waarom niet naar een disco

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 15:55

jas schreef:
Raido schreef:Het is een drogredenatie die je nu voert. In principe is materie altijd neutraal. Die neutraliteit verandert door het gebruik van de mens in tegen God of voor God. Dit geld ook voor gebouwen dus ook een disco..

Het doel van een disco is duidelijk; werelds vermaak, en is dus niet neutraal.
Zeur niet... dat is inderdaad het doel, vermaak zou dan altijd wereld zijn, maar dat terzijde.

Niet al het vermaak is verkeerd, werelds of fout, er is veel muziek verkeerd, ik beken... maar er is ook moderne muziek waar niets mis mee is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 16 mar 2005 16:18

Vroeger zeiden ze hetzelfde van Moozart

Rainbowgirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rainbowgirl » 16 mar 2005 19:52

jas schreef:Mensen ga nou toch gauw fietsen. Als Christen hoor je niet in een disco thuis. Het is een poel van goddeloosheid. Ga je toch naar een disco, voel je je daar prettig, vind je het leuk vertier? Dan is er maar één antwoord: dan ben je geen oprechte Christen maar hooguit een schijn- of naamchristen die de genade Gods verdraait in onreinheid, ontucht, verderf, laster, gevloek, hoererij, etc. Durf toch eens een keer een helder standpunt in te nemen. Altijd maar dat slappe gezever. Wil je soms door God uitgekotst worden? Ja cru hè, die vraag. Maar dat is wat Hij Zelf zegt: Ik zal u uit Mijn mond spuwen.

hoho... het ligt er maar net aan met welke intentie je erheen gaat!
Jezus Christus zelf... -en wie zijn wij om Hem te veroordelen!- ging juist met zulk soort mensen om, Hij bezocht hun feesten (als Hij 'at en dronk met een groep tollenaars' neem ik aan dat daar ook best een speciale gelegenheid tussen heeft gezeten!) en nee, inderdaad niet als iemand die de foute weg opging, maar als Degene die van hen hield en hen niet meteen veroordeelde!
Christus veroordeelde niet zo gauw. Veel jongeren, ook die disco's bezoeken, zijn jongeren die niet weten van Hem, van Zijn grote liefde! Christus veroordeelde hen die WEL wisten van Hem, maar Hem desondanks verloochenden, zoals de farizeeers. Het is niet fout om met 'wereldse' mensen om te gaan! We moeten hen juist niet mijden, maar hen liefhebben en hun laten zien dat er een hoger doel is!
Trouwens jas, in welke context staat die tekst? Dat zou ik graag eens willen weten.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 mar 2005 20:12

Mariamagdalena schreef:maar ik zing ook Ierse volksliederen en die gaan meestal alleen over sigaretten, whiskey en wilde vrouwen :oops:

en ik speel mee in zulke liederen... maar ik heb nou niet het idee dat dat heel zondig is ofzo ;)

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 16 mar 2005 20:30

Rainbowgirl schreef:
jas schreef:Mensen ga nou toch gauw fietsen. Als Christen hoor je niet in een disco thuis. Het is een poel van goddeloosheid. Ga je toch naar een disco, voel je je daar prettig, vind je het leuk vertier? Dan is er maar één antwoord: dan ben je geen oprechte Christen maar hooguit een schijn- of naamchristen die de genade Gods verdraait in onreinheid, ontucht, verderf, laster, gevloek, hoererij, etc. Durf toch eens een keer een helder standpunt in te nemen. Altijd maar dat slappe gezever. Wil je soms door God uitgekotst worden? Ja cru hè, die vraag. Maar dat is wat Hij Zelf zegt: Ik zal u uit Mijn mond spuwen.

Jezus Christus zelf... -en wie zijn wij om Hem te veroordelen!- ging juist met zulk soort mensen om, Hij bezocht hun feesten (als Hij 'at en dronk met een groep tollenaars' neem ik aan dat daar ook best een speciale gelegenheid tussen heeft gezeten!) en nee, inderdaad niet als iemand die de foute weg opging, maar als Degene die van hen hield en hen niet meteen veroordeelde!
Christus veroordeelde niet zo gauw. Veel jongeren, ook die disco's bezoeken, zijn jongeren die niet weten van Hem, van Zijn grote liefde! Christus veroordeelde hen die WEL wisten van Hem, maar Hem desondanks verloochenden, zoals de farizeeers. Het is niet fout om met 'wereldse' mensen om te gaan! We moeten hen juist niet mijden, maar hen liefhebben en hun laten zien dat er een hoger doel is!
Trouwens jas, in welke context staat die tekst? Dat zou ik graag eens willen weten.

