jas schreef:Zou kroeg- en discobezoek niet tegen de gezonde leer zijn? Of zou in die uitspanningen de gezonde leer wel verkondigd worden denk je?
In jouw opmerkingen rond de disco kan ik mij wel vinden. Toen ik de beveiligingstak van onze onderneming overnam waren daar een contracten met discoteken in Antwerpen en in LLoret de Mar. Ik ben een paar nachten met onze medewerkers meegelopen om eens te kijken en heb toen besloten deze contracten niet te verlengen. Ook nieuwe aanvragen van discoteken, fuiven en festivals worden door ons niet meer in behandeling genomen.
Of je ook zo tegen een café moet zijn weet ik niet zo direct. De zaken waar ik kom zijn over het algemeen lokale dorpscafé's. Waar meer de nadruk ligt op de ontmoeting van dorpsgenoten. In mijn vaste café hier in La Nucia waar ik vrijwel dagelijks kom, staat de muziek zo zacht dat het niet eens opvalt. Spanjaarden ontmoeten elkaar nu eenmaal in de plaatselijke bar. Men verzameld er 's morgens om naar het werk te gaan, 's middags komt men er eten en 's avonds is het een ontmoetingsplaats.
Je standpunt is gewoon ridicule. Eerst bepaal je dus zelf de norm en dan kijk je of de Schrift daar bij past. En als dat niet zo is, dan is een tekst dus niet van toepassing. Wel, de hel zal vol liggen met dergelijke gelovigen.
Je maakt hier een punt, maar ik vraag wel heel sterk af of iemand in staat is volkomen blanco de Schrift te lezen en daar zijn leven naar te richten.
Zou het niet zo kunnen zijn dat heel veel Bijbeluitleg gebaseerd is op een vooringenomen stelling die men dan maar aan de hand van Bijbel gaat verdedigen? Is dit niet iets waar zowel de uiterst rechtse hoek maar ook de meest vrijzinnige hoek zich schuldig aan maakt?
Ik denk dat de vraag van Filippus aan de 'kamerling uit Morenland' is heel actueel is: 'Verstaat u wat u leest?' (Hand.8:30). Voor velen vallen lezen en verstaan vrijwel samen. Wat daar en toen gezegd is, geldt onverkort en is direct van toepassing op onze situatie. Of is het misschien zo als Ds. Kool (Ger. Bond) schrijft: 'De Here God openbaart zich niet direct aan alle volken in alle tijden en culturen in een soort Esperanto, een wereldtaal. Nee, Hij gaat verkiezend te werk.
Er is een bepaald volk waaraan Hij Zijn woorden toevertrouwd heeft: Israël. Hij spreekt in de taal en de begrippen van dat volk, in een bepaalde tijd en cultuur. Het Woord Gods is geadresseerd en gedateerd. Als het anders was zou de bijbel geheimtaal spreken die gedecodeerd moest worden. Maar er zit voortgang in de geschiedenis. Niet alleen in de heilsgeschiedenis maar ook in de wereldgeschiedenis. De dingen veranderen. Er ontstaan nieuwe begrippen"
Ook ik ben opgevoed met het idee dat de kroeg het voorportaal van de hel is. En natuurlijk ben ik het je eens dat er kroegen zijn waar je niet met goed fatsoen kunt binnen gaan. Maar ja, dat geldt ook voor sommige kerken. maar daarom zijn niet alle kerken slecht.