waarom niet naar een disco

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 09:49

Raido schreef:Heilige levenswandel... ten eerste kan dat al niet maar daarnaast, ik zag in Arnhem nog een cafe (Dubok dacht ik).

1. er rolden geen mensen van de trap de staat op.
2. het rook er niet naar kots.
3. er was geen afwerkplek voor de onzedelijken.
4. ik heb geen hoerachtige indivudueen gezien.
5. ik heb geen mensen horen vloeken.
6. er was slechts zacht muziek aan.

dit vind ik een voorbeeld van een 'goede' c.q. 'niet slechte' kroeg, het is niet godverheerlijkend, maar al helemaal niet godvernederend..

Dat is ook niet het soort wat hier ter discussie staat. In Rotterdam heb je dat ook, Dudok, daar kun je gerust een kop koffie gaan drinken of wat eten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 mar 2005 09:54

Ja in arnhem heet ie ook zo ja.. en ben het gewoon met je eens dat veel disco's en cafe/kroeg/zuipschuithut niet voor christenen zijn. maar dat is wat anders dan hel en verdoemenis preken over disco's en kroegen algemeen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 mar 2005 09:57

Het gaat in dit topic om de vraag of je je als christen in een publieke gelegenheid genaamd disco(theek) kunt vertonen (dus niet cafe's, kroegen en dergelijke). De van Dale omschrijft discotheek als volgt:

uitgaansgelegenheid waar wordt gedanst op popmuziek => dancing, disco, discobar

Een disco is dus een plaats waar gedanst wordt op popmuziek.
De vragen die je je dus moet stellen zijn:
- mag je als christen dansen en zo ja, welke dansen?
- mag je als christen dansen op popmuziek en zo ja, welke popmuziek?
- zijn er in disco's nog andere dingen die een belemmering kunnen zijn voor mijn aanwezigheid daar (drugs, alcohol e.d.)?

Dit zijn een aantal vragen die we ons denk ik moeten stellen om een antwoord op de vraag in dit topic te krijgen. Ik moet zeggen dat ik zelf nooit in een disco ben geweest, omdat ik daar in de eerste plaats nooit behoefte aan heb gehad en in de tweede plaats er altijd het gevoel bij heb gehad dat ik daar als christen niet op m'n plaats zou zijn. Dit is nog steeds mijn mening.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 mar 2005 10:13

jas schreef:Zou kroeg- en discobezoek niet tegen de gezonde leer zijn? Of zou in die uitspanningen de gezonde leer wel verkondigd worden denk je?

In jouw opmerkingen rond de disco kan ik mij wel vinden. Toen ik de beveiligingstak van onze onderneming overnam waren daar een contracten met discoteken in Antwerpen en in LLoret de Mar. Ik ben een paar nachten met onze medewerkers meegelopen om eens te kijken en heb toen besloten deze contracten niet te verlengen. Ook nieuwe aanvragen van discoteken, fuiven en festivals worden door ons niet meer in behandeling genomen.
Of je ook zo tegen een café moet zijn weet ik niet zo direct. De zaken waar ik kom zijn over het algemeen lokale dorpscafé's. Waar meer de nadruk ligt op de ontmoeting van dorpsgenoten. In mijn vaste café hier in La Nucia waar ik vrijwel dagelijks kom, staat de muziek zo zacht dat het niet eens opvalt. Spanjaarden ontmoeten elkaar nu eenmaal in de plaatselijke bar. Men verzameld er 's morgens om naar het werk te gaan, 's middags komt men er eten en 's avonds is het een ontmoetingsplaats.

Je standpunt is gewoon ridicule. Eerst bepaal je dus zelf de norm en dan kijk je of de Schrift daar bij past. En als dat niet zo is, dan is een tekst dus niet van toepassing. Wel, de hel zal vol liggen met dergelijke gelovigen.

Je maakt hier een punt, maar ik vraag wel heel sterk af of iemand in staat is volkomen blanco de Schrift te lezen en daar zijn leven naar te richten.
Zou het niet zo kunnen zijn dat heel veel Bijbeluitleg gebaseerd is op een vooringenomen stelling die men dan maar aan de hand van Bijbel gaat verdedigen? Is dit niet iets waar zowel de uiterst rechtse hoek maar ook de meest vrijzinnige hoek zich schuldig aan maakt?

