is het een leugen als je onbekeerd de psalmen zingt?
Als je van God houdt (omdat Hij van jou houdt zal ik er hier wel bij moeten zeggen of niet), dan kanje de psalmen uit volle borst mee zingen lijkt mij!
De psalmen zijn bijna allemaal profetisch. ze zijn geschreven in de tijd dat Christus nog niet op aare is gekomen. Dat het offer nog niet gebracht is. Het zijn dus liederen vanuit de belofte, vanuit de hoop en een vast vertrouwen op God.
Dat kan je toch ook zingen als 'niet bekeerd' bent?
Het mooie van opwekkingsliederen of ander elideren van deze tijd is, dat ze 'getuigend' zingen. Ze zijn gemaakt vanuit de ervaring met het leven met God. Opwekkingsliederen zijn geschreven door verlostte christenen die GOds aanwezigheid elke dag ervaren.
Het andere 'nadeel' van psalmen vind ik dat ze zo 'meta' geschreven zijn. Neem nu de psalm 116 die al is genoemd: ik zal met vreugd in t huis des Heren gaan, ik zal mijn God naar mijn geloften danken. Jeruzalem, hoor, naar die blijde klanken en hef met mij de lof des Heren aan.
Wat God van ons vraagt is, daadwerkelijke lofzang! Dus niet zeggen dat je het ooit wel eens zult gaan doen, maar dat je het echt doet: halleluja, U bent God! 116:1 mogen we in deze tijd ook zo zingen volgens mij: U heb ik lief, want u bent een trouwe HEer! U hoort naar mijn stem, mijn smekingen, mijn klagen. U neigt uw oor, ik roep tot U al mijjn dagen. U schenkt mij hulp, U redt mij keer op keer!!!
Klinkt dat niet anders? we mogen leven vanuit de overwinning van Christus!!! Halleluja!