zegt Jezus: ik kan u levend water geven, als u daarvan drinkt zult u nooit meer dorst hebben.

Ikke:
Rudolf Meuser schreef:
Uiteindelijk komt het ALTIJD bij God vandaan

Ja dat probeer ik ze ook te zeggen, maar volgens mij denken sommige dat ze het zelf kunnen doen!!
volgens mij heeft Ikke een mal in haar hoofd van waar ze alles uit bekijkt. HEt kan niet anders of iik zeg dat ik zelft tot God kan komen. Net zo iets als: als je niet voor kinderdoop bent, dan zul je ook wel tegen het zingen van psalmen zijn. Zo'n kombinatie wat er ooit ingestampt is op catechisatie.

even voor de duidelijkheid!!! HET GAAT NIET OM GEEN ZIN HEBBEN MAAR OM HET FEIT DAT WE VAN NATURE NIET WILLEN!!!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 03 apr 2003 12:25

groenrondballetje schreef:
Chloë schreef:Miep, als je op je achtste jaar tot bekering komt is dat acht jaar te laat. Als je op je dertiende tot bekering komt is dat dertien jaar te laat.
Als je op je achttiende tot bekering komt is dat achttien jaar te laat.

Dus je moet als baby voordat je ik wil een schone luier of papa en mama kunt zeggen tot bekering komen ... :?
Hoe zit het dan met het geloof van ouders voor hun kinderen :?:

Overigens denk ik dat het nooit te laat is als je tot bekering komt (het is pas te laat als je levenskans voorbij is voordat je tot bekering komt.
Zie de parabel over vergeving en het werk op de plantage van God.

John
Beste John,

met dit antwoord ga je volkomen voorbij aan de zonde van het ongeloof.
'En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde.' Rom 14:23
'Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen.' Heb 11:6

Als je nog in de luiers ligt zou je inderdaad al tot bekering moeten komen, een bijbels voorbeeld hiervan is Timotheus, zie o.a. 2 Tim 3:15. Ik vraag me alleen af of het dan ook bekering genoemd wordt, dan weet je in principe niet beter denk ik. Je bent dan opgegroeid in geloof en vertrouwen in God, en ik denk dat je daarmee God het meeste eert.
De gerechtigheid door het geloof van de ouders die de kinderen aangerekend wordt is 'slechts' een 'noodoplossing', als je begrijpt wat ik bedoel. Ongeloof is echt een heel grote zonde.

Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat het nooit te laat is. Maar ik bedoelde dat wat ik hierboven opgeschreven heb. Je moet je niet vastklampen aan ervaringen van anderen die 'jong' tot bekering gekomen zijn, ik was in die zin ook 'jong' toen ik tot bekering kwam; het was echter heel wat jaartjes te laat.

Groetjes, Chloë

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 03 apr 2003 13:01

Even over die baby. EEn baby kan zich nooit tot God wenden, omdat hij daar het verstand niet voor heeft. Hij heeft ook nooit zelf, bewust of onbewust zonde kunnen doen. Maar hij wordt geboren met de erfzonde vanuit Adam. Wat als hij nou sterft vlak voor of na de geboorte?? Ik geloof dat baby's ook in de hemel kunnen komen, op het geloof en gebed van de ouders. Maar hoe zit het dan met kinderen van nietgelovige ouders.??

Chloë

Berichtdoor Chloë » 03 apr 2003 13:03

De verborgen dingen zijn voor de Heere en die moeten we Hem niet proberen af te pakken denk ik..

Ik weet 't niet, en ik denk dat niemand dat weet..

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 13:10

Chloë schreef:De verborgen dingen zijn voor de Heere en die moeten we Hem niet proberen af te pakken denk ik..

Ik weet 't niet, en ik denk dat niemand dat weet..

HEb je helemaal gelijk in, die mogen wij ook niet gaan onderzoeken!! God heeft ze niet voor niks verborgen gehouden!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 apr 2003 13:13

Ja, dat is aan God en gelukkig niet in de hand van mensen... Maar vergeet niet dat we van nature allemaal naar de hel moeten, dus iedereen die naar de hemel mag is pure genade. (Dit is ook heel moeilijk voor mij hoor... Hoevaak ik hier niet mee gevochten heb...)