Ik denk dat de vraag van Filippus aan de 'kamerling uit Morenland' is heel actueel is: 'Verstaat u wat u leest?' (Hand.8:30). Voor velen vallen lezen en verstaan vrijwel samen. Wat daar en toen gezegd is, geldt onverkort en is direct van toepassing op onze situatie. Of is het misschien zo als Ds. Kool (Ger. Bond) schrijft: 'De Here God openbaart zich niet direct aan alle volken in alle tijden en culturen in een soort Esperanto, een wereldtaal. Nee, Hij gaat verkiezend te werk.
Er is een bepaald volk waaraan Hij Zijn woorden toevertrouwd heeft: Israël. Hij spreekt in de taal en de begrippen van dat volk, in een bepaalde tijd en cultuur. Het Woord Gods is geadresseerd en gedateerd. Als het anders was zou de bijbel geheimtaal spreken die gedecodeerd moest worden. Maar er zit voortgang in de geschiedenis. Niet alleen in de heilsgeschiedenis maar ook in de wereldgeschiedenis. De dingen veranderen. Er ontstaan nieuwe begrippen"

Ook ik ben opgevoed met het idee dat de kroeg het voorportaal van de hel is. En natuurlijk ben ik het je eens dat er kroegen zijn waar je niet met goed fatsoen kunt binnen gaan. Maar ja, dat geldt ook voor sommige kerken. maar daarom zijn niet alle kerken slecht.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mar 2005 10:47

Zareb schreef:
jas schreef:Zou kroeg- en discobezoek niet tegen de gezonde leer zijn? Of zou in die uitspanningen de gezonde leer wel verkondigd worden denk je?

In jouw opmerkingen rond de disco kan ik mij wel vinden. Toen ik de beveiligingstak van onze onderneming overnam waren daar een contracten met discoteken in Antwerpen en in LLoret de Mar. Ik ben een paar nachten met onze medewerkers meegelopen om eens te kijken en heb toen besloten deze contracten niet te verlengen. Ook nieuwe aanvragen van discoteken, fuiven en festivals worden door ons niet meer in behandeling genomen.
Of je ook zo tegen een café moet zijn weet ik niet zo direct. De zaken waar ik kom zijn over het algemeen lokale dorpscafé's. Waar meer de nadruk ligt op de ontmoeting van dorpsgenoten. In mijn vaste café hier in La Nucia waar ik vrijwel dagelijks kom, staat de muziek zo zacht dat het niet eens opvalt. Spanjaarden ontmoeten elkaar nu eenmaal in de plaatselijke bar. Men verzameld er 's morgens om naar het werk te gaan, 's middags komt men er eten en 's avonds is het een ontmoetingsplaats.

Je standpunt is gewoon ridicule. Eerst bepaal je dus zelf de norm en dan kijk je of de Schrift daar bij past. En als dat niet zo is, dan is een tekst dus niet van toepassing. Wel, de hel zal vol liggen met dergelijke gelovigen.

Je maakt hier een punt, maar ik vraag wel heel sterk af of iemand in staat is volkomen blanco de Schrift te lezen en daar zijn leven naar te richten.
Zou het niet zo kunnen zijn dat heel veel Bijbeluitleg gebaseerd is op een vooringenomen stelling die men dan maar aan de hand van Bijbel gaat verdedigen? Is dit niet iets waar zowel de uiterst rechtse hoek maar ook de meest vrijzinnige hoek zich schuldig aan maakt?

Ik denk dat de vraag van Filippus aan de 'kamerling uit Morenland' is heel actueel is: 'Verstaat u wat u leest?' (Hand.8:30). Voor velen vallen lezen en verstaan vrijwel samen. Wat daar en toen gezegd is, geldt onverkort en is direct van toepassing op onze situatie. Of is het misschien zo als Ds. Kool (Ger. Bond) schrijft: 'De Here God openbaart zich niet direct aan alle volken in alle tijden en culturen in een soort Esperanto, een wereldtaal. Nee, Hij gaat verkiezend te werk.
Er is een bepaald volk waaraan Hij Zijn woorden toevertrouwd heeft: Israël. Hij spreekt in de taal en de begrippen van dat volk, in een bepaalde tijd en cultuur. Het Woord Gods is geadresseerd en gedateerd. Als het anders was zou de bijbel geheimtaal spreken die gedecodeerd moest worden. Maar er zit voortgang in de geschiedenis. Niet alleen in de heilsgeschiedenis maar ook in de wereldgeschiedenis. De dingen veranderen. Er ontstaan nieuwe begrippen"

Ook ik ben opgevoed met het idee dat de kroeg het voorportaal van de hel is. En natuurlijk ben ik het je eens dat er kroegen zijn waar je niet met goed fatsoen kunt binnen gaan. Maar ja, dat geldt ook voor sommige kerken. maar daarom zijn niet alle kerken slecht.

Ik kan me aardig vinden in hoe jij e.e.a. omschrijft. Het is ook niet zozeer dat ik een gewoon café, herberg of lunchroom als duivels wil bestempelen. Het gaat me in deze discussie vooral om het aspect werelds vermaak, dus niet zozeer het sociaal contact. Alhoewel ik aan dat laatste ook de voorkeur zou geven buiten café of kroeg. Het idee dat je als christen maar overal aan deel kunt nemen waar je aan deel wilt nemen gaat er bij mij niet in. Ik kant me vooral tegen het verschijnsel disco. Je kunt er toch niet aan ontkomen dat dit een associatie met liederlijkheid en losbandigheid oproept.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 22 mar 2005 12:25

elbert schreef:Het gaat in dit topic om de vraag of je je als christen in een publieke gelegenheid genaamd disco(theek) kunt vertonen
Een disco is dus een plaats waar gedanst wordt op popmuziek.
De vragen die je je dus moet stellen zijn:
- mag je als christen dansen en zo ja, welke dansen?
- mag je als christen dansen op popmuziek en zo ja, welke popmuziek?
- zijn er in disco's nog andere dingen die een belemmering kunnen zijn voor mijn aanwezigheid daar (drugs, alcohol e.d.)?

@vraag 1
Ja, waarom niet. Nu vraag ik mij wel af of je dat gespring in een disco, dansen kunt noemen, maar goed.
@vraag 3
Ik denk dat je juist daar de gevoelige snaar raakt. Gewoon gezellig dansen in een disco kan misschien nog in een of ander dorp in de achterhoek, maar als ik kijk naar de grote "zg toonaangevende" discoteken dan zie je toch heel goed dat juist drugs, in welke vorm dan ook en seksuele losbandigheid een grote rol spelen.
In mijn beslissing geen disco meer te willen beveiligen liggen met name deze laatste punten ten grondslag.

[quote = "Jas"]
Alhoewel ik aan dat laatste ook de voorkeur zou geven buiten café of kroeg. [/quote]

Maar is dat niet een cultuur gebonden aspect? In Brabant, Limburg, België enz kent men nu eenmaal een meer bourgondische levensaard dan boven de rivieren. Speeld het sociale leven zich meer buiten af dan achter de geraniums. Zeker hier in Spanje, waar nu het weer beter weer word het dorpsplein voor de plaatselijke bar, elke avond vol loopt met dorpsgenoten die elkaar daar ontmoeten. En dan heb ik niet over toeristische folklore, maar gewoon over de lokale bevolking.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2005 23:52

jas schreef:
Raido schreef:Heilige levenswandel... ten eerste kan dat al niet maar daarnaast, ik zag in Arnhem nog een cafe (Dubok dacht ik).

dit vind ik een voorbeeld van een 'goede' c.q. 'niet slechte' kroeg, het is niet godverheerlijkend, maar al helemaal niet godvernederend..

Dat is ook niet het soort wat hier ter discussie staat. In Rotterdam heb je dat ook, Dudok, daar kun je gerust een kop koffie gaan drinken of wat eten.

Wat? En nu kan ik er opeens weer wel heen? Ze draaien er nog steeds de muziek die je een paar pagina's terug nog als goddeloos afdeed... Mijn stamkroeg is niet erger dan Dudok, ze draaien er alleen normalere muziek... en nadat je mijn geloof de grond in hebt geboor domdat ik daar heel af en toe es zit kom je me nu opeens doodleuk vertellen dat je in Dudok ook best wel wat kan eten en drinken? Heel wat argumenten die je hebt gebruikt gaan volgens mij net zo goed voor Dudok op.

Jas, ik vind het mooi dat je iets terugkrabbelt.... maar ondertussen heb je mij lopen veroordelen terwijl mijn stamkroeg vergelijkbaar is met Dudok... maar dan veel leuker. Je weet niet eens wat mijn stamkroeg is... en je had al een oordeel klaar... dat vind ik wat jammer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 mar 2005 00:26

Marnix schreef:
jas schreef:

Wat? En nu kan ik er opeens weer wel heen? Ze draaien er nog steeds de muziek die je een paar pagina's terug nog als goddeloos afdeed... Mijn stamkroeg is niet erger dan Dudok, ze draaien er alleen normalere muziek... en nadat je mijn geloof de grond in hebt geboor domdat ik daar heel af en toe es zit kom je me nu opeens doodleuk vertellen dat je in Dudok ook best wel wat kan eten en drinken? Heel wat argumenten die je hebt gebruikt gaan volgens mij net zo goed voor Dudok op.

