Cathy schreef:Waar ik moeite mee heb zijn die preken in de lijdenstijd.....ik wordt er depri van en dan ook nog 7 weken......
wie weet waarom we 7 lijdenszondagen hebben?
Moderator: Moderafo's
Cathy schreef:Uit een ander topic, maar hier beter op z'n plaats:Cathy schreef:Waar ik moeite mee heb zijn die preken in de lijdenstijd.....ik wordt er depri van en dan ook nog 7 weken......wie weet waarom we 7 lijdenszondagen hebben?
PeterD schreef:Om een nog diepere waarde aan de vreugde te geven lijkt me enige zondekennis niet onwenselijk...
Persoonlijk vind ik deze tijd een tijd van stille verwondering. Dat Hij die zonder zonden was voor zondaren heeft willen lijden en sterven! Dat is toch helemaal nietzs om depressief over te worden? Dat is toch tot stille verwondering?
Riska schreef:Het is in feite de 'veertigdagentijd'. Als je vanaf aswoensdag rekent, dan zijn er veertig dagen - de zondagen niet meegerekend.
Per ongeluk, neem ik aan?Maar dat houdt dus wel die lijdensondagen in.
De veertig dagen verwijst naar de veertig dagen van Jezus in de woestijn.
In feite is de lijdenstijd ook een 'woestijnervaring' - een tijd van bezinning...
Cathy schreef:En aswoensdag is......?
Quote:
Maar dat houdt dus wel die lijdensondagen in.
Per ongeluk, neem ik aan?
Optimatus schreef:Vreemd, ik krijg het askruisje altijd op m'n kruin hoor
Riska schreef:Zou de Heer gewild hebben dat ik depressief word als ik week in week uit alleen maar herinnerd word aan mijn zonde? Aan mijn niets-waard zijn?Aan mijn ...
Zou er niet in die dagen óók en veel meer dan nu het geval is op gewezen moeten worden dat de Heer het voor mij allemaal veranderd heeft, dat ik als bevrijd mens mag leven? Ondanks alle lek en gebrek?
Ik heb ieder jaar weer, de grootst mogelijke moeite om niet (weer) in een depressie te raken in deze periode.
Marnix schreef:Hehe Riska, je mag in die 7 zondagen ook wel vooruit kijken naar de verlossing hoorAls er alleen maar op die zonde wordt gehamerd klopt er iets niet, want Jezus stierf juist om daar wat aan te doen. Dus geen reden om depressief te worden, Jezus stond ook weer op! Of herinnerde Jezus Zijn discipelen de laatste 40 dagen voor Zijn sterven soms dagelijks eraan hoe slecht ze waren etc en vertelde Hij elke dag weer: Je maakt de schuld alleen maar groter!?
Nee. Hij zei: Neem je kruis op en volg mij.
Marnix schreef:Weet ik. Ik ontken de ernst van de zonde niet en Zijn lijden moet absoluut centraal staan in deze tijd. Ik gaf alleen aan dat het niet goed is als alleen maar het lijden centraal staat zonder dat er ook verlossing in doorklinkt. Jezus gaf bij de aankondiging van Zijn lijden wel aan dat Hij ook weer zou opstaan. Het waarom van Zijn lijden en sterven herdenken is heel goed... maar het kan niet de bedoeling zijn dat je daar depressief van wordt, want Hij stierf juist voor je zonden om je daarvan te verlossen.
Maartuhhh schreef:Over een week is het weer zo ver... De jaarlijkse Goede Vrijdag. Het heeft op mij wel eens de indruk gemaakt van een anticlimax: wekenlang leef je ernaartoe (als je dat doet) en dan - een kerkdienst en het is voorbij. Hoe vul je zelf zo'n dag in? Wat kun je doen om die dag tot zijn recht te laten komen?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten