Goede Vrijdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 22 mar 2005 16:55

Uit een ander topic, maar hier beter op z'n plaats:
Cathy schreef:Waar ik moeite mee heb zijn die preken in de lijdenstijd.....ik wordt er depri van en dan ook nog 7 weken......

wie weet waarom we 7 lijdenszondagen hebben?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 mar 2005 17:00

Cathy schreef:Uit een ander topic, maar hier beter op z'n plaats:
Cathy schreef:Waar ik moeite mee heb zijn die preken in de lijdenstijd.....ik wordt er depri van en dan ook nog 7 weken......

wie weet waarom we 7 lijdenszondagen hebben?

Het is in feite de 'veertigdagentijd'. Als je vanaf aswoensdag rekent, dan zijn er veertig dagen - de zondagen niet meegerekend. Maar dat houdt dus wel die lijdensondagen in.
De veertig dagen verwijst naar de veertig dagen van Jezus in de woestijn.
In feite is de lijdenstijd ook een 'woestijnervaring' - een tijd van bezinning...

PeterD schreef:Om een nog diepere waarde aan de vreugde te geven lijkt me enige zondekennis niet onwenselijk...
Persoonlijk vind ik deze tijd een tijd van stille verwondering. Dat Hij die zonder zonden was voor zondaren heeft willen lijden en sterven! Dat is toch helemaal nietzs om depressief over te worden? Dat is toch tot stille verwondering?

Zal wel iets met karakter te maken hebben denk ik...

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 22 mar 2005 17:24

Riska schreef:Het is in feite de 'veertigdagentijd'. Als je vanaf aswoensdag rekent, dan zijn er veertig dagen - de zondagen niet meegerekend.

En aswoensdag is......?
Maar dat houdt dus wel die lijdensondagen in.
Per ongeluk, neem ik aan? :wink: :D
De veertig dagen verwijst naar de veertig dagen van Jezus in de woestijn.
In feite is de lijdenstijd ook een 'woestijnervaring' - een tijd van bezinning...

Daar ga ik eens over denken, bedankt.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2005 17:27

Aswoensdag is de eerste dag van de veertigdagentijd. De katholieke kerken beginnen dan aan de vastenperiode.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 mar 2005 17:33

Cathy schreef:En aswoensdag is......?
Quote:
Maar dat houdt dus wel die lijdensondagen in.
Per ongeluk, neem ik aan?

Uiteraard bedoelde ik de lijdenszondagen... dat was dus duidelijk een typefoutje dat ik over het hoofd gezien heb.

Wat de aswoensdag betreft: Dat is al vanouds een RK dag, waarmee de veertigdagentijd begint.
Na carnaval is de aswoensdag - de dag waarop de Rooms-Katholieken een kruisje van as op hun voorhoofd halen.
Terwijl de priester het askruisje zet, zegt hij doorgaans tegen iedere gelovige afzonderlijk: 'Gedenk, mens, dat je stof bent en tot stof zult wederkeren'. Deze tekst is gebaseerd op het ‘doodvonnis’ dat God na de zondeval over de mensheid uitsprak (Genesis 3,19).
Het luidt dus de tijd van bezinning in, over wie en wat wij zijn en Wie en wat Jezus voor ons heeft betekend en nog betekent.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2005 17:36

Vreemd, ik krijg het askruisje altijd op m'n kruin hoor ;-)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 mar 2005 17:48

Optimatus schreef:Vreemd, ik krijg het askruisje altijd op m'n kruin hoor ;-)

Tja, dan zal jij je hoofd wel erg diep buigen of schiet de priester misschien een beetje uit.

Maar goed, alle gekheid op een stokje. het verhaal van Ciska klopt. Aswoensdag is de dag nade carnaval en geeft het begin van de 40-dagen tijd aan.

De as die gebruikt word is afkomstig van de palmblaadjes die in kerk zijn gebracht op het moment dat men de intocht van Jezus in Jeruzalem herdacht. Hierdoor krijgt dit symbool toch wel iets meer betekenis. Ook de woorden 'Gedenk, mens, dat je stof bent en tot stof zult wederkeren' zetten je direkt op z'n plaats.

Het is misschien maar een symbool, maar soms zijn symbolen helemaal zo gek nog niet om je stil te zetten bij de diepere betekenis.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 21:01

Riska schreef:Zou de Heer gewild hebben dat ik depressief word als ik week in week uit alleen maar herinnerd word aan mijn zonde? Aan mijn niets-waard zijn?Aan mijn ...
Zou er niet in die dagen óók en veel meer dan nu het geval is op gewezen moeten worden dat de Heer het voor mij allemaal veranderd heeft, dat ik als bevrijd mens mag leven? Ondanks alle lek en gebrek?
Ik heb ieder jaar weer, de grootst mogelijke moeite om niet (weer) in een depressie te raken in deze periode.

