Inenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 24 mar 2005 08:24

Een jongen op mijn vorige school is overleden aan Hepetitus omdat zijn ouders weigerden hem in te enten.(Noem geen namen omdat zijn broertje waarschijnlijk ook ergens op dit forum rondwaart en goed voor zichzelf kan spreken) Wat voor ouders ben je dan? Zeer religieuze ouders of érg foute ouders? Ik ga voor de 2e ...

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 24 mar 2005 09:59

Rock-G schreef:Een jongen op mijn vorige school is overleden aan Hepetitus omdat zijn ouders weigerden hem in te enten.(Noem geen namen omdat zijn broertje waarschijnlijk ook ergens op dit forum rondwaart en goed voor zichzelf kan spreken) Wat voor ouders ben je dan? Zeer religieuze ouders of érg foute ouders? Ik ga voor de 2e ...

Van hepatitis bestaan verschillende vormen. Niet iedereen wordt standaard ingeent tegen alle vormen van hepatitis, dat kan volgens mij ook niet. Maar de mensen die in de gezondheidszorg werken, worden vaak ingeent tegen Hepatitis B.

Wel erg trouwens! Maar ik denk dat je geen oordeel moet vellen over die ouders. Misschien hebben ze het nu wel erg moeilijk. Of misschien hebben ze de keuze wel of niet inenten serieus overdacht, ook in gebed.

Het gaat er niet altijd om wat fout is of goed, maar hoe we het doen. In afhankelijkheid tot God.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mar 2005 10:55

Gercoo schreef:Wat ik vaak een beetje het schijnheilige vind aan mensen die tegen inenten zijn is dat ze eigenlijk toch wel blij zijn dat de andere mensen wel ingeënt zijn, zodat ze zelf bijna geen kans meer hebben op besmetting, vanwege de buffer om hen heen, een soort van profiteren van de zonde(in hun ogen) van de ander.

Dat is ook maar betrekkelijk, denk maar aan de rode hond die nu rondwaard.
Meestal komen de mensen die tegen inenten zijn ook in groepen waar de meeste dat zijn. Dus zijn ze helemaal niet zo zeker dat ze het niet krijgen omdat de andere dat waarschijnlijk wel zijn.
Het is anders met mensen die b.v. vanuit hun antroposifiesche visie zich niet laten inenten. Die leven gewoon tussen wel ingente mensen en zullen niet zo veel groepsforming hebben dan in reformatorische kringen.
Neem alleen maar de school en de kerk.

Maar ik moet er toch niet aan denken dat een kind van mij die ik niet wilde laten enten , nu rode hond heeft en mogelijk een zwangere vrouw heeft besmet. Ik zou me daar knap schuldig over voelen ten opzichte van het ongeboren kind.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 mar 2005 10:59

Even op de vrouw af, Joepie: ben je voor of tegen inenten?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mar 2005 11:03

Voor. Ik zie het als een middel wat God heeft gegeven om bepaalde ziektes die dodelijk waren uit te bannen.
Eigenlijk net zo als dat ik bepaalde medicijnen slik om te voorkomen dat ik te veel pijn of ontstekingen krijg. Dus prefentief.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 mar 2005 11:15

Dan zijn we het wederom eens :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mar 2005 12:55

Optimatus schreef:Dan zijn we het wederom eens :)

Uitkijken hoor, straks blijk ik toch nog mee te vallen :shock: :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2005 13:01

Rock-G schreef:Een jongen op mijn vorige school is overleden aan Hepetitus omdat zijn ouders weigerden hem in te enten.(Noem geen namen omdat zijn broertje waarschijnlijk ook ergens op dit forum rondwaart en goed voor zichzelf kan spreken) Wat voor ouders ben je dan? Zeer religieuze ouders of érg foute ouders? Ik ga voor de 2e ...

Allebei. Het is volgens mij inderdaad heel fout. Het feit dat het ellicht heel fout is wat ze hebben gedaan wil nog niet iets zeggen over hun geloof. Mensen die tegen inenten zijn kun je niet een gebrek aan geloof/vertrouwen verwijten. Net als wat ik dus op pagina 1 vertelde, die dominee die verdrinkt. Je kan daar niet negatief zijn over het geloof van die mensen... Blijkbaar kun je een groot geloof hebben en toch op bepaalde punten heel dom bezig zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mar 2005 13:07

Ik denk dat inenten (al dan niet) helemaal niet met je geloof heeft te maken.
Want als je wel voor inenten bent heb je ook gewoon hetzelfde geloof als dat je tegen inenten bent. Je vertrouwd beide op Gods leiding in je leven.
Volgens mij zit daar geen verschil in.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mar 2005 13:09

hij bedoelde geloof als synoniem voor religie
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mar 2005 14:05

joepie schreef:Ik denk dat inenten (al dan niet) helemaal niet met je geloof heeft te maken.
Want als je wel voor inenten bent heb je ook gewoon hetzelfde geloof als dat je tegen inenten bent. Je vertrouwd beide op Gods leiding in je leven.

Het heeft wel met religie te maken. Iemand die zich laat inenten vertrouwt op God en iemand die dat niet doet vertrouwt ook op God, dus je hebt op dat punt gelijk. Maar iemand die niet laat inenten doet dat omdat hij/zij gelooft en hij inenting ziet als gebrek aan geloof en vertrouwen, dus in die zin heeft het niet inenten wel degelijk met religie te maken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mar 2005 14:05

Raido schreef:hij bedoelde geloof als synoniem voor religie

Volgens mij niet ;-)
Hij heeft het namelijk over een groot geloof en vertrouwen.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 24 mar 2005 15:30

Het gaat niet alleen om geloof en vertrouwen in deze kwestie volgens mij. Er zijn ook mensen die niet ingeent willen worden omdat ze geloven dat ze dan op God vooruit gaan lopen. Je neemt God zeg maar de macht uit handen om jouw die ziekte te laten krijgen.

Ik weet ook niet wat ik er van moet vinden maar het heeft in ieder geval met geloof te maken.

André

Berichtdoor André » 24 mar 2005 21:01

4ever2all schreef:Er zijn ook mensen die niet ingeent willen worden omdat ze geloven dat ze dan op God vooruit gaan lopen.
De complicerende factor hiervan is, wij weten niet hoe Gods gedachten zijn!!
Iig niet of wij komen te overlijden aan het wel dan niet gevaccineerd worden of dat wij door een andere oorzaak komen te overlijden.
Wij kunnen alleen op een menselijk wijzen denken hoe wij denken dat Gods gedachten zijn.(gelukkig)

Overigens, om eerlijk te zijn kan ik hier ook heel moeilijk respect voor opbrengen dat je niet gevaccineerd wenst te worden.

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 24 mar 2005 21:58

joepie schreef:Ik denk dat inenten (al dan niet) helemaal niet met je geloof heeft te maken.

Helemaal mee eens!

Terug naar “Archief”