Als Christus een disco zou bezoeken, dan zou Hij als je het mij vraagt eerst de stekker eruit trekken en dan veel heerlijker dingen gaan vertellen dan die afschuwlijke muziek die uit de boxen dreunt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 21:11

Of hij zou de muziek gebruiken om zo het publiek te vervullen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rainbowgirl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rainbowgirl » 16 mar 2005 21:58

Mapleleaf schreef:
Rainbowgirl schreef:

Als Christus een disco zou bezoeken, dan zou Hij als je het mij vraagt eerst de stekker eruit trekken en dan veel heerlijker dingen gaan vertellen dan die afschuwlijke muziek die uit de boxen dreunt.

daar ben ik het dan wel weer mee eens :) dat is de aanvulling die ik ff vergeten was misschien...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 23:50

Rainbowgirl schreef:hoho... het ligt er maar net aan met welke intentie je erheen gaat!

Ik had anders het idee, dat de mensen hier wel van Hem weten, maar kennelijk heb ik me daarin vergist.
Rainbowgirl schreef:

Welke tekst? En zoek zelf ook eens wat uit. Is goed voor je Bijbelkennis.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 mar 2005 00:01

Mariamagdalena schreef:En wat vinden jullie dan van Christendisco's en optredens met bandjes, zoals salmine?
www.saltmine.nl
Er zijn nl ook strenge Christenouders die hun pubers verbieden om zelfs daar heen te gaan.

En terecht! Het is net zo duivels als een gewone disco. Dit soort dingen zijn allemaal godsdienstige sausjes van de satan om de jeugd te verzieken met zijn rottigheid.
Mariamagdalena schreef:Ikzelf ben trouwens een ware zondares, daar ik zangeres ben en in cafe's, bruiloften, partijen, feesten en theaters zing.
Maar het scheelt nog dat de meeste teksten die ik doe, gospels zijn, dus over God en Jezus gaan, maar ik zing ook Ierse volksliederen en die gaan meestal alleen over sigaretten, whiskey en wilde vrouwen :oops:

Ja, het spijt me, maar dat is ook niet goed. En ik denk dat je dat ook weet. Des te erger is het als je het toch doet.
Hoe kun je dat verantwoorden?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2005 00:58

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:Een televisie is op een zich een dood ding, net als een pen of een broodplank of welk voorwerp dan ook. Het gebruik ervan, dat kan wel zeker seculier zijn. En door dat seculier gebruik is in een deel van de ref.gezindte de tv dan ook verboden. En datzelfde geldt ook voor muziek. Overigens is het heel moeilijk om valide argumenten aan te dragen dat discobezoek goddeloos is, als iemand dat zelf niet wil zien.

Ah, een tv is dus neutraal? Dat is fijn, dan zijn we het er iig al over eens dat er ook neutrale zaken zijn. :)
Volgende vraag is: is het mogelijk om christelijk gebruik te maken van de tv? Want niemand zal kunnen ontkennen dat het overgrote gedeelte van de programma's puur seculier (en dus afgodendienst) is.

Het is een drogredenatie die je nu voert. In principe is materie altijd neutraal. Die neutraliteit verandert door het gebruik van de mens in tegen God of voor God.

Jij begrijpt ook best dat we tv-programma's niet onder 'materie' kunnen scharen. Maar als je dat dan wil, dan nog is het geen neutrale materie meer, aangezien ze door mensen gebruikt wordt. En nu vraag ik me dus serieus af of je dat dan wel als neutraal ziet en zo ja, waarom een disco dus niet.

Omdat de aard van een disco in zichzelf goddeloos is.

Dit ga je niet menen jas.. zo kan ik ook zeggen dat de aard van een tv in zichzelf goddeloos is, terwijl je zelf net nog betoogd hebt dat materie neutraal is.

jas schreef:Het doel van een disco is duidelijk; werelds vermaak, en is dus niet neutraal.

En zo ook de televisie. Btw, een disco is ontspanning, of je daar een negatieve of positieve invulling aan geeft ligt aan jezelf, niet aan die disco.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mar 2005 00:59

Mapleleaf schreef:
Marnix schreef:Heej jij bent vast helderziend, hoe wist je dat? ;)

Maple, 1 Korinthiers 5 was al behandeld en gaat om de situatie binnen de gemeente.

Er staat inderdaad dat je de gemeente vrij moet houden van dronkaards gierigaards e.d. (De tucht moet dus gehandhaafd worden.) Hij waarschuwt je ook om niet met hen mee te doen, maar bij ze vandaan te blijven!

Ik ga wel es naar de kroeg, niet naar de disco hoewel ik niet iedere vorm van discobezoek afkeur... Het probleem is dat jij 1 korinthiers 5 dus op discobezoek toepast... Alsof ik een dronkaard zou zijn als ik een keer naar een disco ben geweest.

Ja, dat geldt voor alle disco's. Ik heb nog nooit van een disco gehoord waar ze rekening houden met Gods woord. Kan jij luisteren naar die texten waar Gods naam in wordt ontheiligd en onzededige dingen worden bezongen? Nee, inderdaad niet elk lied is zo, en misschien hoor je helemaal niet wat er gezongen wordt. Maar alleen de muziek is al een reden waarom jij daar niet hoort te zijn.