Met alle respect hoor, en ook niet onaardig bedoeld, maarreh, het zijn tenslotte wel jouw zonden, het is jouw niets waard-zijn waarvoor Hij leed, waarvoor Hij stierf. Het klinkt erg ondankbaar zoals je het stelt. Vergeet niet dat de schuldvergeving van jouw zonden niet een eenmalig karakter heeft. Wel wat de vergeving betreft, maar niet wat de zonde betreft. Want het is met de mens zo diep treurig gesteld, dat hij ondanks de grote genade en barmhartigheid Gods die hem bewezen wordt, de zonde ook nog dagelijks vermeerdert.
Als dank.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2005 23:40

Hehe Riska, je mag in die 7 zondagen ook wel vooruit kijken naar de verlossing hoor ;) Als er alleen maar op die zonde wordt gehamerd klopt er iets niet, want Jezus stierf juist om daar wat aan te doen. Dus geen reden om depressief te worden, Jezus stond ook weer op! Of herinnerde Jezus Zijn discipelen de laatste 40 dagen voor Zijn sterven soms dagelijks eraan hoe slecht ze waren etc en vertelde Hij elke dag weer: Je maakt de schuld alleen maar groter!?

Nee. Hij zei: Neem je kruis op en volg mij.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 23:59

Marnix schreef:Hehe Riska, je mag in die 7 zondagen ook wel vooruit kijken naar de verlossing hoor ;) Als er alleen maar op die zonde wordt gehamerd klopt er iets niet, want Jezus stierf juist om daar wat aan te doen. Dus geen reden om depressief te worden, Jezus stond ook weer op! Of herinnerde Jezus Zijn discipelen de laatste 40 dagen voor Zijn sterven soms dagelijks eraan hoe slecht ze waren etc en vertelde Hij elke dag weer: Je maakt de schuld alleen maar groter!?

Nee. Hij zei: Neem je kruis op en volg mij.

Was dat wat Hij zei in de 40-dagen tijd?
Hij noemde Petrus een satan omdat die het lijden ontkende.
Matth. 16:23 "Maar Hij, Zich omkerende, zeide tot Petrus: Ga weg achter Mij, satanas! gij zijt Mij een aanstoot, want gij verzint niet de dingen, die Gods zijn, maar die der mensen zijn."
Geen ontkenning van het lijden dus. Het was een duivelse ingave van Petrus te zeggen dat dit niet zou gebeuren. Lees eens het boek Christus aan de ingang van Zijn lijden van je voorman K. Schilder. Zeer de moeite waard hoe die het lijden van Christus belicht.
En natuurlijk rept Christus wel degelijk over de ernst van de zonde m.b.t. zijn lijden. Dat zien we duidelijk als Hij Petrus voorzegt dat deze Hem 3 maal zal verloochenen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2005 00:19

Weet ik. Ik ontken de ernst van de zonde niet en Zijn lijden moet absoluut centraal staan in deze tijd. Ik gaf alleen aan dat het niet goed is als alleen maar het lijden centraal staat zonder dat er ook verlossing in doorklinkt. Jezus gaf bij de aankondiging van Zijn lijden wel aan dat Hij ook weer zou opstaan. Het waarom van Zijn lijden en sterven herdenken is heel goed... maar het kan niet de bedoeling zijn dat je daar depressief van wordt, want Hij stierf juist voor je zonden om je daarvan te verlossen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 23 mar 2005 07:17

Marnix schreef:Weet ik. Ik ontken de ernst van de zonde niet en Zijn lijden moet absoluut centraal staan in deze tijd. Ik gaf alleen aan dat het niet goed is als alleen maar het lijden centraal staat zonder dat er ook verlossing in doorklinkt. Jezus gaf bij de aankondiging van Zijn lijden wel aan dat Hij ook weer zou opstaan. Het waarom van Zijn lijden en sterven herdenken is heel goed... maar het kan niet de bedoeling zijn dat je daar depressief van wordt, want Hij stierf juist voor je zonden om je daarvan te verlossen.

En daar kan ik alleen maar van harte "amen" op zeggen.
Ik ontken de zonde niet, integendeel, maar het eenzijdige van deze tijd, dat maakt depressief. Als Pasen er niet was geweest, oftewel de Opstanding, was het Kruis vergeefs geweest ( en nu zal ik wel weer wat heel gevaarlijks zeggen)...

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Goede Vrijdag

Berichtdoor Yael » 23 mar 2005 11:48

Maartuhhh schreef:Over een week is het weer zo ver... De jaarlijkse Goede Vrijdag. Het heeft op mij wel eens de indruk gemaakt van een anticlimax: wekenlang leef je ernaartoe (als je dat doet) en dan - een kerkdienst en het is voorbij. Hoe vul je zelf zo'n dag in? Wat kun je doen om die dag tot zijn recht te laten komen?

Ik ga werken op vrijdag, en 's avonds naar de kerk.

als het goed is ben je er inderdaad al langer mee bezig dan alleen op die vrijdag zelf (met het lijden en sterven van Jezus)

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 23 mar 2005 21:35

Sabra schreef:Ik vind Goede Vrijdag iets wat overbodig is. Jezus zegt nergens dat wij zijn dood moeten herdenken, enkel dat wij Avondmaal moeten vieren.

Toch lees ik wel iets dergelijks in I Kor. 11:26, jij niet?

Tirza
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tirza » 23 mar 2005 21:42

Zelf moet ik vrijdag gewoon werken :oops: en savonds heb ik club van de kerk. Daar zullen we er vast wel stil bij staan.

Eigenlijk doe ik dat morgenavond al een beetje, dan ga ik naar het concert ''The Passion'' van Adrian Snell

ik denk niet dat Goede Vrijdag overbodig is. Het is goed om er elk jaar bij stil te staan wat Jezus voor ons deed om ons van onze zonden vrij te pleiten. Dat kan je niet vergeten, doen we met WO2 toch ook niet?
En dan is Goede Vrijdag van veel meer waarde
Afbeelding

Terug naar “Archief”