Drie-eenheid, waarheid of fictie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2005 12:07

Kun je nagaan hoezeer ik me al in de oliewijding heb verdiept, dat ik overal Jacobus bij loop te halen :mrgreen:

Het moet natuurlijk zijn: 1 Johannes 5:7
Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

EN NU STOPPEN MET LACHEN! :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 17 mar 2005 12:41

De drieeenheid wordt ook wel eens uitgelegd met een boom. Een boom heeft wortels, een stam, en takken. Het zijn onderscheiden delen, met onderscheiden functies. Nochtans is het 1 boom.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 mar 2005 12:51

Mijns inziens wordt er teveel nadruk gelegd op de Drie-eenheid. Dat is ook het grote struikelpunt voor veel Joden en Moslims. Veel van hen denken dat christenen niet één God hebben, maar drie.

God is God, of het nu Jezus, de Heilige Geest of de Vader is.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2005 13:04

Sabra schreef:Mijns inziens wordt er teveel nadruk gelegd op de Drie-eenheid. Dat is ook het grote struikelpunt voor veel Joden en Moslims. Veel van hen denken dat christenen niet één God hebben, maar drie.

God is God, of het nu Jezus, de Heilige Geest of de Vader is.

Terecht. Maar die Drievuldigheid is juist een belangrijk leerstuk in ons Christelijk geloof. Dat moslims en joden daar moeite mee hebben, is dan niet relevant.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 mar 2005 13:22

Optimatus schreef:
Terecht. Maar die Drievuldigheid is juist een belangrijk leerstuk in ons Christelijk geloof. Dat moslims en joden daar moeite mee hebben, is dan niet relevant.

Gezien onze missie om mensen het evangelie te verkondigen is het juist wel van belang om goed uit te leggen dat wij één God hebben, en niet drie.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2005 13:32

Dat is dan wel weer een heel goed punt.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 17 mar 2005 15:15

Blijft toch fascinerend. De beste uitleg die ik er tot nog toe over gehoord heb is de vergelijking met de mens. De mens zelf is ook een 3-1-heid: Ziel, geest en lichaam. Deze 3 zijn 1.
Mijn ziel is geen mens, mijn geest niet en mijn lichaam niet. Zij zijn geen 3 mensen in 1, maar vormen 1 mens.

De zin: "G.d is 1" laat al zien dat Hij uit meerdere delen bestaat. Alles wat 1 is, bestaat uit meerdere delen.

[Misschien staat er wel nergens dat G.d bestaat uit 3, omdat Hij eigenlijk uit meer delen bestaan, maar waar wij in ons universumpje nix mee te maken hebben. Zeggen dat G.d 'maar' uit 3 bestaat zou een leugen zijn. Ik zou er iig niet van opkijken.]

De [leer van de] 3-1-heid blijft een menselijk schema, maar kan er redelijk mee inkomen.
..

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 17 mar 2005 15:25

Invincible,
Dan hebben we het in ieder geval niet over drie personen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 mar 2005 15:44

waarnemer schreef:Invincible,
Dan hebben we het in ieder geval niet over drie personen.

Betekend het geloven dat God uit personen bestaat, het geloven in meer-godendom? (wat tegen de Schrift is)
En hoe zou je het dan moeten zien als God niet uit personen bestaat. omdat toch als je de Bijbel leest Jezus wel Een is met de Vader maar niet de Vader Zelf is, en dat de Heilige Geest van de Vader en de Zoon uitgaat. er wordt dus wel onderscheid gemaakt in God zeg maar. (begrijp je me?) Maar daarnaast benadrukt de Bijbel telkens weer het Shema Yisrael. :wink: De eenheid van God.
Maar ja het zal altijd wel een mysterie blijven hier op aarde.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 17 mar 2005 16:06

Yael,
Laten wij het mysterie maar een mysterie laten, laten we vooral niet wijzer willen zijn dan de Bijbel, ik snap echt niet waar dat voor nodig is.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 17 mar 2005 16:25

waarnemer schreef:Yael,
Laten wij het mysterie maar een mysterie laten, laten we vooral niet wijzer willen zijn dan de Bijbel, ik snap echt niet waar dat voor nodig is.

da's waar de Bijbel laat beide opties open.

willemijn88
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor willemijn88 » 17 mar 2005 20:57

Ik vind dat er genoeg argumenten zijn voor de drieënheid van God.
Jezus zegt bijvoorbeeld: "wie Mij gezien heeft die heeft de Vader gezien". Ik weet niet precies waar dit staat. En dan hebben we ook nog Joh.1 waar het over Jezus gaat. Hier staat: "en het Woord was God." We zien in Genesis dat de Heilige Geest er ook bij hoort als we lezen: "en de Geest Gods zweefde over de wateren." De Heilige Geest is dus ook God. Dus drieëninge God
Kamer aangeboden voor vast
Johannes 14:2
Visje

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 mar 2005 22:41

Mijn ziel is geen mens, mijn geest niet en mijn lichaam niet. Zij zijn geen 3 mensen in 1, maar vormen 1 mens.

Daar gaat het mis. Van zowel de Vader, de Zoon als de Geest stelt het dogma dat ze elk ook volkomen God zijn....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mar 2005 00:47

Optimatus schreef:Kun je nagaan hoezeer ik me al in de oliewijding heb verdiept, dat ik overal Jacobus bij loop te halen :mrgreen:

Het moet natuurlijk zijn: 1 Johannes 5:7
Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

EN NU STOPPEN MET LACHEN! :mrgreen:

Sinds de olieprijzen omhoog schieten, verdiep jij je nogal in Jacobus.
Geldwolf! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 mar 2005 00:50

alex leusink schreef:De drieeenheid wordt ook wel eens uitgelegd met een boom. Een boom heeft wortels, een stam, en takken. Het zijn onderscheiden delen, met onderscheiden functies. Nochtans is het 1 boom.

Maar ook dat gaat niet echt op. Immers, de tak is niet volledig boom, de wortel is niet volledig boom, en de stam is niet volledig boom. Zij zijn de afzonderlijke delen, die samen de boom vormen. Maar de Personen in het Goddelijk Wezen, zijn Ieder voor Zich volledig God, niet voor een derde. En toch is er één God. Daarom is het ook een mysterie wat slechts door het geloof kan worden omhelst en nooit door beredeneren.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”