Je 2e vraag is echt de grootste smoes ooit. Heeft Christus niet gezegd dat we wel in de wereld zijn, maar niet van de wereld! En zegt Paulus ook niet in 1 Korinthe 5:10: want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan. Als op mijn werk of op school dingen gebeuren die ingaan tegen het woord van God, dan betekend dat niet dat ik ontslag moet nemen of een andere school moet gaan zoeken. Ik ben daar in de eerste plaats om een gebod die de Heere me gegeven heeft na te wandelen. En dat weet jij ook wel.
Een disco is enkel een plaats van vermaak. Zoek je vermaak toch in de Heere. Ons hart is al zo'n goddeloze tent. Daar hoeft geen schep bovenop.

Wat ik wil aangeven is:

Als je nergens mag komen waar Gods Woord niet centraal staat zijn er weinig plekken meer waar je nog mag komen. Waarom wordt dit altijd wel op alle disco's en cafe's betrokken... en niet op zoveel andere plaatsen waar God niet centraal staat?

Volgens mij geef je zelf het antwoord al. Paulus zegt dat de we in de wereld staan maar niet van de wereld zijn. Dat houdt niet in dat je alle goddelozen moet ontwijken en zo... het houdt in dat jij anders bent... Maar dat wil niet gelijk zeggen dat je nergens meer mag komen waar God niet centraal staat... het gaat er om dat Hij bij jou wel centraal staat... God staat centraal in mijn leven en toch ga ik best wel es naar de kroeg. Nogmaals, als ik naar de kroeg ga ben ik nog geen goddeloze dronkaard. Ik leef dagelijks in een wereld om onchristelijke mensen om me heen, waarom zou ik dan de kroeg moeten mijden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 mar 2005 01:29

Aragorn schreef:Dit ga je niet menen jas.. zo kan ik ook zeggen dat de aard van een tv in zichzelf goddeloos is, terwijl je zelf net nog betoogd hebt dat materie neutraal is.

jas schreef:Het doel van een disco is duidelijk; werelds vermaak, en is dus niet neutraal.

En zo ook de televisie. Btw, een disco is ontspanning, of je daar een negatieve of positieve invulling aan geeft ligt aan jezelf, niet aan die disco.

Ja sorry hoor. Als ik jou het verschil tussen een disco en een tv moet uitleggen? Volgens mij is een tv een media-instrument en heeft het vooral een mededelend karakter. Het doel is dus wezenlijk anders.
Maar dit gekrakeel is zinloos. Reageer liever op de quote uit het stuk van Thomas Boston. Dat is tenminste de kern van de zaak.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 mar 2005 01:32

Marnix schreef:Wat ik wil aangeven is:

Als je nergens mag komen waar Gods Woord niet centraal staat zijn er weinig plekken meer waar je nog mag komen. Waarom wordt dit altijd wel op alle disco's en cafe's betrokken... en niet op zoveel andere plaatsen waar God niet centraal staat?

Volgens mij geef je zelf het antwoord al. Paulus zegt dat de we in de wereld staan maar niet van de wereld zijn. Dat houdt niet in dat je alle goddelozen moet ontwijken en zo... het houdt in dat jij anders bent... Maar dat wil niet gelijk zeggen dat je nergens meer mag komen waar God niet centraal staat... het gaat er om dat Hij bij jou wel centraal staat... God staat centraal in mijn leven en toch ga ik best wel es naar de kroeg. Nogmaals, als ik naar de kroeg ga ben ik nog geen goddeloze dronkaard. Ik leef dagelijks in een wereld om onchristelijke mensen om me heen, waarom zou ik dan de kroeg moeten mijden?

Marnix, wees nou ook eens een keer eerlijk. Zie je echt niet het verschil tussen een disco en bijv. een supermarkt? Ik had je een schaaltje hoger ingeschat.
Het lijkt me toch vrij eenvoudig een disco te ontlopen of te mijden. In totaal niets ben ik voor mijn bestaan afhankelijk van een disco. M.b.t. een supermarkt wordt dat toch al een stuk moeilijker. Maar ja, als jij dat niet wilt zien. Triest eigenlijk. :|

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2005 01:55

Jas, ik denk dat je één ding goed moet bekijken: als je met een groepje vrienden gewoon een avondje gaat stappen en in een normale discotheek zonder vechtpartijen en agressie lekker een beetje staat te zwieren, dan is dat geen ticket to hell. Hetzelfde geldt voor het opzoeken van een gezellige kroeg. Je bent er met vrienden en vriendschap is iets wat in mijn ogen ook een geschenk van God is.

Als je echter totaal verslaafd raakt aan allerhande beats, drank en drugs (blijf er gewoon van af), dan wordt het een ander - minder fraai verhaal.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 mar 2005 06:17

Een mooi stuk van Boston, jas. Dachten er hier maar meer mensen zo over.

Terug naar “Archief”