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... ters5.html

miep19
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor miep19 » 03 apr 2003 13:14

Nee ok, dat is waar. Maar het lijkt mij voor de ouders heel moeilijk, omdat ze niet weten wat er met het kind gebeurt (als je dat zo kan zeggen, maar kweet het even niet anders) Je hebt het kind nooit van God kunnen vertellen, nooit kunnen leren bidden, nooit op Gods goedheid en genade kunnen wijzen en nooit de weg naar het eeuwige Leven kunnen wijzen. Dat lijkt me echt onwijs moeilijk

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 apr 2003 13:22

miep18 schreef:Nee ok, dat is waar. Maar het lijkt mij voor de ouders heel moeilijk, omdat ze niet weten wat er met het kind gebeurt (als je dat zo kan zeggen, maar kweet het even niet anders) Je hebt het kind nooit van God kunnen vertellen, nooit kunnen leren bidden, nooit op Gods goedheid en genade kunnen wijzen en nooit de weg naar het eeuwige Leven kunnen wijzen. Dat lijkt me echt onwijs moeilijk

Volgens mij heb je me niet helemaal begrepen... Sorry, waarschijnlijk onduidelijkheid van mijn kant. Maar ik geloof en velen met mij dat kinderen van gelovige ouders naar de hemel gaan! Lees die vorige link maar eens...

Chloë

Berichtdoor Chloë » 03 apr 2003 13:24

Of bijv. Hand 16 (het stukje van de stokbewaarder, weet uit m'n hoofd effe niet welke verzen dat zijn) of 1 Kor 7.

joris

Berichtdoor joris » 03 apr 2003 14:08

wat we van nature zijn geldt niet meer, want je bent gestorven in Christus!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 apr 2003 14:46

1 Kor 7 lijkt hier over te gaan, ergens aan het eind van het eerste deel van de Dordtse Leerregels wordt er ook over de jonggestorven kinderen gesproken.

Verder wat betreft de zuigelingen: God belooft besnijdenis van het hart aan het nageslacht van de gelovigen: (Deut 30:6) Hij spreekt ergens over dat Hij Zijn lof uit de mond der zuigelingen zou bereiden. Laat ze er maar volledig bijhoren. God rekent de zuigelingen er ook volledig bij.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 apr 2003 15:27

persoonlijk vind ik het een wonderlijke gedachte dat de ouders zich bekeren moeten en de jonggestorven kinderen automatisch bekeerd zijn. Hoe je het ook wend of keert, er moet toch een persoonlijke keuze voor God gemaakt worden?

De kinderen zullen om de zonden van de ouders niet sterven, maar worden ze door de bekering van de ouders dan wel zalig?

Kronieken 25 4 Doch hun kinderen doodde hij niet, maar hij deed, gelijk in de wet, in het boek van Mozes, geschreven is, waar de HEERE geboden heeft, zeggende: De vaders zullen niet sterven om de kinderen, en de kinderen zullen niet sterven om de vaders; maar een ieder zal om zijn eigen zonde sterven

Hebben kinderen met onbekeerde ouders nogal pech :shock:

Alhoewel, dat hoeft niet per definitie zo te zijn:

Kon. 14:10
10 Daarom, zie, Ik zal kwaad over het huis van Jerobeam brengen, en van Jerobeam uitroeien wat mannelijk is, den beslotene en verlatene in Israel; en Ik zal de nakomelingen van het huis van Jerobeam wegdoen, gelijk de drek weggedaan wordt, totdat het
11 Die van Jerobeam in de stad sterft, zullen de honden eten; en die in het veld sterft, zullen de vogelen des hemels eten; want de HEERE heeft het gesproken.
12 Gij dan maak u op, ga naar uw huis; als uw voeten in de stad zullen gekomen zijn, zo zal het kind sterven.
13 En gans Israel zal hem beklagen, en hem begraven; want deze alleen van Jerobeam zal in het graf komen, omdat in hem wat goeds voor den HEERE, den God Israels, in het huis van Jerobeam gevonden is.

Ik denk dat het koffiedik kijken is. Net zo goed kun je stellen dat deze kinderen na de dood zelf een keuzemogelijkheid krijgen.

Waarom zouden bekeerde ouders zich (erg) druk maken om de staat van hun kind? Ze kennen God en weten dat Hij liefdevol en rechtvaardig is.

Terug naar “Archief”