Jas, ik vind het mooi dat je iets terugkrabbelt.... maar ondertussen heb je mij lopen veroordelen terwijl mijn stamkroeg vergelijkbaar is met Dudok... maar dan veel leuker. Je weet niet eens wat mijn stamkroeg is... en je had al een oordeel klaar... dat vind ik wat jammer.

Dat is onzin. Dudok is niet eens een kroeg, meer een eet/drinkgelegenheid. Ik ken in elk geval niemand die als stamkroeg Dudok heeft want zo'n soort gelegenheid is dat niet. Het is iets heel anders als je in de stad aan het winkelen bent en je gaat ergens een kop koffie drinken dan wanneer je naar een kroeg gaat om te drinken. Je zegt het zelf al, het is in jouw kroeg veel gezelliger. Ja dat zal best, daaruit blijkt al dat het niet te vergelijken is.
Ik sta achter alles wat ik geschreven heb hoewel ik een disco nog veel verderfelijker vind dan een kroeg.
Jij zoekt gewoon smoezen om je gang te kunnen gaan. Wel, je doet je best maar, je bent gewaarschuwd. Paulus zegt in Ef. 5:11; "En hebt geen gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis, maar bestraft ze ook veeleer". En wat in kroegen gebeurt hoef je me niet uit te leggen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2005 00:28

Tja, ik ga niet naar de kroeg om te drinken :)

Net als dat ik nu niet thuis zit om te drinken... hoewel ik wel een biertje hier heb staan.

Maar in Dudok draaien ze wel seculiere muziek Jas... net als in mijn kroeg... dus klaag dan in ieder geval niet over de muziek daar.

Zie jij het maar als gemeenschap met de onvruchtbare werken der duisternis... Prima...

Ik zie het als gezellig even wat drinken... Jij een koffie in de Dudok en ik een biertje in een andere kroeg.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mar 2005 10:28

Toen ik eens wat aan het rondneuzen was, las ik op een webpagina:
Ik ben ervan overtuigd dat juist de zekerheid dat Jezus ons wel eens heel spoedig zou kunnen roepen, ons inspireert tot een actief leven en een leven in heiliging. Wie wil door de Here Jezus uit het café worden opgehaald, of vanuit enige andere onreine omgeving of bezigheid?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 mar 2005 12:01

Heilige Stierenscheit, al 21 pagina's? Geweldig. Hetzelfde als met gothic. Als ik nu gewoon flink ga schelden wordt dit nutteloze toppic tenminste gesloten... :S Maar ik houd me in, nog een reactie:

suus_ schreef:ik denk dat kleding toch zeker wel wat zegt over: wie je bent. en waar je je voor uit geeft.
ik hoop dat je als christen er toch wel wat anders wil uit zien dan zo.

Dus, Suus, als ik het goed begrijp ga jij graag op de troon van de Lieve Heer zitten? Want hiermee zeg je eigenlijk dat iedereen die zich anders kleedt dan wat 'men' (mainstream christenen) geoorloofd vindt, geen christen kan zijn? Alsof het uiterlijk bepaald of je in de hemel komt...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 mar 2005 12:04

kurtyo schreef:Heilige Stierenscheit, al 21 pagina's? Geweldig. Hetzelfde als met gothic. Als ik nu gewoon flink ga schelden wordt dit nutteloze toppic tenminste gesloten... :S Maar ik houd me in, nog een reactie:

suus_ schreef:ik denk dat kleding toch zeker wel wat zegt over: wie je bent. en waar je je voor uit geeft.
ik hoop dat je als christen er toch wel wat anders wil uit zien dan zo.

Dus, Suus, als ik het goed begrijp ga jij graag op de troon van de Lieve Heer zitten? Want hiermee zeg je eigenlijk dat iedereen die zich anders kleedt dan wat 'men' (mainstream christenen) geoorloofd vindt, geen christen kan zijn? Alsof het uiterlijk bepaald of je in de hemel komt...

Je gaat niet op de Troon van God zitten als je gewoon Zijn mening verkondigt. Je gaat op Zijn Troon zitten als je een mening verkondigt die afwijkt van wat God ons in Zijn Woord leert.
En dat doe jij dus.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 mar 2005 12:07

Ach jongen, ga je buurman toch pesten in plaats van allemaal onzin verkopen. Je hebt geen flauw idee wat je zegt. Daarbij is het gewoon onzin. Als jij durft te beweren dat iemand niet in de hemel komt vanwege een kledingstijl etc. dan vraag ik me af waarom jij je christen noemt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 mar 2005 12:11

Hij zei 'Heilige Stierenschijt' en spreek dus ook in de naam van de Heilige Stierenschijt'...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 mar 2005 12:19

Hm, daar zit uiteraard ook wat in...

Terug naar “Archief”