Zingen tot Gods eer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 15 mar 2003 12:19

is het een leugen als je onbekeerd de psalmen zingt?

Als je van God houdt (omdat Hij van jou houdt zal ik er hier wel bij moeten zeggen of niet), dan kanje de psalmen uit volle borst mee zingen lijkt mij!

De psalmen zijn bijna allemaal profetisch. ze zijn geschreven in de tijd dat Christus nog niet op aare is gekomen. Dat het offer nog niet gebracht is. Het zijn dus liederen vanuit de belofte, vanuit de hoop en een vast vertrouwen op God.
Dat kan je toch ook zingen als 'niet bekeerd' bent?

Het mooie van opwekkingsliederen of ander elideren van deze tijd is, dat ze 'getuigend' zingen. Ze zijn gemaakt vanuit de ervaring met het leven met God. Opwekkingsliederen zijn geschreven door verlostte christenen die GOds aanwezigheid elke dag ervaren.

Het andere 'nadeel' van psalmen vind ik dat ze zo 'meta' geschreven zijn. Neem nu de psalm 116 die al is genoemd: ik zal met vreugd in t huis des Heren gaan, ik zal mijn God naar mijn geloften danken. Jeruzalem, hoor, naar die blijde klanken en hef met mij de lof des Heren aan.
Wat God van ons vraagt is, daadwerkelijke lofzang! Dus niet zeggen dat je het ooit wel eens zult gaan doen, maar dat je het echt doet: halleluja, U bent God! 116:1 mogen we in deze tijd ook zo zingen volgens mij: U heb ik lief, want u bent een trouwe HEer! U hoort naar mijn stem, mijn smekingen, mijn klagen. U neigt uw oor, ik roep tot U al mijjn dagen. U schenkt mij hulp, U redt mij keer op keer!!!

Klinkt dat niet anders? we mogen leven vanuit de overwinning van Christus!!! Halleluja!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 15 mar 2003 20:38

Simson schreef:En nog wat,
zou God dat gejammer met een orgel mooi vinden?
Denk het niet he! De bijbel staat vol met instrumenten maar de kerken hebben die min of meer geweigert.
Zeker vergeleken met wat God in hemel hoort is het treurig hoe jullie en ik vroeger in de kerk zong. Zo traag. Mischien houd God ook wel van een lekker ritme!

Mzzl,

Simson

ik denk dat God het vooral mooi vindt als we zingen/muziek maken vanuit de intentie om Hem te eren, en hoe dat precies gebeurt is niet heel relevant. maar daar is ergens anders op het forum ook al een topic over.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Zingen tot Gods eer?

Berichtdoor Ikke21 » 02 apr 2003 13:52

Skoezie schreef:Er zijn 150 psalmen, waarvan de meeste geschreven zijn door David.
Neem nu psalm 116; is het geen leugen als je onbekeerd deze psalm zingt?

Als we goed kijken wat we zingen kunnen we ook eigenlijk niet de psalmen zingen! Maar we zingen tot Gods eer dus ik denk niet dat het verkeerd is om psalmen te zingen!!
Wat kunnen we dan eigenlijk wel, mogen we onbekeerd belijdenis doen en kinderen laten dopen? Dat doen we toch ook!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Zingen tot Gods eer?

Berichtdoor TheKeimpe » 02 apr 2003 14:25

Ikke21 schreef:
Als we goed kijken wat we zingen kunnen we ook eigenlijk niet de psalmen zingen! Maar we zingen tot Gods eer dus ik denk niet dat het verkeerd is om psalmen te zingen!!
Wat kunnen we dan eigenlijk wel, mogen we onbekeerd belijdenis doen en kinderen laten dopen? Dat doen we toch ook!!

Dan moeten we dat ook maar laten... We kunnen toch zeker de boel niet om gaan draaien omdat we niet geloven?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 apr 2003 14:29

hoezo de boel omdraaien??

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 apr 2003 14:31

Het probleem is:

onbekeerd dus geen psalmen zingen,
wat noemt men als oplossingen: gewoon toch maar psalmen zingen ondanks dat je onbekeerd ben...

Dat is toch raar?
Als je dan zo graag psalmen wilt zingen, bekeer je dan!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 apr 2003 14:34

ik zeg toch niet dat je je niet eerst moet bekeren!!
Maar moet je dan maar je mond dicht houden als je onbekeerd ben!!

In de kerk waarin ik ben opgevoed, gaan er precies 4 mensen aan het avondmaal, moet dan de rest van de gemeente hun monden dichthouden?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 apr 2003 14:37

Ikke21 schreef:ik zeg toch niet dat je je niet eerst moet bekeren!!

In de kerk waarin ik ben opgevoed, gaan er precies 4 mensen aan het avondmaal, moet dan de rest van de gemeente hun monden dichthouden?

ik zou haast zeggen: "ja"
Misschien dat mensen dan eens wakker worden geschud wat er nu eigenlijk aan de hand is in de kerk...

tIs wel erg, maar 4 mensen :cry:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 apr 2003 14:41

TheKeimpe schreef:
Ikke21 schreef:ik zeg toch niet dat je je niet eerst moet bekeren!!

ik zou haast zeggen: "ja"
Misschien dat mensen dan eens wakker worden geschud wat er nu eigenlijk aan de hand is in de kerk...

tIs wel erg, maar 4 mensen :cry:

ja ik weet het en dan wordt er dus nog gezegd dat onze leer de enige juiste is, dus dat betekent dus dat in heel mijn woonplaats maar 4 bekeerde mensen wonen, wat ik dus absoluut niet geloof!!
Daarom wil en kan ik ook geen belijdenis doen in deze kerk!! als je dat begrijpt!!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 apr 2003 14:42

Daarom wil en kan ik ook geen belijdenis doen in deze kerk!! als je dat begrijpt!!

even OFF-TOPIC... ik begrijp je helemaal.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 02 apr 2003 14:43

mooi zo!!!

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 15:42

waarom zou je God gaan prijzen (doen psalmen dat wel?) als je niet in GO dgleooft en je niet overtuigt bent van zijn liefde voor jou? Je gaat toch ook niet de brandweer bellen als er geen brand is.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 02 apr 2003 15:57

Joris, waarom zouden psalmen God niet prijzen?

joris

Berichtdoor joris » 02 apr 2003 15:59

das een andere discussie denk ik. IN een van mijn eerder reacties staat een gedeelte van het antwoord.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 03 apr 2003 07:20

joris schreef:waarom zou je God gaan prijzen (doen psalmen dat wel?) als je niet in GO dgleooft en je niet overtuigt bent van zijn liefde voor jou? Je gaat toch ook niet de brandweer bellen als er geen brand is.

In God geloven of geloven zit een heel groot verschil.
Je kan in God geloven met je verstand of met je hart!! En ik beide gevallen mag je wel de psalmen zingen!

Terug naar “Archief”